Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektspakking: hundeutstyr


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg satt å sydde dekken til bikkja og kom til å tenke på dette med lettvektsutstyr og hund. Er dette noe lettvekterne tar med i vurderinga når dere kjøper utstyr til hunden? 

Jeg har vel egentlig tenkt at det får veie det det veier, men det må kanskje ikke det. Jeg har bytta ut jervenhiet som veier litt med en hvilepose jeg fant på magasinet som veier mye mindre. Kobblene til bikkjene kan nok også bli lettere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, nå er ikke jeg spesielt opptatt av lettpakking på andre måter enn at jeg ikke tar med unødvendig luksus, men når det kommer til hund har jeg mange ganger tenkt at f.eks. kjetting virker veldig tungt og unødvendig å drasse på.. jeg veit at det i noen tilfeller kan virke nødvendig, men jeg har hvert fall aldri hatt behov for det. men jeg tenker helt klart kvalitet først når det kommer til hundeutstyr. er heller ikke så fryktelig mye som må med til bikkja. de viktige tingene som kløv og for ville jeg aldri vurdert utfra vekt, men kvalitet. men det kommer selvfølgelig ann på rase og værforhold hva man trenger å ha med :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt usikker på om det er lettpakking, men jeg driver å syr ett 10 meter langt hundebånd med masse o-ringer og en kobbel i hver ende som jeg kan feste begge hundan i ved trekk/snørekjøring og kan brukes til ridge-line på tarpen mens hundan er festet i hvert sitt tre. Mest for å slippe å ha med meg to hundebånd, ett snørekjøringsbånd og to stk. kjetting på tur. skal legge ut bilder når jeg er ferdig :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har tänkt beställa en specialsydd sovepose till hunden från Zpacks, men den blir det jag som bär på.

Hunden bär på sin egen mat, men på tur får hon högenergi-foder och ellers light-foder, så det blir fler kalorier per gram, eller rättare sagt färre gram för tillräcklig mängd energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å lettpakke til bikkja? Har vel stort sett kun med mat... Og har man med noe frysetørka vom, så skal det vanskelig gjøres å få ting til å bli lettere.

Kløven er viktig at er i god kvalitet og gir god komfort til bikkja. Så der er det ingen kompromisser å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med diverse til hundene også. Blant annet dekken, sele, hvileposer og et par potesokker. Muligens også utstyr til å gå spor. Så en del av det kan komme i lettere og tyngre varianter. Enig at kløv ikke bør ha noe med lettpakking å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Problemer med å se hvordan potesokkene skal bli lettere. Tipper en vanlig snøsokk veier ca 2 gram :D

Seletøyet er heller ikke noe man tuller med, mener jeg. 

 

Men ja.. kanskje man kan hente noe på hvilepose/underlag. Selv har jeg med ett avklippet bamseunderlag, som jeg selv bruker, under pauser, rundt bål ol. Mens bikkja får det på natta. Min sover også inne i teltet nattestid og da er det ikke noe behov for dekken eller lignende.. 

 

Jeg ser lite å hente, men lykke til i gramjakten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hvilken bikkje du har.

 

Jeg har en uten underull og vi begynner å komme opp i ganske mye utstyr for vinterfjellet. Jervehi med for, vindtett dekken, ulldekken (ja jeg har med et å bytte i dersom det blir krise), solbriller, sokker og buff. For ikke å glemme vannskål, for og liggunderlag. 

 

Sele og belte er kvalitet fremfor noe og heller ikke noe som påvirker ikke den vekten jeg opplever. For min del ville jeg kanskje investert i et fleecedekken som er lettere enn det jeg har i ull, og kanskje en lettere hvilepose. Men bisken elsker jervehiet også da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg oppbevarer frysetørket vom i 2 isbokse med lokk, som så også fungerer som for- og vannskåler. 1 sett potesokker med til hver husky, men har aldri brukt de og betrakter det som nødhjelpsutstyr - som jeg selvfølgelig også har med - felles for mennesker og hund.

 

Om sommeren har jeg hatt en tynn - tynn kjetting med innflettet snor til den ene flukt dronningen, som gjerne kan gnage en snor over. Men normalt sover de i teltet til gjensidig varme på et skum underlag, som vi også bruker ved bål, matlaging mm.

