Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage sin egen pulk, tips og erfaringer.


FjellDude

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på en stor og sterk pulk og fant en jeg likte (Antarctic Challenge 250) inne på Acapulka sine sider. Men da jeg kom over prislisten, holdt jeg på å falle av stolen... Kr.73.000,- for en pulk!!

 

Det var da jeg tenkte: Det må da være mulig å lage sin egen pulk til en mye billigere penge?

 

Er det noen som har peiling på støping med Kevlar og Carbon fiber?

Hadde vært artig å prøve. Ikke bare for å spare penger, men også for at dette kunne vært et artig og lærerikt prosjekt.

 

 

Setter pris på alle innspill og tips:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utgangspunktet bør vel være å få tak i et gammelt skall (Form) eller laget det selv. Av nevnte matrialer ville jeg valgt Karbon. Fåes som matter i 90, 45 og 0 grader. Når dette legges på riktig måte (gradene) i forhold til hvor du ønsker styrke og vridningsstivhet er det egentlig bare å klippe og lime. Bitene du klipper til legges med litt overlapp så ikke du taper styrke i skjøtene. Greier du å legge hele formen i et stykke bevares styrken uavbrutt, men problemet er at fibrene ikke altid føyer seg glatt etter formen om du ikke har mulighet til å støpe med vakum (og eventuelt varme).

Lykke til med artig prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Av nevnte matrialer ville jeg valgt Karbon.

 

Karbon gir høy stivhet men dårlig slagstyrke. For å lage en holdbar pulk kan man derfor ikke bare bruke karbon, men bør bruke kevlar eller eventuelt glassfiber i tillegg. Siden karbon og kevlar er såpass kostbare ville jeg først ha gjort et førsøk med bare glassfiber.

 

Hvis ikke du har tilgang til originalen kan du lage formen i hardskum, som kan fjernes / løses opp når du er ferdig. For å få et sterkt og holdbart laminat, og begrense faren for delaminering bør du bruke "vacuum bagging". Ville ha forhørt meg med en dyktig båtbygger / reparatør for info / erfaringer. Ta også gjerne en titt på Westsystems sine sider.

 

Selv om jeg har en del erfaring med kompositter (se bilde) valgte jeg å bygge min egen pulk på en annen måte:

http://www.fjellforum.no/topic/30682-diy-transportpulk/

post-8462-0-96911400-1424073558_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bygge helt egen pulk, men skal du jobbe i glassfiber så trenger du ei form å støpe i. Hvis du får lånt det hos noen er det greit, snakk med noen som har bygget i glassfiber hvordan du går frem. Må du lage forma selv blir det mye mer arbeid, men det går jo.

Eller du kan ta utgangspunkt i en eksisterende pulk/akebrett og lage trekk og seler til det. Jeg mener det skal være flere beskrivelser på diy på nettet for Paris pulken. Den ser bra ut, og har styrke så det holder.

For masse år siden laget hundeklubben her to former fra gamle Segerbadenpulker, samt at vi fikk lånt ei form av en barnepulk. Det ble laget et førtitalls pulker, skikkelig dugnad husker jeg. Jeg sto for innkjøp av et helt fat plast, og en stor rull glassfiber + litt verktøy. Jeg har enda den store transportpulken som krevde to hunder når den ble lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon gir høy stivhet men dårlig slagstyrke. For å lage en holdbar pulk kan man derfor ikke bare bruke karbon, men bør bruke kevlar eller eventuelt glassfiber i tillegg. Siden karbon og kevlar er såpass kostbare ville jeg først ha gjort et førsøk med bare glassfiber.

 

Hvis ikke du har tilgang til originalen kan du lage formen i hardskum, som kan fjernes / løses opp når du er ferdig. For å få et sterkt og holdbart laminat, og begrense faren for delaminering bør du bruke "vacuum bagging". Ville ha forhørt meg med en dyktig båtbygger / reparatør for info / erfaringer. Ta også gjerne en titt på Westsystems sine sider.

