Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig effekt på brenner


Morild

Anbefalte innlegg

Har brukt paraffin som brensel på ulike typer primuser opp gjennom årene, og har fortsatt med det av gammel vane når jeg kjøpte meg en ny Trangia Multifuel X2 for et par år siden. Men jeg synes effekten er noe dårlig? Eksempelvis går det fint å steike egg, men flesket bare "koker", og å steike en saftig biff kan jeg bare glemme- får ikke steikeskorpe en gang. Det er jo i og for seg rimelig kjedelig når man vil kose seg på tur, værre er det om det også har en praktisk betyding på vinteren når man feks. skal smelte snø. Men siden jeg aldri har opplevd problemer før med å få maten stekt eller smelte snø med paraffin som brensen før, blir jeg litt i stuss.

 

Slik jeg ser det er det er det tre mulige årsaker til problemer med biffen:

 

1) Brenneren er av typen dårlig (den var dyr og burde være god og vindskjermen burde tilsi at jeg ikke fyrer for kråka)

2) Avstanden mellom brenner og stekeflate er for stor (teit design på stormkjøkkenet i såfall- på min gamle, kjære Optimus Loke er denne mye kortere)

3) Paraffin gir for lav effekt (og ja jeg bruker rett dyse, er flink på forvarming og stikker opp dysa med jevne mellomrom for å unngå soting)

 

Til tross for soting og fettete fingre, lukt og allverden- jeg liker paraffin, den oppfører seg forutsigbart og når den tilsynelatende ikke gjør det er det enten lekkasje et sted eller så er dysa tett. Dessuten LIKER jeg lukta i ren nostalgi over alle turminnene den frembringe. Og pr.vektenhet er vel også paraffin bedre enn bensin. Men biff må jeg ha, og snø må smeltes. Så nå lurer jeg altså på å gå over til bensin, men det er jo liten vits i om det er pkt. 1 eller 2 som er det egentlige problemet. Noen som har peiling?

 

Tilleggsopplysning: Effekten synes å være størst når flaska er full. Halvfull eller mindre, da må jeg pumpe. Ofte og mye. Normalt?

 

Evt.problemer med å skifte brensel tar jeg etterpå......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På trangia-kjøkkenet er det litt vel stor avstand mellom varmekilde og stekeplate til enkelte formål synes jeg men det er ikke det eneste problemet. 
Bacon, pannekaker, fisk og egg går helt greit men som du er inne på så blir det litt lite futt til biffen. Nå er jeg av typen som foretrekker biffen kjapt svidd over rødglødende stekepanne på utsiden og tilnærmet rå i midten så der kommer turkjøkken i "alle" varianter litt til kort enten jeg fyrer med gass eller bensin dessverre.
Til dels skyldes nok biffproblemet helt klart materialene turstekepanner flest er laget av. Spinkel aluminium eller annet metall er det man finner. For en skikkelig stekeskorpe på biffen kommer man neppe utenom ei skikkelig støpejernspanne som holder skyhøy temperatur også etter at den relativt kalde biffen er lagt oppi. Tynne stekepanner mister en hel del varme i starten og biffen "koker" inntil temperaturen på biffen er blitt høy nok til å steke skikkelig. Da er den gjerne tørr og kjedelig allerede. Biffen ligger rett og slett å avkjøler stekepanna. Tykke, tunge panner tåler dette mye bedre siden de rett og slett holder en mer stabil temperatur i møte med kalde biffskiver.
Men så var det dette med å dra med seg støpejernspanne til fjells da. Tunge greier å dra på.

PS! Ser at bl.a. Meny i blant selger slike ekstra tynne biffskiver de kaller "løvbiff" (ikke å forveksle med den der kjøttdeigburgergreia i frysedisken)
Vil tro de funker mye bedre på turkjøkken siden de er mindre og lettere og nok ikke avkjøler stekepanna i like stor grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er designet på stormkjøkkenet. Effekten på brenneren er vel høvelig lik Primus Omnifuel, så i prinsippet skal dette være noe problem. Slik jeg husker det er det relativt stor avstand mellom stekepanne og brenner i stormkjøkkenet. Men vanlige gryter (i alle fall de som følger med) står langt nærmere brenneren, så snøsmelting i disse bør ikke by på store problemer i forhold til effekt. 

