Gå til innhold
  • Bli medlem

Nya barduner på Helsport Xtreme tält och lavvu


Urwaldjäger

Anbefalte innlegg

Jag har nyss fått min nya Helsport Finnmark lavvu som är tillverkad 2014.

Den har de nya citrongula bardunerna med reflextråd som Helsport nu använder på alla sina Xtremetält.

Jag hade läst i en del test om äldre typer av barduner att de lätt fransade sig i hård vind och tänkte därför

byta ut de monterade bardunerna mot Helsports röda som de säljer separat i 6-pack.

Nu har jag fått info från serviceavdelningens Ida på Helsport att de nya bardunerna ska vara av hög kvalitet

och klara betydligt mer påfrestningar än alla andra som säljs eller sitter på andra tält.

Helsport säljer inte heller dessa nya barduner separat.

Har vi någon erfarenhet av dessa nya barduner här på forumet?

Vad säger ni Helsport-användare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendig å benytte Helsport barduner. Du kan også kjøpe løse bardunsnorer av den typen som Hilleberg bruker, de fins i 2mm og 3mm, til de får du også kjøpt strammere løse. Den sorte bardunsnoren som Exped bruker er også regnet som meget bra.

Eventuelt kan du kjøpe dyneema snor og strammere fra cleats.co.uk

Er du opptatt av vekt så veier en 2mm snor halvparten av en 3mm, og det er fult mulig å få snorer som er like sterke i 2mm som standardsnorer i 3mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noe i mot å bestille fra utlandet så kan dette være fine alternativer:

http://lawsonequipment.com/Reflective-Glowire-c147/

Har ingen personlige erfaringer med denne, men tilbakemeldingene fra nettet er bra.

http://www.backpackinglight.co.uk/practical/WA109-121.html

Denne har jeg selv i begge fargene. Godt fornøyd så langt.

Har også 1,5 mm dyneema tråden de selger. Gjør seg fint fint som barduner og kan brukes med Mini Line-Loc fra Clamcleat http://www.backpackinglight.co.uk/shelter-accessories/WA104-5.html

Det som er fint med å kjøpe barduntråd på rull er jo at du kan tilpasse lengden på bardunene etter eget ønske uten å måte kutte de originale bardunene.

Men samtidg så skjønner ikke ønsket om å bytte bardunene før de eventuelt begynner å bli slitte / ødelagte?

Kan du ikke bare bruke bardunene fra helsport frem til så skjer, og så kjøpe nye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket bra, tack så mycket!

Har själv funderat på Hillebergs 2 mm lina med deras stramare. Nackdelen med pansartråden Hilleberg 3 mm är att det

blir svårare att rulla ihop bardunerna snyggt och fästa i stretchhållaren. Kan verkligen vara rätt med Hillebergs lina!

Exped har en verkligt bra lina men den är en riktig snubbeltråd nattetid utan pannlampa.

Jag ska sätta upp lavvun och känna hur originalbardunerna känns och sedan

överväga om det behövs bytas något nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jag satt upp Finnmark lavvu och måste säga att bardunerna är mjuka och gärna trasslar ihop sig. Bardunsträckarna är svåra att reglera med handskar på (-15 idag) och jag saknar den typ av sträckare som Hillebergs använder. Jag har ett Keron 4 GT och barduneringen är alltid ett nöje med detta tält. Nu drar det mot inköp av Hillebergs 3 mm lina och sträckare för utbyte på min Finnmark. Det jag funderar på är om dessa barduner går att förvara i stretchhållarna lika bra som Helsports original? Ska montera och undersöka detta i morgon.

I övrigt var lavvun relativt enkel att sätta upp men struten i toppen ville krångla lite då jag inte såg till att den satt i rätt position då mittstången sattes upp.

Apropå mittstången så är det märkligt att denna inte har elastiska band som håller den samman. Delarna vill falla i sär under uppsättningen och sitter mycket löst ihop med varandra. Men dessa detaljer och omdömen om Finnmark hör väl till ett eget ämne här på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.