Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundemat


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert blitt diskutert altfor mange ganger før. Jeg forer med Orijen. Dette har normalt gått ned på høykant, men etter at hunden min ble "enebarn" så er han ikke så opptatt av å spise lenger. Siden Vom og hundemat er billigere å fore med enn Orijen og sikkert også bedre, så har jeg litt lyst til å gå over til det. Problemet er bare at jeg nekter å bære på ferskfor på tur og i tillegg er vel holdbarheten i sommervarmen begrenset. Jeg antar at om han får ferskfor hjemme så gidder han ikke spise tørrfor på tur. Det finnes jo både blåbær og lemmen som er mye bedre, om man spør han ihvertfall :P 

 

Har noen noen gode forslag til hva jeg kan fore med på tur som er så godt at han tar seg tid til å spise. Finnes det noe frysetørket f.eks som er fullfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo eventuelt tørke kjøtt til hundematen selv.

Jeg forer på v&h og har planer om å teste orijen på lengre turer. Om det er dårlig matlyst så tenkte jeg å ha med en bitte liten dæsj leverpostei som kan vannes ut og helles over. Nå tror jeg ikke det er noe problem. Ho ene her spiser jo alt, mat eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt tørke kjøtt til hundematen selv.

Jeg forer på v&h og har planer om å teste orijen på lengre turer. Om det er dårlig matlyst så tenkte jeg å ha med en bitte liten dæsj leverpostei som kan vannes ut og helles over. Nå tror jeg ikke det er noe problem. Ho ene her spiser jo alt, mat eller ikke.

 

Ja, jeg tenkte litt på det, om jeg skulle tørke selv. De blir ikke dårlige i magen av å gå rett fra V&H til Orijen? Leverposteivann i maten pleier å hjelpe ja, det gjorde jeg jo i sommer da han spiste dårlig. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho nye virker til å ha steinmage og han andre sarte klarte seg greit når jeg gikk fra v&h til carnilove hvertfall og han blir litt funky i magen av mye rart :P

Eventuelt om din liker frolic godt og leverpostei er upraktisk så går det jo an å knuse en frolic i vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho nye virker til å ha steinmage og han andre sarte klarte seg greit når jeg gikk fra v&h til carnilove hvertfall og han blir litt funky i magen av mye rart :P

Eventuelt om din liker frolic godt og leverpostei er upraktisk så går det jo an å knuse en frolic i vann.

 

Frolic tror jeg ikke holder. I går hadde jeg kokt pølser og helte vannet over maten hans. Selv særingen jeg hadde før kastet seg over maten om det var pølsevann i, men ikke han jeg har nå nei.

Har du prøvd å tørke selv før? Jeg er så usikker på mengden. Vi er ikke på tur lenge nok til at han rekker få noen mangelsykdommer, så fokuset bør vel være på fett og proteiner. Men hvor mye skal man gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har skjønt så er vel fett dumt å tørke. Men kanskje det funker om det ikke skal holde så lenge. Ikke prøvd å tørke hundemat nei. Kun godis. Kanskje spørre i en av dehydreringstrådene her inne om noen vet eller i ei av råforingsgruppene på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har skjønt så er vel fett dumt å tørke. Men kanskje det funker om det ikke skal holde så lenge. Ikke prøvd å tørke hundemat nei. Kun godis. Kanskje spørre i en av dehydreringstrådene her inne om noen vet eller i ei av råforingsgruppene på facebook.

 

Å tørke fett er ikke så greit nei. Men for eksempel kjøttdeig er det jo fett i, men vet at noen tørker det. Når jeg tørker oksekjøtt som jeg bruker som godbiter så skjærer jeg vekk det som er rent fett, men det er jo noe fett i kjøttet og det kan ligge i skapet ganske lenge. Det trenger ikke holde mer enn en uke. Er vel fett i lever også? Tror jeg bør sette meg litt inn i næringsinnhold i forskjellige ting :P Lever går det ihvertfall an å tørke. Og fisk og kjøtt. Jeg får prøve å undersøke litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går fint ann å tørke kjøtt og innmat til godbiter, men som fullfor blir det litt vanskelig tror jeg, da skal du  helst frysetørke (for å ikke miste alle næringsstoffene). 

