Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk og oppbevaring av Primus drivstofflaske og pumpe


paron78

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en Primus Omnifuel med tilhørende drivstofflaske og pumpe (ErgoPump?). Spørsmålet er hva en bør gjøre med drivstofflaska og pumpa etter bruk, altså når det skal gå noe tid til neste gang en tar utstyret i bruk? Skal/må/bør pumpa skrus av flaska og oppbevares separat, eller er det ok om den sitter montert på flaska, uten trykk?

 

Jeg tenker på om det er noen fare for at deler "setter seg" eller annet, hvis jeg lar utstyret være "permanent" montert? Hvordan gjør dere det ift eventuell demontering og oppbevaring etter bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke oppbevart drivstoff på flaska, men helt det tilbake på originalemballasjen og oppbevart drivstoffet der.

Pumpa har jeg latt lufttørke. Jeg har brukt powerfuel på min, annet drivstoff tørker kanskje litt seinere.

 

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg oppbevarte rødsprit på en SIGG flaske lenge, men til slutt løsnet det små biter fra belegget inne i flaska slik at det ble "grums" i det. Riktignok så skulle ikke den aktuelle rødspriten brukes til annet enn forvarming, men hadde jeg fått samme problem med powerfuel hadde jeg risikert å tette brenneren med små partikler fra innsiden av flaska.

Det kan hende Primusflaskene tåler lagring av fuel, men det legger jeg ikke noe krutt i å finne ut, fordi da sitter jeg i verste fall også med en tett brenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da bør jeg kanskje endre praksis for ikke å risikere løse partikler i flaska. I utgangspunktet så opplevde jeg det som praktisk å ha pumpa montert i flaska, da flaska fungerer som en slags beskyttelse for pumpa, samtidig som at drivstoffrestene blir der til neste gang det skal fyres.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg oppbevarte rødsprit på en SIGG flaske lenge, men til slutt løsnet det små biter fra belegget inne i flaska slik at det ble "grums" i det. 

 

Virker som om du har brukt en SIGG drikkeflaske, det er de som har belegg inni. Drivstoff-flaskene har ikke (og det er derfor de får smak om du bruker dem til å drikke av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har brukt en SIGG drikkeflaske, det er de som har belegg inni. Drivstoff-flaskene har ikke (og det er derfor de får smak om du bruker dem til å drikke av).

 

Flasken er en grå Sigg 0.6 liter, det står "Fuel-Bottle" / "Brennstoff-flasche" på den så det er definitvt en brennstofflaske,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid ut pumpa av egen primus, og har hatt bensin på flaskene sammenhengende i 8 år, men det er MSR. Når det gjelder Primus, så har vi flasker fra de i speidergruppa, og der har jeg dessverre funnet ut at det er greiest at pumpa er i under transport, fordi korkene til Primus er elendige, o-ringene slites raskt, og fordi det er et spor i korken o-ringen skal ned i ender det fort med at plasten på korken treffer flaska før det er strammet nok. Jeg har brukt Sigg, Trangia, Optimus og MSR flasker selv, men Primus er den eneste produsenten jeg har opplevd dette problemet på. Så nå går det mot bytte av alle korkene. Så på Primusflasker tror jeg nok jeg ville latt pumpa stå i.

 

(Nå kan det forsåvidt hende at speiderne har mishandlet o-ringene, men vi har noen Optimusflasker også, de er eldre, men helt tette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med lekasje på mine to drivstofflasker også!En primus, og en tilsvarende flaske(usikker på merke!) Sikrer dem med pose rundt flaska under transport, og når jeg åpner posen er det lekket godt med bensin! Ene flasken er noen år gammel, men den andre er helt ny, og kjøpt fordi jeg ønsket en tett flaske! Noen tips og ideer!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med lekasje på mine to drivstofflasker også!En primus, og en tilsvarende flaske(usikker på merke!) Sikrer dem med pose rundt flaska under transport, og når jeg åpner posen er det lekket godt med bensin! Ene flasken er noen år gammel, men den andre er helt ny, og kjøpt fordi jeg ønsket en tett flaske! Noen tips og ideer!?

 

Har du forsøkt å bytte O-ringen som sitter på korken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med primuskorkene er at de er feilkonstruert - det er et spor rundt kanten som o -ringen skal ned i, men dette er for dypt i forhold til diameteren på o-ringen. Dermed treffer plastkanten på sporet flaska før o-ringen er tilstrekkelig sammenpresset.  Finner man en o-ring med større diameter vil ikke den gå ned i sporet i det hele tatt og lekkasjen vil trolig bli et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min omnifuel i kanskje ca 6 år. Har hatt alkylat-bensin på flaske med pumpa i både under lagring og på tur. Aldri byttet noe slitedeler. Har kun vært brukt med gass og alkylat så lite renhold som kreves også. Har uansett alltid rep-settet til omnifuelen med meg på tur og har testet demontering og montering av alle deler hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var innom xxl i dag og så tilfeldigvis at de hadde fått nye korker på optimus fuel flaskene! Spurte om de holdt tett, men det kunne de ikke svare på! Mente jeg kunne stikke innom og reklamere på den hvis ikke den gjorde jobben! Skal teste den i helgen! Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt originalkorken til primusflaska noe særlig, da jeg hittil har oppbevart og transportert pumpa montert i primusflaske. Har tenkt at dette er smart fordi flaska antagelig virker beskyttende på selve pumpa.

 

Spørsmålet er om drivstoffet i flaska vil virke forringende på pumpemekanikken over tid (ved lagring osv), eller om dette er problemfritt? For, en bør jo ha en eller annen form for beskyttelse rundt pumpa, demontert eller ei? Kan ikke skjønne annet enn at ei demontert pumpe fort vil bli bøyd/ødelagt om den transporteres løst?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg transporterer pumpa i et lite plastrør! Fungerer supert! Har ellers oppbevart den i tom flaske!

Testet den nye flaska i helgen, og faktisk ikke anntydning til lekkasje! Får noen tester til, og pakker nok uansett i pose! Men dette kan jo bli bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny primus-flaske for noen mnd siden (blir spennende å se om korken holder ref. samtalen over), og ble smått overrasket over å finne en plast-rør-bit oppi (ca 8 cm lang).. Noen som har vært borti det før? Har denne noen funksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny primus-flaske for noen mnd siden (blir spennende å se om korken holder ref. samtalen over), og ble smått overrasket over å finne en plast-rør-bit oppi (ca 8 cm lang).. Noen som har vært borti det før? Har denne noen funksjon?

Den har eg ikke vert borti før!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 år senere...
ASI skrev (På 22.2.2015 den 17.52):

Problemet med primuskorkene er at de er feilkonstruert - det er et spor rundt kanten som o -ringen skal ned i, men dette er for dypt i forhold til diameteren på o-ringen. Dermed treffer plastkanten på sporet flaska før o-ringen er tilstrekkelig sammenpresset.  Finner man en o-ring med større diameter vil ikke den gå ned i sporet i det hele tatt og lekkasjen vil trolig bli et annet sted.

Min Primus brenselflaske med originalkork lekker som en sil. Er det noen som vet om Primus sine nye modeller av brenselflasker/korker holder tett i dag, noen år etter trådstart? Hvis ikke, kan dere anbefale en flaske fra annen produsent som er kompatibel med Primus Omnifuel pumpe - og som er tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.