Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell Lavvo Pro 6-8 - b-vare bunnduk fix


Klingen86

Anbefalte innlegg

Mottok akkurat en lavvo fra Magasinet som ble kjøpt på tilbud i helga.

De solgte disse til en godt redusert pris og det var mulig å kjøpe innertelt og bunnduk også til hhv. 199,- og 99,- kr. Dette fordi hurtigklipsene mellom innerduk/bunnduk og ytterduk ikke passet hverandre.

På lavvo duken er spennene sydd fast slik at vil man bytte de må han sprette opp loopen, bytte og sy igjen, derfor har jeg prøvd å finne tilsvarende spenne da den sikkert er fra Kina som alt annet.

Har googlet litt og tror jeg har funnet riktige spenner slik at man bare kan bytte på innerduken og bunnduken da disse bare kan byttes med eksisterende spenne som er feil.

Har bestilt disse på Ali Xpress:

http://www.aliexpress.com/store/product/20mm-Plastic-Buckles-Contoured-Curved-for-ParaCord-Bracelet-webbing-100pcs-Lot-free-shipping-wholesale/114685_1893222936.html

I pakken er det 100 stk så er det noen som trenger er det bare å si ifra så.

Når jeg mottar pakken sjekker jeg at de passer og legger ut svaret her.

Bildet er fra spennen utenpå trekket, men de på duken er like.

Lavvo til 1800kr med bunnduk og innertelt må være en grei deal! +160kr i klips :)

post-12001-0-47405000-1423747977_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Fikk disse på torsdagen, jeg testet da kjapt med den tilsvarende spenna som er på trekket til Lavvoen og den passet.

Reiste til Danmark på ettermiddagen på torsdag og kom hjem sent i går kveld så skal kontrollere at de passer med de inne i lavvoen i ettermiddag.

 

Men det ser ut til å være riktige spenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert opp hele lavvoen og det jeg har funnet ut er:

- Klipsene passer

- noen hemper er sydd for tykke til å tre på nye hurtigklips, der de er doble i enden for at de ikke skal gli ut. Dette løses ved å klippe de av og brenne endene. Evt sy de hvis man gidder.

- bunnduken passet perfekt etter å ha byttet klipsene

- innerteltet måtte også bytte klips

- her mangler halvparten(kun 5 er sydd på) av klipsene ifht bunnduken. Dette gjør at man ikke får dratt den skikkelig ut i alle hjørner.

- løsning for dette er å merke hvor dette er og sy på flere festereimer får så å sette på klips.

- hvis man har camp eller pro utgaven trenger man 9 klips for bunnduk og 9 klips for innerteltet.(evt 5 hvis man ikke vil sy på flere)

- vanlig utgave krever 10 hurtigklips

Lavvoen virker veldig bra og jeg er fornøyd med kjøpet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei.

Jeg har kjøpt Dovrefjell pro nå. Satte opp i dag.

Vindteltstanga, var det noe hull i stormmatta til å tre den i? På bildet, http://www.magasinet.no/telt-lavvo/dovrefjell-pro-lavvo-6-8-personer,  ser det ut som den går gjennom stormmatta, samt at stormmatta er delt der.

På lavvoen min var stormmatta hel, så jeg måtte rulle sammen matta innenfor stanga og sette stanga i den lille tråden til pluggen.

 

 

Skal også kjøpe innertelt. På de 6 "veggene" i lavvoen er det to festeringer på hver søm. Den siste er ca halv meter før bunnen på teltet. Hvordan får man festet innerteltet nederst på bakken?

Det er bare en klips der til bunnduken. Innerteltet skal vel ikke bare henge ned fra den nederste festeringen så man mister litt areal?

 

Hvordan fikk du festet innerteltet i toppen? Går innertelt gjennom myggnettingen og festes på hovedstanga?

 

Har du noen bilder av ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er det en liten stund siden jeg satt opp min så husker ikke helt alle detaljer.

 

1. Vindteltstanga husker jeg ikke, men reagerte ikke noe på det når jeg satt den opp. Har lagt ved et bilde som du kan se, men ble ikke helt klok på det.

 

2. Innerteltet er helsydd med bunnduk. Dvs at du ikke benytter den bunnduken som du nå har kjøpt om du bruker innerteltet. Så da kan man benytte klipsene nederst.

    Innerteltet har myggnetting i døren som ikke er mulig å lukke.

 

3. Jeg husker ikke innfestningen i toppen, men mener at man trer det på midtstanga i fra bunn også er det kun myggnett i toppen som strammes rundt stanga. Jeg monterte ihvertfall innerteltet etter at jeg hadde satt opp ytterduken. Kan sjekke dette ila uka om ønskelig.

 

 

 

post-12001-0-16867100-1438589237_thumb.j

post-12001-0-75709100-1438589239_thumb.j

post-12001-0-82886600-1438589241_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått opp alt nå. 

Om man legger ut bunnen først og setter pluggene på hvert hjørne så var det helt perfekt mal slik at pluggene passet til ytterteltet uten justering i etterkant.

Innerteltets topplugger skulle bare hektes over kanten på røykåpningen. Stod det på lappen som fulgte med.

Ble ikke så mye mindre plass innvendig. Testet å bare dra i bardunene og kona kunne gladelig fortelle at det ble endre bedre plass da.

 

Er veldig fornøyd med dette. Får jo også dobbel bunn-

Eneste minus var at det ikke var kobling mellom myggåpingen/luftingene. Hvordan er det hos deg? Innerteltet hadde fast netting, men kunne snurpe igjen foran den.

 

På vårt fikk vi lukket myggåpningen i døren. Hele døra var gliselås av netting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.