Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten sak for satelitt-kommunikasjon - alternativer til spot?


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt en spot gen 2 som stort sett har fungert greit. Men, den tok kvelden pga vannskade, selv om den iht. garantien skulle tåle noe vann (0,5 m i ca 30 min). Siden den var mer enn 2 år, må jeg fornye utstyret.

 

Noen som har tips og erfaringer med alternativer til Spot (nå gen 3)? Bør være i ca. samme prisklasse både for innkjøp og abbonenment (iallfall ikke vesentlig dyrere).

 

Kan nevne at det er "redningsfunksjonen" jeg ønsker, er ikke spesielt opptatt av mulighet for tracking..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker på en Inreach selv. Bedre dekning enn på spot påstås det. Den har også mulighet for to-veis kommunikasjon og det kan være greit så har man mulighet til å be om oppdatert værmelding underveis. Det har jeg savnet noen ganger i forbindelse med valg av rute og varighet av resten av turen. Kjipt å runde av turen litt tidlig grunnet været og så snur det om og blir knallvær mens man stabler sekken i bilen f.eks. To-veis kommunikasjon kan være nyttig for å beskrive nødsituasjonen nærmere for hjelpemannskaper også. Var vel noen som ble stående værfast på en isbre for en tid tilbake som greide å få formidlet om at de var flere personer som hadde søkt sammen. Fin info for nødsentralen så man vet hvilke ressurser som som trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tænker på at købe Inreach, - den har bedre dækning (valg af satellitter), der kan tegnes billige abonnement hos Inreach.
Koster næste ½ pris i UK, i Norge er den dyr.

Se min hjemmeside www.hvorfordet.dk, hvor der er priser, vejledninger og forhandlere, - se under "Sikkerhed på tur".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SPOT og Inreach. SPOT har noen deknings "hull" slik at de som ikke er bevist på begrensningene til alle former for radio/satelitt vil oppleve den som "upålitelig" i noen områder.

 

Inreach har bedre dekning og gir mange andre fordeler. Spesielt er dette med 2veis kommunikasjon er gull verdt.

Appen til Inreach med kart som går via BlueTooth er helt ok  men erstatter ikke papirkart og/eller skikkelige GPS kart.

 

Inreach har også fordel med at den forteller deg om kommunikasjonen gikk greit. Du kan se din egen posisjon og du får mer for pengene med tanke på antall meldinger og sporlogger som sendes til nett. Meldingene tar avhengig av dekning under 1min før den er bekreftet. Lengste jeg har ventet er 5min. Brukt den i fjellheimen her hjemme og Libanon.

 

Jeg liker formfaktoren til Inreach bedre. Har forøvrig Inreach Explorer som kostet litt mer men så har jeg mulighet å "backtracke" meg selv på et "blankt kart" man får mao opp sporloggen i displayet. Har man appen er kartet greit nok til vanlig navigasjon men ikke så gode detaljer at jeg ville planlagt en nedstigning fra ukjent fjell ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere tenkte jeg at satelitt-dekning = dekning (sett bort fra begrensinger fra omkringliggende fjell o.l.), men ser jo nå at de ulike nødpeilesenderne har forskjellig dekningsgrad.

 

Valget nå står mellom inreach eller fastfind ranger. Sistnevnte er vel mer enn type "vhf" sender som bruker samme frekvens som redningstjenesten. Jeg antar det betyr at dekningen for denne er mer sikker en inreach, men funksjonen er begrenset til enveis komm og kun mulighet for å sende nødmelding. Det at den er "100%"vanntett er også en fordel mtp padleturer og risk for at alt er dykka i vann når du har behov for sende en melding.

 

Har noen her kunnskap /erfaring med de reelle forskjellene i dekningsgrad for fastfinder og inreach?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min Spot 2 skulle brukes i påsken, for OK meldinger. Den var helt død, prøvde nye batterier, men umulig å starte opp igjen. Over 2 år har det blitt sendt 10 meldinger, aldri vært utsatt for slag, fall eller vann. Sjekk på web indikerer svært mange lignende tilfeller. KAN IKKE ANBEFALES og er nå skrotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

InReach Explorer 

 

Jeg ser etter forhandler og lurer på hvor mye man må betale for denne i Norge, men finner lite informasjon om dette. 
Det står at fleetcom.no skal selge dem, men finner ikke noe info på nettsiden? ellers har jeg funnet en nettside for deltaalarm som ikke er oppdatert etter 2014 og facebookside for InReach Norge, men der har det ikke vært aktivitet de siste 2 årene.

Bestiller man like gjerne fra det store utland?
Er det noen som har erfaringer med en pålitelig nettbutikk?  

 

edit: fant en notis på nettsiden som sa: priser sterkt avhengig av $ kurs ta kontakt .. så det er vel derfor det er vanskelig å finne en norsk pris da .. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.