 

Men man tørker jo mat til seg selv og har med på tur? Trodde de fleste næringsstoffene ble bevart under tørkeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sliter dere med å få mat i hunden under anstrengende økter eller i andre situasjoner, vil jeg anbefale litt eddik i foret. Eddiken er ikke ulik magesyren i det naturlige byttedyr. Har gjort dette samt å bruke Harskt smør på mine bikkjer når de har spist dårlig på lange hundeløp og ekspidisjon :) lykke til.... Vil forøvrig også anbefale den frysetørka vom'en til provit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også litt forskjell på apetitt hos hunder, men man kan jo bidra litt selv. Det viktigste er kanskje fra valp å ikke la maten stå framme. Stjele forskåla om det går for sakte eller at hunden tar pause i spisinga. Bikkjene blir hole av dette. Slik blir det enklere om man ønsker å fore opp hundene, eller om man skal få "vannet" de i krevende situasjoner.

 

Selv forer jeg med Eukanuba som tørrfor, men bruker mer og mer kjøtt, fisk, vom og lignende produkter. Bikkjene legger bra på seg av det. På tøffere turer har jeg brukt å gi bikkjene ei herlig blanding av vann, flott- matfett og forkuler for å gi de væske i tillegg til normal foring. 

 

Ved normal aktivitet forer jeg kun en gang om dagen (Pluss litt snack underveis). Ved hard aktivitet forer jeg flere ganger om dagen. Vanligvis morgen, kveld og vanningsforing. 

 

Jeg anbefaler alle som har hardt arbeidende hunder som trekkhunder, fuglehunder med mer om å snakke med langdistanse hundekjørere om foring. Dette har de skikkelig greie på og deler villig vekk kunnskap som man kan overføre til sitt aktive friluftsliv. På langtur har jeg alltid sverget til tørrfor (av den mest ekstreme varianten), supplert med fisk som jeg fisker underveis (Gis rå). På enkelte turer har de fått så mye fisk at jeg kan se at det vaker i øynene på bikkjene :wink:

Det handler om å få mest mulig ut av hunden og at hunden skal ha det best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle seriøse hundekjørere forer hovedsakelig på råfor og tilsetter tørrfor, samt mye vann. å blande med tørrfor mener jeg for de fleste er av økonomiske årsaker, men noen synes sikkert også at hundene blir mere stabile i magen av det. det er jo litt varierende mellom hvert individ hva de tåler og fungerer best på, men en kjøttbasert diett for høyaktive hunder mener jeg er helt nødvendig. (det inkluderer da alt type kjøtt; rødt kjøtt, fugl, fisk etc, samt bein, involler og vom.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer mest med Vom 25/33, men har alltid en sekk Royal Canin Energy 4800 stående i tilfelle jeg glemmer å ta opp frossent fôr. Det er også kjekt å ha med i sekken! Ikke minst Royal Canin Energy booster, med 36% fett. Hundene elsker det - og det veier ikke så mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent økonomisk er det billigere å fore på vom og hundemat 25/33 enn tørrfor (Orijen). Matlysta ser ut til å ha kommet litt tilbake. Nå får han V&H hjemme og Orijen på tur og det har fungert fint. Kom plutselig en valp inn i huset også og han er et matvrak. Det hjalp på storebror sin matlyst, nå tør han ikke annet enn å spise opp maten sin :P Har blandet V&H og Orijen en stund, men nå får storebror kun V&H. Lillebror skal få det etterhvert også, må bare få kommet meg til butikken så jeg får kjøpt valpeforet. Siden bilen streika får han klare seg med Eukanuba inntil videre ;) Tror ikke jeg skal satse på fisk på tur siden jeg aldri får fisk, ikke fisker jeg særlig mye heller. Oppdretteren har drevet med hundekjøring og mener at på mine turer (ikke spesielt krevende) klarer han seg fint uten å spise så mye, er han sulten nok så spiser han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frysetørket vom fra provit. 

skal du på langtur kan du supplere med vitamintilskudd som de også selger.