 

Selv om jeg har en del erfaring med kompositter (se bilde) valgte jeg å bygge min egen pulk på en annen måte:

http://www.fjellforum.no/topic/30682-diy-transportpulk/

 

 

Hei

 

Respekt for den liggesykkel!!!! Den skulle jeg gjerne prøve!

 

Og jeg er meget enig med ESW plywood oplegget til pulk. Det er formentlig det letteste og sterkeste alternativ, når dt bare skal bygges få stk og det ikke lønner sig å gjøre en form.

 

Tynn plywood sydd sammen og med få, tynne forsterkninglister og så plastet over med tynn glassfiber vev og polyester er et meget kjent prinsipp innenfor bygging av ultra light båter.

Jeg har selv en ide om pulk som er lang og bred nok til å ligge og sove i med underlag og reinskinn og en liten prairevogns kalesje over. Skal tjores godt om natten så man ikke sklier bort.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale esw sin approach. Har du tilgang til cnc maskiner kan du tegne egne paneler og få de kutta ut presist så det bare er å nøste sammen.

Et lettvekts alternativ til finer er divinycell. Det er skum i plater som da blir kjernen i laminatet. Ikke så solid for ser selv som finer men lettere til slutt. Tynne plater kan kappes med tapetkniv om en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett noen eksemplarer av selvbygde pulker basert på GFK prinsippet. Da har du en kjerne av et lett materiale, og legger glassfiber på begge sider. Fordelen er at du lett kan lage den pulkform du ønsker, og at det kan bli en skikkeig lett pulk. Ulempen/problemet er å få yttersiden helt jevn og glatt, og at du lett kan ta for lite glassfiber og derved lett ødelegge pulken.

Han jeg snakket med som hadde gjort dette sa han laget bare en enkel ramme som han stiftet skumstripene til + brukte tape til å holde fast på innsiden. Så la han glasfiber og topcoat på utsiden, fjernet rammen og tapen på inniden og la glasfiber plast og topcoat der også. Man får sikkert kjøpt skumplater i forskjellige tykkelser, men der har jeg ikke peiling på leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Plywood/Divinyl  med glassfiber og polyester (epoxy, hvis det skal være riktig fint) er vel utprøvde byggemetoder innenfor one-off produksjon av både kajakker, kanoer ultra- light til ganske store båter som det bare gjøres  få av. (one off). Ofte brukt til eksperimentelle båt typer.

 

Formen av "plater" for å få den riktige slutt fasong på pulken kan du fremstille og justere i papp som du taper sammen. Disse brukes så som mal.

 

Båtbutikken West system i Oslo har både bøker, veiledninger og materialer til dette og personale som kan veilede. Se hjemmesiden. 

 

Som nevnt bruker hundekjørermiljøet plastmeier som sikkert enkelt kan settes på.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg ville laget med strip-plank, eller stitch and glue metoden, slik man bygger kajakker og små båter.

Da lager du pulken av tre. Enten med plater om du velger stitch and glue eller kledningsbord som er slisset til 5mm lister om du velger strip-plank.

Så legger man en vevet glassfiberbuk på utsiden som man laminerer fast med epoxy, og det samme på innsiden. Det blir sterkere og lettere enn en vanlig «1-lags» glassfiberkontruksjon, og mye penere om du foretrekker lakk framfor maling som finish :) 

Temmelig enkelt om man først har fått gangen i det, og krever ikke spesialverktøy eller mengder med materiale/produkt man ikke får brukt opp.


Jeg har en glassfiberpulk jeg er meget fornøyd med, men jeg vurderer å lage en kopi av strip plank for å spare vekt på den.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pariser pulk 5-700 kr ber valuta kurser fungerar bra för de flesta på kortare turer.

