Gå til innhold
  • Bli medlem

lundhags husky 75


Pjotre

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring med lundhags husky 75 (fjellskistøvler)? Jeg finner de ikke i Norge, og rimelig vanskelig å bestille fra Sverige. Må bestille gjennom norsk forhandler. Så jeg må gamble på at de passer. Spørsmålet er: er de skikkelig breie foran på foten? Og så bindinger: regner med at de passer til Voile bindinger med kabel (dvs kombi kabel og vanlig 75 mm telemark)?

 

Synes forresten det er rart at det ikke lages mer skallsko slik som Lundhags og Jarnkengan. Og at det er er nærmest umulig å få tak i bindinger som passer. Hele opplegget litt retro, men har mer tro på dette enn (ofte) for smale fjellskisko med ferdig for som bare blir svette og fryser til is i teltet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Husky 75 i 3-4 år. Kjøpte de hos fabrikkutsalget til Lundhags på Järpen. Har sett de hos www.outnorth.no, men nå ser det ikke ut som de har de lenger.

 

Jeg bruker de i Voile 3 - pin cable, har brukt de i Rottefella super Telemark med wire og i vanlig kandahar. Har vært brukt på 8 dager skitur på Svalbard i tillegg til diverse kortere turer. Jeg har størrelse 47 og der blir ofte wirene liggende under skoen på den ene sida, uproblematisk å gå med, vet ikke om det gjelder for mindre føtter. De er ganske romslige foran, selve skallet går helt kant i kant med sålen der tåjernet på bindingen slutter. Kan få tatt et bilde av de i binding en dag.

 

Som skisko i kulde er de suverene, du kan ta med innerskoen over i fotposene og ned i soveposen og sannsynligheten for å fryse på beina er svært liten. Ytterskoen kan settes på skituppene og således frysetørre over natten fremfor å ligge inni teltet.

 

(Forøvrig helt enig i at skallsko er å foretrekke i kulda - men du vet, dette er sko som varer, det er bare å bytte innerforet, og de kan i tillegg repareres, og det er ikke det som prioriteres av produsentene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en variant av Husky ski 75 mm fra Lundhags med Ranger skaft siden 2009 og er veldig godt fornøyd! Veldig varme sko og god plass foran til tærne. Spesielt bra på telttur når man kan tørke og varme innerskoene i soveposen under natten og ta på varme sko neste morgen :) Jeg bestilte direkte fra Lundhags og hentet skoene i Järpen. Eneste ulempen for min del er at de lettere gir gnagsår fordi passformen ikke blir like bra som i sko med fór. Jeg bruker skoene med Riva III binding, tror de passer i alle typer 75 mm binding, bare pass på at du bestiller riktig såle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg sender bestilling til Lundhags nå!

 

Håper de er ferdig innen tre uker, skal dra rett til fjells, Hardangervidda fra nord til sør. Må vel teipe opp føttene, litt risikofylt å gå rett på tur med minimal inngåing av støvlene, men håper det går bra:) 

 

Bare et spørsmål; hva menes med "riktig såle"? Det er vel bare en type 75 mm såle...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, med store (?) sko kan fjærene på Voile komme inn under Lundhags Husky 75. Dette skjer på ytre side av skoen, på den indre siden ligger den helt inntil. Jeg har ikke merket noe problem med dette de årene jeg har brukt det, og mener å huske at wiren på Rottefella Super Telemark også lå sånn på Crispi Super.

post-4990-0-63154400-1424639418_thumb.jp

post-4990-0-70757300-1424639427_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder! Så lenge du ikke har hatt praktiske problemer satser jeg også på at det går. Har bestilt støvlene, så nå er det bare å vente:)

 

Skal melde tilbake hva jeg syntes etter å ha brukt dem på 4-5 dagers tur med telt i mars!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan ble skoa, Pjotre?

Jeg er i samme ærend som deg da du startet tråden. Jeg har skikkelig brede føtter, og sliter med å finne sko som er brede nok, uansett type sko. Jeg plukket opp en plass at Husky gikk fra bred lest til normal i 2013, hva ble erfaringa di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Lenge siden jeg sjekket denne linken, men hvis du fortsatt ikke har kjøpt sko: mine Lundhags husky 75 mm skisko er skikkelig gode og romslige for føttene. Jeg har veldig brede føtter,og disse støvlene funker veldig fint - i alle fall for mine føtter. Har vært på noen vinterturer i telt,og liker spesielt godt at jeg kan ta ut innerstøvlen av ull og tørke i soveposen. Kan tre støvene over skituppene og la de tørke ute over natta, neste morgen kan jeg dytte de varme og myke innerstøvlene ned i støvlene, og er klar for tur.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.