Ja, turer over en uke så bør de få vitamintillskudd. Men å fore på bare frysetørket vom, er krafitg kost, hvis ikke hunden blir brukt hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hunder kan være ganske forskjellig, når det kommer til mat. Noen er "ulver" og sluker alt, mens noen kan være litt sære. Og vi har de som slutter å spise, for en kortere periode, når (trolig) instinktene sier at kroppen har nok. Og eierene fortviler. :) Gode forrutiner tror jeg er viktigere, enn noe annet. Og Jan-Eilert kommer med noen gode råd til forvaner. Ellers tror jeg personlig, at mange bruker for kraftig (fett/protiner) for, hunder som kun får vanlig morsjon, eller lite morsjon. Hvis hundene får den næringen de treninger og ikke mister vekt (på vanlig for), behøver en jo ikke benytte høyenergifor, eller kraftigere. De kan tross alt brukes en god del på vanlig for! Jeg ser at noen går med hundene sine , men jeg ser sjelden at de trener hundene, utover noen i fuglehund- og trekkhunmiljøet. En og annen jogger litt med dem og hunden traver uanstrengt ved siden. Knapt å regne som trening, for vanlige hunder.

 

Hvis du ønsker å benytte tørrfor på tur, så bruk det. Men bruk det regelmessig hjemme også, så mage og "system" ,er vant med det. En trenger ikke bruke det hver dag, men gjerne noe hyppigere siste periode før en tur. Hvis ikke hunden får for mye (og du følger forrådene til Jan-Eilert), vil trolig også din hund/hunder spise tørfor (og alt annet), hvis den er sulten. Prøv først og se om det går, det gjør det på de fleste. Fungerer dette ikke for du heller diskutere dette mere. Men din oppdretter vet nok hva ha snakker om og slik jeg forstår det, er han også kjent med hvilke turer du er på. Og trekkhundfolket er gode på dette.

 

Bytte av høykvalitetsfor, skaper normalt aldri problemer. Kan være noe anderledes med det i mellomsjiktet og billigforet. Men gennerelt, så er det alltid en fordel å gå gradvis over til annet for.

 

Har aldri benyttet for fra Vom. Men det hermestiske blir vel noe av det samme, som de hermetiske pølsene til Norwegian Polar. Er vel litt mer å velge i fra Vom. Ellers er tørrfor praktisk og lett. Bruker det også på jakt, men da med tilskudd av frysetørket vom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle seriøse hundekjørere forer hovedsakelig på råfor og tilsetter tørrfor, samt mye vann. å blande med tørrfor mener jeg for de fleste er av økonomiske årsaker,

Er vel ikke så mye "råfor" i Iditarod? :) De må tenke på vekten også.

 

Men trekkhunder er ekstremutøvere og dette er ikke helt sammenlignbart, opp mot vanlige turhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På langtur har jeg alltid sverget til tørrfor (av den mest ekstreme varianten), supplert med fisk som jeg fisker underveis (Gis rå). På enkelte turer har de fått så mye fisk at jeg kan se at det vaker i øynene på bikkjene :wink:

 

Gode råd. :) Men rå hel fisk, er vel ikke helt å annbefale? Da bør vel fisken trekkes i varmt vann først, for å drepe "ulumskheter" i mage/tarm. Bl.a. fare for bendelorm! Eller fjærne mage/tarm. Bruker heller frysetørket vom, ved behov, selv om det ikke blir helt det samme.

 

Ellers er det vel få turhunder, som er hardtarbeidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sløyer fisken først og fjerner også gjeller. Deler den vanligvis også. Gir den alltid rå. Har aldri hatt noe problem med det kombinert med tørrfor. Det vil si at bikkjene må tilvennes litt å få rå fisk. Små biter som kastes til hunden har jeg god erfaring med til de lærer å spise rå fisk. Jeg er ingen ekspert på det, men har aldri hatt noe problem med dette.

 

Når det kommer til bruk av vom/ kjøtt/ eller lignende så er dette absolutt å anbefale på vinteren til hunder som er i så stor aktivitet at man sliter med at de blir for tynne (Og man kanskje har forsøkt med to foringer om dagen). Om man ikke sliter med dette, eller må gi såpass mye tørrfor at man får diare så  bør man absolutt vurdere kjøtt/ vom osv. ..

 

Jeg trur allikevel at tørrfor av god kvalitet som f.eks: Eukanuba, Pro-Plan eller andre er mer enn godt nok som hundemat for de aller fleste.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.