 

Det er jo kjedelig å ha en brenner som ikke steker slik man ønsker. Tror ikke det hjelper å bytte til bensin, så alternativet må nesten være å bytte kokesystem, eller se om du får til å modifisere oppsettet, slik at du får stekepannen nærmere. For å utelukke brenneren som problem kan du prøve å koke 1L vann i en gryte med lokk. Er du i nærheten av 5 minutter vet du at brenneren har god nok effekt. En Høvik 41 e.l. + vindskjerm bør ikke veie så mye mer enn X2 + vindskjermen til stormkjøkkenet. Kan være et alternativ om du foretrekker parafin. Krever vel omtrent like mye montering. Vanlige slangeprimuser har også kort avstand mellom brenner og gryter/panner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger! Har mistenkt designet på kjøkkenet, men når diskusjonen rundt erfaringer og effekt på type brensel går, blir jeg jo någet usikker. Et trangia triangel er kanskje en løsning til bruk på de dagene med mindre vind, lettpakking og biff på menyen for å rette på "desigfeilen" med for stor avstand mellom varmekilde og steikeflate.

 

MEN: faktisk forskning på kjøkkenbenken i dag viser at det tar meg ca 10 minutter å varme opp en l vann!! 4 forsøk, hvorav beste resultat 7 1/2 minutt første gang. Både kokekar og kaffikjele er testet. Jeg forstår ikke helt hvorfor? Det brenner med blå, fin flamme- rett nok lager den litt mindre lyd enn jeg er vant med fra  andre modeller og holderen rundt brenneren blir ikke glødende- det mener jeg jo også at det bør bli når det er full guffe.............  :logik: ?? Har litt vage minner om at det ikke tok like lang til når brenneren var ny. Ikke at den er veldig gammel (2-3 år), eller fantastisk mye brukt, men den brukes på det jevne gjennom hele året.

 

 

post-13251-0-81581700-1424356462_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme. Min brenner fungerer bra, støyer som et jetfly under takeoff helt til den dempes av ei gryte. Virker som støyen uten gryte blir forsterket av vindskjermen. Så høres det også ut som om lyden kommer ut av ei trakt. Jeg har ikke forsøkt stekepanna enda, men jeg innbiller meg at varmefordelingen blir noe bedre av at panna er såpass langt unna flammen. Flammen er jo ganske konsentrert like over brenneren.

Da jeg tok brenneren i bruk første gang opplevde jeg mye av det du beskriver, men det ble bedre etter at jeg tok ut dysa, pumpet trykk i en tom tank, og blåste gjennom med luft. Deretter gjorde jeg det samme med litt drivstoff. På den måten fikk jeg tydeligvis skylt ut eventuelle rester etter produksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme. Min brenner fungerer bra, støyer som et jetfly under takeoff helt til den dempes av ei gryte. Virker som støyen uten gryte blir forsterket av vindskjermen. Så høres det også ut som om lyden kommer ut av ei trakt. Jeg har ikke forsøkt stekepanna enda, men jeg innbiller meg at varmefordelingen blir noe bedre av at panna er såpass langt unna flammen. Flammen er jo ganske konsentrert like over brenneren.

Da jeg tok brenneren i bruk første gang opplevde jeg mye av det du beskriver, men det ble bedre etter at jeg tok ut dysa, pumpet trykk i en tom tank, og blåste gjennom med luft. Deretter gjorde jeg det samme med litt drivstoff. På den måten fikk jeg tydeligvis skylt ut eventuelle rester etter produksjonen.

 

Det er vel kanskje dette jetflyet jeg savner lyden av........Du blåste først luft gjennom systemet, deretter brensel- UTEN dysa? (må ha det inn med teskje....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Tanken er å skylle brenneren innvendig for små partikler som kan krølle til litt her og der. Har du dysa i risikerer du bare at eventuelle urenheter blir sittende fast der. Helt til slutt bruker du dysenåla på dysa, for sikkerhets skyld. Jeg bruker alltid dysenåla en gang før jeg fyrer opp, som rutine på alt jeg har av brennere for flytende drivstoff.

Altså: Rense dysa før bruk, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en gjennomblåsing av systemet. Og er "nede" i 7 1/2 minutt igjen (gadd ikke flere tester).....Som vedlagte bilde antyder er det god grunn til å mistenke tett drivstoffilter (røde malingsflak fra flaska og bittesmå metallpartikler + anna grums)......og hvordan renser man så det?

