Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur i Lofoten


vandrerfrøken

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer planlegger en gåtur i Lofoten i juli. Vi vil gjerne gå fra Moskenes til Svolvær og bruke sånn ca 7 dager og vil helst unngå å transportere oss selv med annet enn beina. Vi vil gjerne over noen høye topper og nyte fin utsikt, men vil også se litt fiskevær på veien. Er i ganske grei form og er vant med å gå i fjellet, men vil helst unngå de aller bratteste og skumleste stiene. :) Vi har med telt, men ønsker også noen netter i enten turisthytter eller kanskje rorbuer.

 

Noen som har vært på en tilsvarende tur og som har tips til ruter og plasser som er verdt å få med seg på veien. Ingen av oss har vært i Lofoten før og er da naturligvis ikke så kjent.  

 

På forhånd takk for alle tips!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har vært i Lofoten før har du en fantastisk opplevelse i vente - gled deg!

 

Først og fremst bør du skaffe deg boka "På tur i Lofoten", gitt ut av Lofoten turlag:

http://lofoten.turistforeningen.no/index.php

Hele ruta fra Moskenes til Svolvær er kanskje ikke beskrevet der, men du får veldig mange tips om turer og ruter i Lofoten. Det er ei flott bok!

Det er ikke så mange turist- /fjellhytter i Lofoten, men til gjengjeld er det rorbu-utleie på hvert eneste nes. Husk bare på at i juli kan det være problemer å finne rorbu hvis du ikke har forhåndsbestilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Lofoten igrunn er flere øyer som er koblet sammen med bilvei, så å gå fra Moskenes til Svolvær vil bety at flere strekninger må gås langs bilveiene.

Ved Nappstraumen må man da gå gjennom tunnellen under vannet, noe som ikke er så veldig hyggelig forøvrig. 

Da er det enklere og mer anbefalt å bruke sykkel.

 

Det sagt, så er det som @Bjørn J sier en helt fantastisk opplevelse, spesielt i pent vær.

 

Den eneste turisthytten til DNT i Lofoten er såvidt jeg vet Munkebu, og den finnes på Moskenes og kan nås via sti fra Sørvågen.

 

Å ta turen opp til Hermannsdalstinden anbefales veldig, på gode dager så ser man fint inn til fastlandet og toppene der, i tillegg til å få utsikt over hva Lofoten har å by på.

For å komme seg til toppen kan man enten følge samme sti som til Munkebu og fortsette videre derfra, eller ta båten til Forsfjorden og følge en sti derfra.

 

Mitt største tips forøvrig er å ta båten fra Reine til Vindstad og så gå over til Bunesstranden. Slå opp teltet der og nyt midnattsolen over en fantastisk sandstrand.

Å gå opp til Helvetestind derfra kan og anbefales, dog så er ruten opp dit derimot litt mer utfordrende enn Besseggen.

 

Så er det helt sikkert noen som kommer til å nevne Svolværsgeita og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka legger jeg inn bestilling på med en gang, takk for tips :) Skal selv på tur en uke i Lofoten i Juli, dog med en liten kar på seks år og en jente på tretti år. Kunne jeg kommet med spørsmål om tips i denne tråden jeg og, da om toppturer som passer for en relativt fjellvant seksåring som er verdt å ta han med på? Altså ikke altfor luftige og for strabiøse. Skal farte rundt hele område fra Svolvær til Å. Skill denne gjerne ut om det kupper tråden til Vandrerfrøken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden at du kupper tråden Martin HJ! Alle tips om de er til deg eller meg er jo relevant. :)

 

Ellers takk for gode tips fra dere andre. Boken på tur i Lofoten er også bestilt.

Når boken kommer blir det nok også lettere å se seg ut en rute. Skal maile litt til turlaget også for tips.

 

Har skjønt at det blir en tunell som må passeres, og da er jo sykkel en god ide. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka Bjørn anbefaler kjøpte jeg da han anbefalte den i en annen post. God bok.

Leker litt selv med tanken å gå fra Å-Raftsundbrua. Ville da bruke mere tid på ruta i fjellet isteden for å gå langs veien noe som må være fryktelig kjedelig. Noe vandrings langs E10 blir det såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka Bjørn anbefaler kjøpte jeg da han anbefalte den i en annen post. God bok.

Leker litt selv med tanken å gå fra Å-Raftsundbrua. Ville da bruke mere tid på ruta i fjellet isteden for å gå langs veien noe som må være fryktelig kjedelig. Noe vandrings langs E10 blir det såklart.

Det aner meg at turen fra Svolvær til Raftsundet kan by på en del utfordringer hvis du skal unngå E10. Men jeg har ikke gått der selv, så det er godt mulig det finnes noen ruter som ikke krever direkte klatring.

Du kan også starte ytters på Lofotodden (Helle) og gå over til Å. Helle ble fraflyttet rundt 1950, men det påstås at ungdommen der gikk over til Å i helgene for å ta seg en fest....