Men bygga själv blir ofta tyngre och robustare än vad som krävs spec om du har tillgång till fabrikspriserr på material eller gratis (byggde själv en 3.7m roddbåt skulle nog klarat köra i genom tunn is och gick knappt att lyfta upp på taket själv när man var yngre och starkare)

Men ser fram mot M.E. pulka konstverk lika kajakbygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om pulk:

Jeg mener at badekar-normen som gjelder for pulker her på berget er litt misforstått. Fjellpulken har bygget sin virksomhet på barnepulker; brede og korte, slik at nordmenn skulle kunne ta små barn med på ski. At de forlenger sin eksisterende form for å lage en ekspedisjonspulk gjør ikke at denne er på noen måte optimal. Svakheten med at all kraftoverføring skjer via dragfestet i baugen på pulken er et kjent problem. Hvilken løsning leveres på større pulker? Tre fester i stedet for to. Virkelig? Ved siden at dette i seg selv er en innrømmelse av et design-problem, så vitner det ikke akkurat om innovasjon, eller at utstyrsprodusentene søker å lage best mulig utstyr: Du har en kjent svakhet ved eksisterende design, og et ekstra feste er det beste du kan gjøre? 

Jeg har gått utallige mil med barn i pulk, både med fjellpulken og med Nordic Cab. Fjellpulken er best for små barn som gjerne sover i en pose, og Cab'en med snøski for hjul funket helt suverent for ungene, som kunne sitte ved siden av hverandre og sitte oppreist bak kalesje, i ly for vind men med god utsikt. Men kun egnet for skispor, ikke for dyp snø. Fjellpulken funker i dyp snø, men det er noe herk å "brøyte" en gate med pulken som er mye bredere enn det skisporet du tråkker.

I forsvaret brukte man lenge ski-sledene (hjelpekjelke av kanvas og aluminium med nato-plank som ski) ved siden av vanlige pulker i tre. Problemet med sleder generelt er tyngdepunktet, og at de derfor også må være relativt brede for ikke å velte, og da har man samme problem med at man må tråkke skispor pluss at man må dra vekten av å brøyte spor til sleden. Amundsen gikk tross alt til sydpolen med ski-sleder, men mannskapet brukte hele vinteren i snøhulene rundt Framheim til å høvle ned sledene for lavest mulig vekt, og jeg er usikker på om pulken hadde hatt sitt gjennombrudd på ekspedisjonsfronten på det tidspunkt.

Hvorfor lager ingen en smalere men lengre pulk, for å gjøre det lettere og mer effektivt å trekke en pulk i skisporet du selv tråkker gjennom snøen? Se på hva de bruker i Alaska og nord i Canada: Sleder. Lange, såkalte "toboggans" som ALDRI er bredere enn det sporet du selv tråkker i snøen, men de er gjerne både 2, 3 og 4 meter lange, avhengig av hvor mye du skal trekke. Og de går gjerne med 100-150kg inkludert store kanvas-telt, vedovner og generell skogs-utrustning:

image.thumb.png.483ea48923e4b4422fda420ca7aa600c.png

 

Det skal sies at de i disse strøkene hovedsakelig går på truger og ikke på ski, og at de bruker "kano-logikk" også om vinteren: Du følger store vann og horisontale flater så langt du kan, og så sleper du alt utstyret over s.k. "portage trails" som tar deg over en ås og ned på neste vann, og da jobber laget gjerne med en pulk av gangen til alle er over. Dette er ikke sammenlignbart med norske fjell, MEN: konseptet med at pulken er en flat slede som ikke er bredere enn skisporet du tråkker (heller bare lengre), og ligger helt flatt på bakken med lavest mulig tyngdepunkt; det er veldig smart.

OK, skal du gå til sydpolen så må du kanskje ha en stor glassfiberpulk på 200x60cm for å få med deg alt, og for at den skal tåle to måneder med juling i møte med is og sastruger. Men det er det ingen turfolk som har behov for, selv for en ukes tur på vidda.