 

post-13251-0-69507700-1424368597_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investere i et rep.sett og bytte slitedeler?

http://www.primusshop.no/primus-service-kit--for-omnifuelmultifuel-p-648-c-157.aspx

X2 er såvidt jeg vet en ørlite modifisert primus omnifuel. Er så langt jeg har skjønt primært dysene som er ulike mens resten er samme greia. Dvs. at alt av filter, pakninger osv. kan brukes.

Sikkert greit å ta en service på pumpa også i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Avstanden mellom brenner og stekeflate er for stor (teit design på stormkjøkkenet i såfall- på min gamle, kjære Optimus Loke er denne mye kortere)

Vi må huske på at Trangia Stormkjøkken opprinnelig er designet til bruk med spritbrenneren. Bruker man den vil flammen bli så høy at den når opp til stekepanna. Gassbrenner og multifuelbrenner er laget til å kunne brukes i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn "Hive Stove" liggende, en sånn en sekskantet sak til å brenne ved i. Det fulgte også med en innstats til å sette Trangia spritbrenner i. I kveld testet jeg om Trangia multibrenner passer oppi der. Jupp. Passer glimrende.

Bare et tips dersom du ønsker et alternativ til stormkjøkketet til samme brenner, og har en sånn sak liggende: http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/RD105.html

Jeg fikk ikke brenneren til å passe i Trangia Triangel, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en gjennomblåsing av systemet. Og er "nede" i 7 1/2 minutt igjen (gadd ikke flere tester).....Som vedlagte bilde antyder er det god grunn til å mistenke tett drivstoffilter (røde malingsflak fra flaska og bittesmå metallpartikler + anna grums)......og hvordan renser man så det?

Drivstofflasker er vel ikke malt på innsiden, så det er underlig med maling oppi der.. 

 

Trangiaen bruker vel 7-8 minutter på å koke en liter vann med spritbrenneren. Det skal gå mye raskere med den innsatsen du har. Sikker på at pumpa er ok? Får du trykk nok? 

 

Bare for moro så monterte jeg opp trangiaen med gassbrenneren nå og kokte opp en liter vann på 5 minutter. Det var en boks som var nesten tom, så det bør kunne gå raskere med en full boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok vært skitt og lort i flaska fra produsent tenker jeg. Har i allefall aldri sett at paraffinen jeg bruker har rusk i seg....Dessuten var det også en del ørsmå metallbiter som om noe er blitt finmalt i forbindelse med på- og avskruing av pumpe. Hva vet jeg...

 

Og jeg som satte min lit til Triangel...... :(

 

Har for øvrig vært i kontakt med Trangia, og de skulle se om ikke de kunne finne noen som driver med vedlikehold av deres brenner. Dessverre har jeg den type brenner med deler fra Primus og ikke Optimus, som de benyttet før, da hadde det vært mye enklere både å skite deler og få utført service. Så vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i første innlegg at du må pumpe ofte og mye. Det kan jo tyde på at du mister trykket et eller annet sted. Kanskje en ide å skifte O-ringer? Du hadde vel sett det nå om det lakk drivstoff et eller annet sted, men går det an å sjekke om det lekker lufttrykk ut av flaska? F.eks pumpe den til max trykk og senke den i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser i første innlegg at du må pumpe ofte og mye. Det kan jo tyde på at du mister trykket et eller annet sted. Kanskje en ide å skifte O-ringer? Du hadde vel sett det nå om det lakk drivstoff et eller annet sted, men går det an å sjekke om det lekker lufttrykk ut av flaska? F.eks pumpe den til max trykk og senke den i vann?

 

Med liggande, full flaske, skal det mykje til at lekkasje ikkje viser seg i form av parafinsøl. Min tanke var at eit tett filter fører til dårleg effekt, som ein gjerne prøver å kompensere med å pumpe meir trykk.

Ein annan moglegheit, er at pumpelæret ikkje tettar, slik at pumpa ikkje greier å bygge opp trykk i flaska. Dette kjenner ein lett ved at det er liten motstand i pumpinga, men er kanskje ikkje like opplagt dersom ein ikkje kjenner primusen sin godt, og veit korleis han oppfører seg når han er i orden. Løysinga er i så fall å olje inn pumpelæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.