Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvaret fotposer - hvilken størrelse?


frode_fiskelykke

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Cripsi Fjellskisko med 75 mm i lær. Helt vanlig klassisk modell i størrelse 44. Ønsker å skaffe meg forsvarets fotposer som passer til disse. Leser litt forskjellige ting om hvilke størrelse man da skal kjøpe? Greit å få tips her siden jeg må bestille.

 

Jeg vet det finnes mange andre løsninger, men f.eks. helsport sine poser tåler ikke nok vann og en del andre typer blir litt for dyre synes jeg. 

 

Håper noen kan hjelpe meg med akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom støvlane dine ikkje er høge, bør 45/46 passe. Dersom støvlane har høge/stive skaft, kan du bare gløyme å få dei ned i forsvarets fotposar, du får dei i alle fall ikkje ut att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skistøvler med 75 mm tå trenger nok enda større fotposer. Sålen stikker adskillig lengre frem enn på en standard M77 militærstøvel. Fotposene er laget med den som utgangspunkt. Du burde nok vurdere å ta en tur innom et utsalgssted for å prøve deg frem.

Jeg vil tro skistøvlene med vibram såle blir i stiveste laget til å tres komfortabelt nedi en fotpose av fornuftig størrelse. Det er relativt trangt i skaftet på disse fotposene når skoene skal tres ned. Det finnes lignende typer med glidelås eller snøring i front som sikkert egner seg bedre, men prisen blir vel noe stivere også.

her er en type:

http://www.protexshop.no/products/overtrekksko-gronn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har Crispi Antartic i str. 43, og fotposer 47/48. De er veldig trange å få på og av. Problemet er at du ikke klarer å strekke ut vristen slik du kan i en marsjstøvel. Hvorfor ikke putte en skikkelig god såle i fotposene, og bruke dem uten sko?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Var litt det jeg fryktet,- at det kan bli litt i trangeste laget.

Jeg har lånt fotposer (tror de var størrelse 44) på isfisketurer tidligere og har da brukt patenten med å ta av skisko, og bruke ullsokkerm ekstra såle og ullkartanker inne. Det funker som bare juling det, men er på jakt etter en løsning som ikke er fullt så tidkrevende og litt mindre styr. Slik at det lettere kan kombineres med flytting på ski, og fiske på våris med overvann osv.

 

Har sett på noen av de andre løsningene som finnes, slik som linket til her. Virker lettere å bruke med glidelås osv, men litt dyre også.

Har også sett på denne varianten her: http://www.xxl.no/sko/skotilbehor/gamasjer-og-fotposer/nordic-grip-nordic-grip-overtrekkssko/p/1107470_1_style

Virker ikke så dum, men den største størrelsen er ikke å oppdrive noe sted. Har prøvd nest største (42-44), den gikk akkurat på min vanlige fjellsko, men med skiskoene så ble 75mm-sålen akkurat litt for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på disse? http://www.magasinet.no/fottoey/truger-vinterstoevler-fotposer/fotposer/nordic-grip-fotposer-overtrekksstoevler

Jeg har forsvarets poseer. Helt ok til bruk når jeg har vanlig skistøvel. Bruker 46 i støvler men fotposene er vel 48 eller noe. Det går greit å ta av å på med vanlig skistøvel men savner en glidelås eller noe.

Tykkere støvler er omtrent umulig å få av og på uten at fotposene blir veldig romslig når du først har fått støvel nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.