Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundefór - AH


Hois

Anbefalte innlegg

De fleste anerkjente produsenter lager tørrfor av høy kvalitet. Ja så lenge man sammenligner med andre tørrfor altså. Det kan naturligvis ikke måle seg med råforet "vom". (tidligere vom og hundemat) Til og med våtfor som er varmebehandlet, som Norwegian Polar, vil stille i en helt annen klasse enn tørrfor. Det er likevel noen merker som skiller seg positivt ut, og som ikke inneholder korn. Et av disse (få) er Kingsmoor. Jeg har alltid en sekk Kingsmoor stående slik at jeg fremdeles vet at jeg forer med kvalitet, også i tilfelle jeg av en eller annen grunn ikke kan fore med råfor.
 
Når det er sagt. Du vil ikke gjøre noen skade på hunden om du i en kortere periode gir for kjøpt på dagligvarebutikken eller labb fra felleskjøpet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du vil ikke gjøre noen skade på hunden om du i en kortere periode gir for kjøpt på dagligvarebutikken eller labb fra felleskjøpet.

I 2010 var jeg på tur Norge på langs sammen min 11 år gamle blandingshund. Turen gikk langs landeveien (kysten), og varte i ca. 5 måneder. Vi brukte sykkel og henger til å frakte utstyr, men det meste av turen gikk vi på bena begge to, og trillet sykkelen, siden det passet best for hunden. For å spare hunden fikk han hvile i tilhengeren så ofte som han selv ville. Vi begynte også på retur på samme måten, og stoppet ved Fauske. Totalt ca. 3500 km. Som for til hunden på turen brukte jeg for kjøpt i dagilgvarebutikker vi passerte. Fungerte bra. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For medlemmer NJFF selges Sportsmanns pride til i underkant av kr 350,-/ 15 kg for bla høyenergifor,  Malm blir vel nærmeste utsalg for ditt tilfelle. Flere selger også til ikkemedlemmer, så du får ta en tlf om du ikke er medlem, eller evt melde deg inn.  

Bedre for vs pris tror jeg det er vanskelig å finne. Jeg har iallefall brukt det på mange (fugle)hunder, og har bare positive erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Merkelig nok er den Danske Marine den eneste offentlige myndighet i verden, som driver organisert hundesledekjøring. Canadiske Mounted Police sluttet med det engang i 1960-tallet. Jeg vet ikke hva russerne gjør.

 

Den dansk Sirius patrulje patruljerer den nordøstlige fjerdedel av Grønland – det meste er nasjonalpark - med 6 sledehold a 2 personer, hver med 12-15 hunder og sleder lastet 350-500 kg, med alt, tross utlagte depoter underveis. Hvert sledehold kjører ca. 4.000 km hver sledesesong i høsten november- desember og januar – juni.

Sirius har sine egne hunder og avler selv og ønsker pgr. av slede vekten hunder noe større enn vanlig Grønlandshund. (hann på ca. 50 kg).

 

Dette medfører ekstrem-foring av hund!

 

Hundene fores normalt i 3 omganger fordelt hen over aftenen. Hver hund får først 400 gram pemmikan, når der er slått leir, lidt senere 350g-400g tørrfisk eller den tilsvarende mengde og sist på aftenen en klump svinefett på 125g-250g (jo kaldere, jo mere fett). Fra tørrfisken får hunden viktige proteiner, fra pemmikanen, der grovt sagt består av fett og kulhydrater, får den masser av brennstoff til musklene.

 

Kronch Pemmikanen er utviklet Henne Pet foods spesielt til Sirius patruljen og består af fett (fettprosenten er helt oppe på 58,5 % prosent!), laks, fiskemel, bygg, mais, sukkerbete, ølgjær og forskjellige vitaminer og mineraler. Det er en ekstrem kaloriplate, som inneholder ca. 6000 kcal. pr. kilo, eller ca. 2400 kcal. pr. plate.

 

Den er vanskelig å få tak i og ganske dyr.

 

Så jeg lager min egen pemmikan til snacking av mine 2 huskyer ved å steke en pakke kjøttdeig, tørke denne på 50-60g i varmluftsovn. Blande dette med 1 pakke smeltet svinefett – smult og tilsette en del havregryn. Man kunne sikkert også tilsette noe kokt, hakket kålrabi eller bete.

Til slutt minner det om en avansert meisebolle – dog uten frø.

 

Hundene elsker det i pauser på tur og får god tilførsel av energi. Det inneholder jo ikke noe du ikke tåler selv, så strengt tatt kan man selv også spise av det, hvis nødvendig. Jeg har smakt på det – ikke helt ille.

 

Aftenposten/A-magasinet har av og til små notiser om merkelig og unyttig forskning. En var at hunder, selv minste teppetisser foretrekker for med opp mot 60 % fett, hvis mulig. Dette svarer til ovenstående.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på sida, men jeg har god erfaring med å holde bikkjene hole på mat. Jeg stjeler alltid hundeskåla om de tar pauser i spisinga. Bikkjene bør spise det jeg setter fram. På langtur har jeg hatt nytte av at bikkjene alltid tar det jeg serverer. F.eks: en skål vann med noen tørrforkuler og litt fett går ned på høykant. Det er nyttig når man vil gi bikkjene vann underveis. Dehydrerte bikkjer jobber dårlig (gammelt jungelord). Jeg mener det er dumt å la maten stå framme for lenge. Foringa tar normalt under 1 minutt.

 

Jeg er også glad at jeg har fått alle mine bikkjer til å spise rå fisk. Det drøyer foret på langturer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom mange produsenter til min Malamute-/huskey-blanding, herunder både Troll og Labb. Han var ikke videre begeistret for noen av disse, men i Kaisa fant jeg endelig et for han både liker og som virker å dekke næringsbehovet på en god måte.

 

Kaisa er norskprodusert, har bra med protein og hyggelig priset. Ved direktehenvendelse til produsent har jeg også fått anledning til å kjøpe større kvanta til enda bedre priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.