En rev gjødde en høst natt rett uten for teltet. Flukt dronningen forsvant under teltduken, men var bundet til en stor rammeryggsekk - og mig, så hun ble vinsjet inn igjen etter en bratt oppvåkning.

 

Trekkliner-belter mm. må ha den nødvendige soliditet, men moderne kunststoff liner har høy bruddstyrke i forhold til tykkelse og vekt.

 

Forleden sprengte de dog en litt eldre trekkline og forsvant, da de satte i gang med et rykk. jeg stod med en stump på 1,5 m line som burde ha en bruddstyrke på over 500 kg. De kom da tilbake etter et kvarter for å se, hvor jeg ble av.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Om sommeren har jeg hatt en tynn - tynn kjetting med innflettet snor til den ene flukt dronningen, som gjerne kan gnage en snor over.

 

En rev gjødde en høst natt rett uten for teltet. Flukt dronningen forsvant under teltduken, men var bundet til en stor rammeryggsekk - og mig, så hun ble vinsjet inn igjen etter en bratt oppvåkning.

 

 

Forleden sprengte de dog en litt eldre trekkline og forsvant, da de satte i gang med et rykk. jeg stod med en stump på 1,5 m line som burde ha en bruddstyrke på over 500 kg.

 

 

Kanskje en ide å trene hundene hjemme (fra de er små), til å stå i en kjetting, de ikke kan sprenge! :) Da blir de vant med at de ikke kan "bite av", heller ikke ruse på og sprenge bånd/kjetting og vil la være å forsøke, også på tur. Bruker alltid kun relativt tynnt tau på tur. Dressur hjelper også. Ingen av mine vorsteh hunder har "ruset" ut gjennom telt, eller sprengt noe tau på tur. Men det krever litt innsats i forkant. Hjemmlig går de løse og har sloss med grevling og jaget grevling, rev, katter , rådyr ut av eiendomen, men holder grensene. De har vært tøffe nok, men dressur og vane hjelper mye. 

 

Den bruddstyrken du tenker på et "i strekk", ikke i rykk! Det er noe annet. Men har en hund først sprengt en line/kjetting, vil den nok forsøke igjen. Men, kan du ikke stole på dem. Koble dem hver for seg og i korte liner (da oppnår de ikke en stor massefart) når du ikke har et "våkent øye" med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klatretau i dyneema som hundesnor? Disse bør ikke så lett la seg gnage over.

 

Vel - det tror jeg IKKE stemmer. Den ene tok en gang som unghund et vanlig 2 lederkabel i et javs fordi den tok feil av gnagebeinet og kabelen. 

Det var heldigvis på hytta med 12 volt. Kabelen så ut som klippet med tang.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det tror jeg IKKE stemmer. Den ene tok en gang som unghund et vanlig 2 lederkabel i et javs fordi den tok feil av gnagebeinet og kabelen. 

Det var heldigvis på hytta med 12 volt. Kabelen så ut som klippet med tang.

 

Hilsen

Elgen

 

De bruker jo noe slikt tau til Ursack bjørnesikre matposer som ikke svartbjørner eller grizzlybjørner klarer å tygge over eller rive av. Usikker på om det er Dyneema eller Kevlar eller annet hightech stuff, men tåler ihvertfall over 1000 kg og enorm slitasjestyrke. Men bare en idé, har ikke testet det ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har nok mye å si hva slags hund du har og hvilke behov den har i forhold til utstyr. Jeg trenger en del utstyr til hunden for å holde den varm og tørr, jeg er selv en liten dame på 158, så jeg har absolutt tenkt på vekt å spare i forhold hva jeg har med meg til henne. De første vinternettene med henne i telt frøs hun selv med tykk ullgenser og jegerens hvilepose og havnet i min sovepose (hun er en liten hund på 10 kg). Jeg har vridd hjernen for å finne på noe som kan holde henne varm på natta og endelig kommet frem til noe som ikke tar mye plass og veier lite. Hun har fått en av dunjakkene mine som kan pakkes inn i sin egen lomme og veier ca 300g som sovepose. Endelig varm hund gjennom natten og tar nesten ikke plass i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sy ett dekken som også er en kløv? jeg er i test fasen, så kommer til å gjøre noen endringer under veis, polstre stroppene og slikt    :-)

Da kan man tilpasse veskene etter hvilke type tur man skal på. her med to drikkeflaskevesker. slikt blir det vektsparing for hunden av ;-)

20150325_172612.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.