Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimshytta - Gråsjøen


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som er kjent i området og kan fortelle meg hvordan vinteruta fra Gråsjøen området og inn til Trollheimshytta går og om den ev. er vintermerket ?

Følger den sommerruta over Svartvatnet eller kan man følge sjøen på østsiden ?

Siden Gråsjøen vel er regulert er det kanskje ikke så lurt å gå på isen?

 

Noen som har vært i området i vinter og vet snøforholdene ?

 

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke kvistet løype fra Gråsjøen til Trollheimshytta. Tror det bare er Trekanten som kvistes i Trollheimen, men ikke før til påske.

 

Det vanligste og enkleste er å gå over Gråsjøen. Har aldri hørt noe om at isen er et problem. Kjør litt forbi Aunebakksetra og parker i veikanten. Det bruker også å være brøytet en parkeringsplass her. Ikke kjør helt ned til bunnen av demningen/kraftstasjonen. Følg traktorveien på østsiden av Gråsjøen et godt stykke før du går ut på isen. Det er bratt i området ved demningen, i alle fall om sjøen er tappet mye ned. Kan også være utrygg is her. 

 

Det er fullt mulig og en finere tur å følge sommerløypa om Svartvatnet, men det blir lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk VM :)

 

Ser at det er ganske bratte fjellsider som går helt ned til Gråsjøen de første kilometerne på østsiden. Vet du om det er spesielt stor skredfare der?

 

Tenker jeg går 2-3 km fra demningen før jeg går ned på isen.

 

Håper på kaldt vær fremover slik at det i mars er fin is :)...med ett lite snølag vil jo det gjøre skituren innover til en drøm :)

 

vet du noe om snøforholdene, om det er mye eller lite snø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være forsiktig å være skråsikker når det gjelder snøskred, men jeg har aldri hørt om at det har gått ras på østsiden. Lia er skogtykk, og jeg tror ikke det legger seg særlig  med snø her. Det var rett nok flere ras i Folldalen i sommer (se http://www.tk.no/nyheter/article7576482.ece), men dette var pga. store nedbørsmengder. Den nevnte traktorveien ble delvis ødelagt da, men jeg tror dette er utbedret.

 

På vestsida er det derimot noen store skavler i Tindfjellet som bruker å rase ut. En bør derfor holde langs sjøen et stykke før en starter oppstigningen mot Breiskaret.

 

Vil tro at 2-3 km før du går ut på sjøen er fornuftig. Jeg har gått der noen ganger, men husker ikke når jeg gikk ut på Gråsjøen. Tror det sier seg litt selv hvor det er fint å gå. 

 

Jeg veit dessverre ingenting om snøforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.