Helle var forresten det første stedet i Norge som fikk telefonforbindelse, i 1928. Men de kunne bare snakke med sentralen i Sørvågen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ei uke i sommer i Lofoten - fantastisk! Men herlighet så mye turister!

Vi kjørte litt rundt "hit og dit", og teltet/gikk der vi følte for den dagen. Den desidert fineste strekningen vi gikk var fra Unstad til Eggum langs en gammel kystvei. Vi møtte ingen andre enn sauer, og utsikten rett ut i havgapet fra teltåpningen var HELT fantastisk. :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ei uke i sommer i Lofoten - fantastisk! Men herlighet så mye turister!

Vi kjørte litt rundt "hit og dit", og teltet/gikk der vi følte for den dagen. Den desidert fineste strekningen vi gikk var fra Unstad til Eggum langs en gammel kystvei. Vi møtte ingen andre enn sauer, og utsikten rett ut i havgapet fra teltåpningen var HELT fantastisk. :-D

Turister, ja. Om sommeren mangedobles folketallet i Lofoten - i hvert fall virker det slik. Derfor anbefaler jeg ofte folk å besøke Lofoten om vinteren, det fremstår som et helt annerledes sted. Lyset varierer kontinuerlig, og landskapet er mye mer dramatisk enn om sommeren. Og i februar/mars under skreifisket får man oppleve det "ekte" Lofoten, med liv og røre på kaia og henging av fisk på hjell.

Stien fra Unstad til Eggum er en klassiker. Opprinnelig var det den veien fiskerne fra Unstad gikk for å komme til båtene, siden det ikke er havn eller båtplasser på Unstad. Det kunne være en skikkelig tøff tur vinterstid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg kan beskrive hele ruta for deg (ikke veldig kjent i Moskenes kommune for eksempel) men går mye i fjellet her i Lofoten hvor jeg har bodd i 7 år. Bortsett fra kryssingene mellom øyene (å gå Nappstraumtunnellen er for øvrig ikke noe problem, en gang hadde et fotballag løpetrening der inne :-) ) skal du kunne unngå bilvei.

 

På Flakstadøy kan du holde nordsida langs kysten til du kommer til Flakstad eller Kilan hvor du krysser over til sørsida og følger god sti til Napp. Når du kommer gjennom tunnelen kan du gjerne gå Sværsvika - Kollvika (omvei) eller gå litt på bilvei til Offersøy hvor du kan "snirkle" deg nord for E10 frem til neste øy (Gimsøy). Alternativt kan du gå til Leknes, videre fra Lofothallen via Gammen (åpen overnattingsgamme) og over fjellet til Valbergområdet hvor du er i nærheten av brua over til Gimsøy. Denne øya er såpass liten at du må bare velge om du vil ta nordsida (lengst), sørsida (kort, 7 km på E10) eller finne vei over fjellet mellom veiene (finest). Da er du på Austvågøy og her er jeg mindre kjent.

 

Det finnes en rekke gammer, gapahuker og småhytter som står åpne. Om du finner en sannsynlig rute kan jeg gi tips om hvilke du er i nærheten av.

 

Turen og området i seg selv er en opplevelse så inntil videre nevner jeg ingenting du MÅ se / oppleve :wink:

 

Fjellturer med 6-åring er intet problem, her på Vestvågøy kan du mellom annet gå på Eltofttuva, Holandsmælen, Smortvarden, Veten, med mange mange flere. Gå inn på Vestvågøy 10 på topp på facebook for inspirasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noe å se frem til. 

Les deg godt opp og studer kart og luftfoto på forhånd. Det blir mange omveier og på enkelte plasser vil du ikke kunne unngå å komme innpå på E10. Vestvågøy og sørover er jeg ikke akkurat lommekjent, men Austvågøy kan jeg hjelpe deg med. Der er det flere alternativer.

 

Lofotværing i eksil på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har vel egentlig bestemt meg for at jeg vil gå Lofoten på langs i sommer/høst. Tenkte å bruke ca 3 uker på turen da det er flere plasser jeg vil innom og tilbake til. Noen som vet hvordan uke som vil være best til en slik tur? Liker å vandre mye i fjellet så det bør være minimalt med snø. Tenkte kanskje uke 34-36 (15august-6sept). Da bør det være mindre innsekter samt ikke ubehagelig varmt vær å vandre i?

 

Håper det er greit jeg spurte i posten din :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der siste uke i August i fjor og året før. Anbefales. Ingen insekter og lite turister. Fortsatt bra temperatur.

"På tur i Lofoten" var bibelen min. Mange flotte og inspirerende anbefalinger der.

Kjørte bil imellom turene og gikk tur formiddag og ettermiddag hver dag i tillegg til litt padling. 

Lofoten er til å bli skikkelig glad i. 

Telting på Uttakleiv og topptur på Himmeltindan mitt best minne :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.