Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundefór - AH


Hois

Anbefalte innlegg

Hepp.

Er det noen som kan komme med anbefalinger på godt hundefór som ikke koster 7-800 kr pr sekk. Jeg har 2 Ah tisper som fores hovedsaklig med vom (frosset). Men jeg er ute etter et suplement til dette.

Andre foringstips tas også imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du først forer med frossent kjøtt og vom, gir du jo allerede det beste. det finnes ikke noe billig bra tørrfor, finnes generelt lite veldig bra tørrfor, og de som er okey koster gjerne 700+ for de største sekkene. se f.eks. orijen (beste etter min mening av tørrfor). har kommet ett nytt billigmerke nå som heter OK, og det er akkurat det det er  - ok. men fint at de er ærlige :) som et supplement er slikt selvfølgelig helt okey. 

 

kan jeg spørre hvorfor du vil supplere med tørrfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et tørrfôr jeg er ute etter. For å ha noe å variere med. De har en tendens til å bli litt matlei når de spiser det samme hele tiden. Og i tillegg er det greit å ha noe når "noen" glemmer å tine frossen vom. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll sitt har jeg forøvrig prøvd, men det er ikke hundene mine noe særlig interessert i. Da kan det gå 3 dager uten at de spiser. Og en periode jeg fora bare med det var de mye magrere enn de er i dag når de for det meste spiser vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ,  forer med royal canin  4800 ,  + div slakte avfall ,har 2 hann hunder på 23 0g 33 kg. med rein tørfor foring har jeg sekken ca 30 dager, blander je inn godt med slakt avfall varer den ca 45 dager med 2 tisper  vill jeg tippe du kan ha sekken i ca 2 månder , da er det ikke sååå ille

 

royal canin har fungert godt på mine hunder, jobba før på en trekkhund kennel med 90+hunder og ingen der hadde trøbbel med dette foret heller

jeg kan ikke garantere dette på dine hunder ,men foret er bra og 6 sekker i året er muligens  overkommelig

 

nå er vell de fleste for fra de større seriøse for produsentene ok, og bruker du slakte avfall i tillegg har du jo alt er bra kilde til fett og protein som vell er der de litt billigere forene mangler litt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel også kommet frem til at det beste jeg har prøvd så langt er Royal Canin 4800. Tispene mine veier 22kg og 26kg, så de spiser en god del de også. Men som suplement til vom blir det vel uansett overkommelig.

Dette driver de å selger til gode priser på Plantasjen innimellom, halv pris og hver femte sekk gratis(?). Tror det er på sommeren før jakta...

 Hvem ellers er det som leverer dette??

 

Eller ble jeg litt nysjerrig på foret fra hundekjørebutikken. Spørs om jeg skal prøve en sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hundefor er nesten en religion, hvis du hjemsøker ulike hundeforum vil du se!  Det eksisterer få og ikke helt ferske tests av hundefor. (prøv å google!).

De viser, at det er forholdsvis liten forskjell og bare de aller billigste supermarkeds for er for dårlige. Forargelsen blir enda større når Felleskjøpets Labb og Appetitt blir pent plasert! Og det blir fremsatt ulike konspirasjonsteorier om at det danske og svenske veterinær laboratorium som i et tilfelle testet var "kjøpt" av landbruks organisasjonen "Felleskjøpet", for landbrukere hang sammen som ertehalm - også i utlandet. Vel, Norsk landbruk står neppe i høg kurs i Sverige og Danmark, med import restriksjoner,subsidier mv. 

 

Men jeg har likesom du  2 stk. alaska husky, som jeg forer med blanding av Vom og tørrfor. Jeg brukte en god stund Appetitt energy, men de gikk lei og nå forer jeg med Vom blandet med Labb Pluss. Alle er fornøyd. Rimelig og hver 5 sekk gratis.

 

Jeg har sett etter hundefor med høyt protein innhold, hvorav så stor del som mulig bør være animalsk. Vegetabilsk protein fra korn bør være liten. Til Huskyer med en vis aktivitet bør fettprosenten være noenlunde høy. De får diaré av produktet med mer fett "extreme".

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forargelsen blir enda større når Felleskjøpets Labb og Appetitt blir pent plasert! Og det blir fremsatt ulike konspirasjonsteorier om at det danske og svenske veterinær laboratorium som i et tilfelle testet var "kjøpt" av landbruks organisasjonen "Felleskjøpet", for landbrukere hang sammen som ertehalm - også i utlandet. Vel, Norsk landbruk står neppe i høg kurs i Sverige og Danmark, med import restriksjoner,subsidier mv. 

 

Men jeg har likesom du  2 stk. alaska husky, som jeg forer med blanding av Vom og tørrfor. Jeg brukte en god stund Appetitt energy, men de gikk lei og nå forer jeg med Vom blandet med Labb Pluss. Alle er fornøyd. Rimelig og hver 5 sekk gratis.

 

 

Hilsen

Elgen 

Ja jeg har også testet Labb sitt hundefor, og det forundrer meg noe at dette har kommet "godt" ut i mange tester. Hundene mine ble veldig gule i pelsen av dette hundeforet. Det har jeg ikke hatt noe problem med på andre merker. Hva årsaken til dette er, vet jeg ikke, men har også hørt flere som har hatt samme problem. De ble der også fort matlei, som jeg også opplever med Troll sitt hundefor.

