Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hola skientusiaster!

 

Jeg går ANG på svalbard (arktisk naturguide studiet), og til vinterturene er skisko ett stort spørsmål.

 

jeg har sett mye på Alfas North pole sko, som er brei og stor nok til å ha en ullkartank i osv. Den er godt forbi stiv i pris, og jeg syns egentlig hele konseptet med permanent gamasj er noe tull...

 

så spørsmålet er vel, har dere forslag til noen gode alternativer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Crispi Stetind til fjellskia, men til langrennskia kjøpte jeg et par Alfa Tx30 gtx til de kalde dagene. De er også kjempevarme, og med gamasje på buksa burde det holde for de fleste forhold. Jeg var litt usikker, for normalt har Alfa for bred lest for meg, men disse var digge. Kjøpte rett fra Alfa, betalte 400 kr, men ser de har halv pris på Sportsnett også. Verdt et forsøk?

 

edit: Christian Eide brukte dem til Sydpolen, det burde vel borge for at de er solide nok. http://www.gamme.no/item/1473-eide-mot-ny-rekord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt et par alminnelige Varg Morgedal som er om lag 1-2 nr for store. Jeg har god ullsåle nedi og ett par tjukke ullstrømper på beina. I tillegg har jeg brukt fuktsperrepose (alminnelig bærepose av plast) på lengre turer. Dersom sokken blir fuktig av svette bytter jeg evt til lunsj. Så lenge jeg har klart å holde støvlene tørre har de fungert greit ned til -35 til -40 som er det kaldeste jeg har vært på tur de siste 10 årene eller så.

Tidligere har jeg i perioder brukt forsvarets tåladder (https://www.forsvarsbrukt.no/p-983-tladder.aspx) som ekstra isolasjon utenpå støvlene. De funker best med gammeldags kandaharbinding (75 mm m/wire)om du ikke velger å sy dem om.

Nå er Morgedal støvlene omsider utslitt, så et par nye Alfa Grønland er innkjøpt som erstatning. Regner med å ha samme temperaturområde med dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.