Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur med overnatting med telt om en ukes tid? kaldt?


sinder

Anbefalte innlegg

Er lenge siden eg har vert ute på telt tur og klarer ikke helt og vente til sommeren, eg har ett sport telt og utekjøkken og det meste utstyret til og telte, men ville det vert for kaldt og ta en fjelltur om en ukes tid? er det mulig og få ørret/laks på kroken på denne tiden av året? er ett vatten på det fjellet eg tenkte på, det er ikke så veldig høyt og ligger i Hardanger. litt usikker på hva namnet på fjellet heter, har aldrig vert der har bare fått tips av andre tur gåere. men kan nokk finne utav hva namnet er. tenkte og ha med meg en hund også. 

Teltet eg har skal være sportstelt til 3000-4000 kr som skal tåle noen minusgrader men er noen år gammelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er aldri for kaldt til å ligge ute, men hvilken sovepose har du?

usikker på hva sovepose eg har, har aldrig fryst i den soveposen men har aldrig teltet på denne tiden av året før. 

er det mulig og få ørret/laks på kroken nå eller er det for tidlig? evt legge garn ville det fungert? det er lov og legge garn der eg tenkte meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Dag G - Evje er innpå, så skal teltet kun holde været ute. Klær og sovepose skal sørge for å holde deg varm.

Jeg ville prøvd meg en tur i lavlandet først for å se hvordan soveposen klarer seg. Og det som er minst like viktig som soveposen er et godt og varmt liggeunderlag(eller to).

Om du kan få fisk? Aner ikke, men du må nok ha et isbor eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så veldig lovlig å fiske laks nå...

Men ørret og røye kan du finne under isen

har ikke så mye peiling på reglene til laks, men er vell mere ørret der eg tenkte meg en laks. har ikke så veldig mye peiling på det området annet en hva eg har fått vite utav andre som har vert der. 

 

 

Som @Dag G - Evje er innpå, så skal teltet kun holde været ute. Klær og sovepose skal sørge for å holde deg varm.

Jeg ville prøvd meg en tur i lavlandet først for å se hvordan soveposen klarer seg. Og det som er minst like viktig som soveposen er et godt og varmt liggeunderlag(eller to).

Om du kan få fisk? Aner ikke, men du må nok ha et isbor eller lignende..

ok kanske eg burde prøvd meg en tur ved løyningsvattnet istedenfor det ligger ikke så høyt oppe og se hvordan soveposen fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere att det er for mye snø og is i løyningsvattnet? Håpet på og finne en fiskeplass med vatten uten masse snø og is til og kunne telte og fiske.

 

Hvis det er Løyningsvatnet rett nord for Sejlestad så ligger dette på 595 moh og her er det garantert både mye is og snø. Du bør nok under 200 moh for å ha sjans til å finne isfrie vann nå og enda lengre ned jo lengre inn i fjordene du kommer.

 

Gi det en liten måned så åpner det seg litt flere muligheter i lavlandet, evt ta med isbor :)

 

Men teltturen kan du jo alltid ta. Prøv en natt hvor du har en god retrettmulighet til bil eller hytte så kan du bare avbryte om det blir for kaldt. Sov i ullundertøy og en dunjakke om du har så blir det fort mye varmere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.