Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i Jotunheimen allerede i februar og mars?


Bjonnen

Anbefalte innlegg

Lurer litt på mulighetene for topptur f.eks til enklere topper med utganspunkt Leirdalen allerede nå i tiden framover; februar og mars. Forstår det sånn at april, mai og juni er de store "toppturmånedene". Hvorfor er det sånn? Regner med at faktorer som bl.s. temperatur, snøforhold og -kvalitet er avgjørende for dette, men hvorfor ikke gå på topptur i området her før? Håper noen erfarne topptur-ister kan belyse dette litt bedre for meg. Leser meg syk på beskriverlser i boka "På tur Leirvassbu" og har fryktelig lyst på teste utstyret snart. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at faktorer som bl.s. temperatur, snøforhold og -kvalitet er avgjørende for dette, men hvorfor ikke gå på topptur i området her før? 

Vinterstengte veier er vel også en faktor her. Riksveien over sognefjellet er vel stengt ganske langt nede i dalen på denne tiden av året, så det er kanskje ikke så mange "enkle" topper å hente derifra. Et tips er å tenke Filefjell/Tyin. Beltebilene kjører vel allerde til Tyinholmen og Fonnsbu/Eidsbugarden, derifra er det jo flere enkle og flotte 2000-metere innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal sjekkes ut. Rutene jeg har tenkt på, og sett i denne boka jeg kikker i, er lagt opp med tanke på vinterstengte veier, så tenkte ikke på det som en faktor. Selv nærmere våren er veien i Leirdalen og inn mot Leirvassbu stengt, men toppene blir da besteget. Lurer mer på evt. andre grunner til at det ikke er vanlig å gå disse turene så tidlig som jeg har lyst til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilkomst, dagslys (tidlig på vinteren) og kanskje åpne overnattingsplasser for noen (Leirvasbu har vinter åpen fra midten av mars til starten av mai). Snøens beskaffenhet/skredfare er og en stor faktor på vinter snø, vanskelig å finne trygge alternativer om forholdene er dårlige - da blir en gående i kvistet løype...
 

Beste "tidlig vinter" alternativ er som nevnt fra Tyin/Fv 53 eller Gjendesheim. Generelt er østlige Jotunheimen bra, da der finnes flere alternativer uten alpin karakter.
En kan også kjører til Turtagrø, og unner de riktige for hold er her og muligheter.

 

Personlig går jeg heller på noen av de mange hundrede skiturer som er enklere å komme seg til på den tiden, å bruker ikke dagslyset på å ikke gå lange anmarsjer... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.