 

Jeg har i motsetning til deg ikke noe problem med dårlig mage ved foreing av feitere for. Men derimot ser det ut til at hundene liker dette bedre en det mer "vanlige" foret fra de fleste leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også testet Labb sitt hundefor, og det forundrer meg noe at dette har kommet "godt" ut i mange tester. Hundene mine ble veldig gule i pelsen av dette hundeforet. Det har jeg ikke hatt noe problem med på andre merker. Hva årsaken til dette er, vet jeg ikke, men har også hørt flere som har hatt samme problem. De ble der også fort matlei, som jeg også opplever med Troll sitt hundefor.

 

Jeg har i motsetning til deg ikke noe problem med dårlig mage ved foreing av feitere for. Men derimot ser det ut til at hundene liker dette bedre en det mer "vanlige" foret fra de fleste leverandører.

 

 

Hei

 

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden du foret med Labb. For år tilbake hadde de for mye farge i foret, men det skal de ha rettet opp på i hvert fall innenfor de siste ca. 3 år. 

Hvor "fett" for hundene tåler avhenger nok av aktivitets nivå. Mine springer for tiden ca. 10 km hver dag med snørekjøring/lett slede - noe gange opp til 20 km.

 

hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars J

Antakelig ille for bikkja også i lengden. ;)

Mine hunder (en am. akita og en buhund) har lenge gått på Labb og Appetitt fra Felleskjøpet, men de gikk lei. Nå bruker jeg tørrfor fra "Fish4Dogs" basert på laks, og Vom/Hundemat, der jeg gir annenhver dag tørt og V&H. Det ser ut til at de liker dette mye bedre. Både "Fish4Dogs" og VH selges hos Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars J

Antakelig ille for bikkja også i lengden. ;)

Mine hunder (en am. akita og en buhund) har lenge gått på Labb og Appetitt fra Felleskjøpet, men de gikk lei. Nå bruker jeg tørrfor fra "Fish4Dogs" basert på laks, og Vom/Hundemat, der jeg gir annenhver dag tørt og V&H. Det ser ut til at de liker dette mye bedre. Både "Fish4Dogs" og VH selges hos Felleskjøpet.

Hvordan er prisene på fish4dogs hos FK??

Mine hunder er også glade i fisk, og de blir også veldig fin i pelsen av det, så dette kan jo være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener en sekk på 12 kg koster 650,-, men hver 6 sekk er gratis. Ikke det billigste foret, men jeg tror det er bra. Finnes også med hvitfisk (torsk, tror jeg). Brukte Fish4Dogs tidligere også, men så sluttet FK å selge det. Sist jeg var der etter hundefor ville jeg kjøpe Apetitt, som jeg begynte med da det andre ikke fantes mer. Men så hadde de heldigvis begynt å selge det igjen. Egentlig ville jeg helst brukt Vom&Hundemat hele tiden, men med tanke på framtidige langturer der slikt for blir vanskelig å ha med på grunn av holdbarheten velger jeg å bruke tørrforet i tillegg. Da slipper jeg tilvenningsproblemer når jeg i perioder må bruke kun tørrfor.

I følge VH går det fint å gå fra tørrfor og til VH uten tilvenning, men kan bli nødvendig motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes gode alternativer til turmat, når man vanligvis forer på kjøtt og vom. f.eks. frystetørket vom og provit div. kjøtt og vom på boks. lang holdbarhet. i tillegg kan bikkja også fint få av dagens fangst. på langtur er det jo ekstra viktig med rik næring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener en sekk på 12 kg koster 650,-, men hver 6 sekk er gratis. Ikke det billigste foret, men jeg tror det er bra. Finnes også med hvitfisk (torsk, tror jeg). Brukte Fish4Dogs tidligere også, men så sluttet FK å selge det. Sist jeg var der etter hundefor ville jeg kjøpe Apetitt, som jeg begynte med da det andre ikke fantes mer. Men så hadde de heldigvis begynt å selge det igjen. 

OK.

Da må jeg spørre på min lokale FK-butikk. Finner det nemlig ikke på nettbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge VH går det fint å gå fra tørrfor og til VH uten tilvenning, men kan bli nødvendig motsatt vei.

Har en buhund-tispe som har et par innvendinger til den påstanden der :) Tror Nicki (som 5 mnd gammel) gikk nesten to uker med heftig diaré før det endelig funket, men jeg visste på forhånd det kunne ta "en par-tre dager" så jeg kjørte 100% V&H i overgangsfasen. Frem til da hadde hun kun levd på oppbløtt Appetitt valpefor (og egg og melk som oppdretter brukte tilsette).

Nicki er ikke noe matvrak, og virker mer interessert i tørrfor-bitene jeg gir som godbiter på tur enn for vom'en hun får til måltider. Iom at hun nå konstant får i seg begge typer mat tror jeg hun skal takle å fullfores bare med tørrfor igjen uten problemer. Det har jo med mikrobiologien i mage/tarmsystemet å gjøre, og når man forer kun med en type mat så sulter jo mikrobene som prosesserer andre mattyper ut og trenger en del tid på å komme tilbake igjen. Eventuelt så kan man vel kickstart'e det med å gi noe probiotisk som passer med foret man skal over på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.