Paris-pulken er ikke noe mer enn et akebrett/lastebrett som er veldig lett men også lite stivt og lite robust. Men det er enkelt å transportere og det funker fint for å dra en stor bag, d og best på flate vidder og med taudrag. Slenger du imidlertid en arctic bedding (som er laget for, og funker godt på, en ekspedisjonspulk av tilnærmet beddingens størrelse) oppå et Paris-brett, slik mange gjør nå, så ser det med all respekt ut som om du har tatt med deg et akebrett på handletur til IKEA en vintersdag 😂

Jeg har sluttet å bruke fjellpulken til last og til tur, men har bygget flere sleder og pulker av PVC-rør, med både stivt drag og med tau-drag (og en med begge deler montert, for å enkelt veksle mellom taudrag på flater og stivt drag ved utforkjøring), for å forsøke å ta vare på alle gode sider ved en norsk ski-pulk med stivt drag, som glir like lett som et laste-brett på hard fokksnø, samtidig som man høster fordelene av en flat slede med lavt tyngdepunkt, som går naturlig i skisporet du tråkker selv gjennom snøen, med to viktige effekter: Den er lettere å trekke, og den er mindre utsatt for velting ned i sporet du selv tråkker. I tillegg er den mye lettere å trekke over vidda, og enkel å legge flat på taket av bilen. Et annet pluss er at de er enkle å bygge og koster 5-600kr i materialer.

IMG_6440.thumb.jpeg.f837edf3038840974ad00e619c3d6f7e.jpeg

Du trenger bare et antall PVC-rør, metallbånd til stag og forsterkning, pop-nagler, og et tau. Draget lages dobbelt av 16mm og 20mm rør utenpå hverandre for stivhet, resten kan bygges i 16mm, men jeg har også bygget i en kombinasjon av 35mm og 20mm for mer stivhet, der 35mm-rørene blir kjelkens "ski" langs ytterkant og i full lengde.

IMG_8022.thumb.jpeg.12ac8ac9c228a59abf6966606d0b74fb.jpeg

Jeg har også designet meg bort fra de kjente svakhetene med både tradisjonelle pulker og brett, relatert til at et velkjent "point of failure" er der draget festes i pulken. På mine pulker går draget fra karabinkrokene som er festet i hoftebeltet, via tau inne i og gjennom draget, deretter inn i siderørene i baugen av pulken, og hele veien til bakerst på pulken, og sammenhengene frem igjen til karabin på motsatt hofte. På denne måten trekkes hele vekten fra bakerst på pulken, og det er ingen fester, maljer eller hengsler som kan ryke. Dette gjør at pulken ikke trenger stort mer styrke enn et lastebrett, men fordelen er at det er 2m langt og kan bære like mye volum som en 180cm ekspedisjonspulk fra Fjellpulken, samtidig som den er mye lettere. Pulken på bildet over veier neppe mer enn 3kg, og har tjent meg vel på flere turer.

IMG_6555.thumb.jpeg.f8c5a3a0d3a1c0a9bfb0b01466c01da1.jpeg

En gang var jeg på tur i 20- i marka med en tidligere versjon, med lavvo og vedovn på pulken, og når jeg hadde satt camp brukte jeg pulken til å frakte tømmer tilbake til camp. Selv med 6-7 store stokker á ca 3m, og sikkert over 100kg trevirke, så var det - på grunn av designet som er uten enkeltpunkter som utsettes for store krefter - litt tungt å trekke, men ingen skader eller stress-brudd i selve pulken.

IMG_5866.thumb.jpeg.5a1edac960ce9f2b439c487cbc3717dd.jpeg

 

211298598_IMG_5865(1).thumb.jpeg.ca9d2f080064097f140ef0f1c06056d7.jpeg

 

Endret av Han Derre
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det av praktiske årsaker vært en forutsetning å kunne frakte pulken i baksetene på bilen. Det setter en tydelig lengdebegrensning på pulken, da bredden i bilen er begrenset. For å få best mulig utnyttelse an plassen i pulken valgte jeg derfor å bygge min pulk med rett bakside.

979D2622-B66E-4315-A950-A037C59FA878.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (37 minutter siden):

For min del har det av praktiske årsaker vært en forutsetning å kunne frakte pulken i baksetene på bilen. Det setter en tydelig lengdebegrensning på pulken, da bredden i bilen er begrenset. For å få best mulig utnyttelse an plassen i pulken valgte jeg derfor å bygge min pulk med rett bakside.

979D2622-B66E-4315-A950-A037C59FA878.jpeg

Flott pulk! Selvgjort er velgjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.