Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette, vanntette joggesko/anmarsjsko


resfjellet

Anbefalte innlegg

I takt med at vinteren stadig trekker seg tilbake har jeg begynt å se meg om etter nye sko til lette, kjappe fjellturer uten oppakning. Er først og fremst på jakt etter lette, vanntette joggesko. Syns det er vanskelig å navigere i jungelen av ulike merker og modeller, og ønsker konkrete tips på sko. Skal benyttes både i myr og på snaufjell.

Har så langt sett på følgende alternativer:

Salewa Firetail (Wildfire)EVO GTX

Dynafit Feline GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgt salomon wings esky til slikt bruk. Har såle som terrengjoggesko men er høyere. Føles fjærlette på beina. Valgte litt ekstra høyde så det ikke renner over kant i myr. Litt lite vridning stive til å gå med tung sekk, men supre med med lett paking.

Salomon mid gtx er og et alternativ som er lette og litt høyere enn vanlig joggesko.

Jeg har også salomon speedcross terrengjoggesko men synes de får litt lite støtte i ulendt terreng. Best på grusveier og stier uten for mye stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet disse selv, men har lurt på å kjøpe.

De veier 500 gram pr. par og har gore tex.

 

http://www.haglofs.com/no/en/Footwear/HAGL%C3%96FS-L-I-M-LOW-GT-MEN/p/497020.2CP

 

Selges på xxl blant annet og outnorth.

Googler du "Haglöfs L.I.M Low+XXL" kommer du bakveien inn til produktet i nettbutikken. 
Da kan man se hvor de har de på lager i butikk. Finnes ikke i nettbutikken. Pris 600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir kanskje noe lave til ditt bruk men:

Hagløfs Vision GT har tjent meg veldig godt som camp/småtur-sko på langtur mens støvlene står til lufting og tørking ved teltet.
X antall plask i myr, bekker og fjellvann har bevist at de holder tett også så lenge det ikke blir for dypt. Komforten er såpass at de ut over høsten gikk inn i tjeneste som hverdagssko og nye campsko kjøpes i stedet inn til våren. På kjøkkenvekta mi klokker de inn på 450 gram pr sko.
Som generell tursko blir de kanskje noe korte for de flestes smak vil jeg tro men nå ser jeg jo litt forskjellig fottøy i bruk.

http://www.xxl.no/sko/herresko/tursko/haglofs-vision-gt-tursko-herre/p/1093354_1_style#details

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ble handlet sko! Etter mye om og men landet jeg på Columbia Conspiracy III Outdry. Fått testet dem på 7-8 turer i variert terreng (skog myr, fjell), og må si at jeg er storfornøyd så langt. Spent på hvor lenge de holder, men så langt ser det bra ut.

Hvor mange mil syns dere slike sko bør holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på lengde på turen, og hvilket underlag du har, og om det er fuktig.

 

Her i Steinkjer og omegn er det myr på myr (og regn på regn). Det går ikke lange tida før goretex-sko er våte, og da subber jeg rundt med en dam i skoa som ikke dreneres. 

 

Liker godt en sko med trekk godt oppover kantene, og med perforering over tærne. Inov8 sine modeller er meget bra, men litt for myke i sålen. 

 

Salomon-sko passer dårlig til min fot, de gnager enten ved siden av lilletåa eller ved neglerota. I tillegg er mange goretex-sko stive og tykke, slik at de gnager på hæl og under "ugla" hos meg. Men man er forskjellig bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem  som deg @Lis med Salomon sine goretex sko, har kjøpt Adidas to ganger nå og storfornøyd med dem. Har gått 6-7 timer turer med dem med mye opp og ned uten at det har vært noe som helst problem med tærne (eller noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Dynafit Feline. Fine sko, men de glipper littegrann over hælen hos meg, så sjekk dem godt før du kjøper.

Det var en test av terrengsko i utemagasinet for typ et år siden, mener Lasportiva Bushido kom best ut som terrengsko for fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ulike modeller fra Salomon tidligere, passer meg forsåvidt godt men begynte å lekke etter kun få turer.

Inov8-skoene har jeg bare prøvd i butikk, men passet ikke foten min spesielt bra, og fikk inntrykk av at de ikke var spesielt solide.

Dynafit var et merke jeg hadde siktet meg inn på, men i mangel på forhandlere i området fikk jeg aldri sett/tatt på dem.

Conspiracy-skoene er velig lette til å være vanntette, har en laminert membran som virker solid og et overraskende godt grep på variert underlag. Passer helt perfekt for meg, og glimrende for mitt bruk. Ikke ment som vandresko, men som treningssko i skog/myr/fjellterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.