Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrsrapport: Crispi Skarven klassisk fjellstøvel


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

En god fjellsko er alfa omega for at turen skal være bra. Det finnes utallige muligheter ute på markedet. Tunge sko, lette sko, dyre sko, billige sko, lave sko, høye sko, osv. Med andre ord, ikke lett å bestemme seg for hva en ønsker å kjøpe. Siden 2010 har vi brukt Crispi Skarven klassisk fjellsko på de fleste av våre turer. Siden den tid har vi slitt ut to par hver. Her kommer noen ord om våre erfaringer med denne skoen.

IMGP4320.JPG
Crispi Skarven klassisk fjellstøvel.


Komforten på disse skoa er det ingenting å si på. Ingen av oss har fått ett eneste gnagsår når disse har vært i bruk. Vi måtte ikke "gå inn" skoa, de har vært svært gode på foten fra første dag de ble tatt i bruk. Skoa gir god støtte for ankelen og fungerer utmerket med tunge sekker. Jeg har vel gått med sekk opp mot 30 kg uten problem. Bortsett fra at det var j.... tungt, men det er vel ikke skoa sin skyld. Et sentralt poeng er at hvis du skal kjøpe nye fjellsko, er det viktig å finne en som passer foten din godt. Og det er veldig individuelt. Dette har mye større betydning enn hvilken som ble testvinnere på ulike nettsteder eller friluftsmagasin. Crispi Skarven fungerte utmerket for oss, det er ikke gitt at de passer like bra for deg.
Crispiskoa har holdt oss tørre på beina på stort sett alle våre turer og vi opplever at vanntettheten er god. Når vi har krysset elver med skoa på blir jo de selvsagt våte, og når de først har blitt våte så tar det litt tid å få de tørre. Men det er ikke uvanlig med lærsko. En viss person har uttalt at en ekte villmarking må tåle å være våt på beina. Jeg er ikke nødvendigvis helt enig i det, men av og til er det ikke til å unngå at fottøyet nærmest blir gjort om til et akvarium. Dessverre.
Skoa har godt grep på underlaget og vi føler oss trygge når vi beveger oss over ura i regnvær. Jeg har lest at andre ikke alle har like god erfaring med grepevnen, men dette har som sagt ikke vært et problem for oss.
Snøringa på skoa fungerer bra og vi har aldri opplevd problemer med at skolissene har slitt. Crispiskoa er vel ikke de letteste på markedet. Mitt par i str. 42 veier 1700 gram og Kathrine sine i str. 38 veier 1412 gram.
Etter endt tur har skoa blitt pusset/renset og impregnert med Grangers G-wax. Godt vedlikehold av fjellsko er viktig.

DSC_0265.JPG
Denne bruker vi til impregnering.

Så langt så godt. Men alt er ikke rosenrødt med Crispi skarven skoa. Den store svakheten er slitestyrken. Sålen blir fort utslitt, da spesielt tuppen på skoen. Det samme har skjedd hver gang. Etter å ha brukt skoa i ca to tursessonger så løsner tuppen av sålen. Ikke så lett å forklare så legger med noen bilder som viser problemet.

DSC_0259.JPG

DSC_0261.JPG


Vi har brukt disse skoa på alle turene våre på Nordkalotten, så det er ikke tvil at de har fått kjørt seg hardt. Men samtidig må jeg si at det er litt skuffende at slitestyrken er såpass dårlig. Jeg mener at når man betaler så mye penger for et par sko, skal de holde lenger. Siste paret kjøpte vi i 2013. Og når vi var ferdig med turene på Nordkalotten i 2014 var slitasjen et faktum. Det kan være at dette har blitt forbedret av Crispi. I så fall er jeg veldig interessert i å høre om noen andre der ute vet om dette er et problem Crispi har tatt tak i.

Vi skal kjøpe oss nye fjellsko til sommeren. Om ikke problemet med slitestyrken har blitt forbedret kommer vi nok til å gå for et annet merke. Veldig synd egentlig. Vi er strålende fornøyd med alt utenom denne viktige detaljen, og hadde ikke vært i tvil om å gitt tommel opp om dette hadde vært på plass.
Man kan i dag få kjøpe et par Crispi Skarven til ca 2400 kr. 


Vis artikkelen på bloggen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

En god fjellsko er alfa omega for at turen skal være bra. Det finnes utallige muligheter ute på markedet. Tunge sko, lette sko, dyre sko, billige sko, lave sko, høye sko, osv. Med andre ord, ikke lett å bestemme seg for hva en ønsker å kjøpe. Siden 2010 har vi brukt Crispi Skarven klassisk fjellsko på de fleste av våre turer. Siden den tid har vi slitt ut to par hver. Her kommer noen ord om våre erfaringer med denne skoen.

.

Skoa har godt grep på underlaget og vi føler oss trygge når vi beveger oss over ura i regnvær. Jeg har lest at andre ikke alle har like god erfaring med grepevnen, men dette har som sagt ikke vært et problem for oss.

Så langt så godt. Men alt er ikke rosenrødt med Crispi skarven skoa. Den store svakheten er slitestyrken. Sålen blir fort utslitt, da spesielt tuppen på skoen. Det samme har skjedd hver gang. Etter å ha brukt skoa i ca to tursessonger så løsner tuppen av sålen. Ikke så lett å forklare så legger med noen bilder som viser problemet.

 

Fin rapport. Jeg har ikke prøvd skoene selv, men holder nå på med mitt første par Crispi støvler, etter å ha slitt ut en del par ALFA Walk King (og gamle "marka")

 

Det er vanskelig å si noe om slitestyrken uten å vite hvor mye skoene er brukt. (Mine holder stort sett litt over et år, men da med en del bruk.)

 

Når det gjelder "grep", så er mine sko vesentlig glattere enn gamle Walk King foreløpig.

 

Og for de siste parene Walk King, så har Gore-Tex'en holdt nesten til de var utslitt. Når mønsteret er nesten borte, så sier Gore-Tex'en takk for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har crispi skarven selv og er meget fornøyd med skoen,veldig komfortabel og aldri hatt gnagsår. Gummien fra vibram er ganske så myk som gjør at grepet stort sett er veldig godt,men det negative med dette er da at gummien slites relativt fort. Så om ikke crispi har bestemt seg for å gjøre gummien stivere tror jeg nok at du må innse at skoen kommer til og slites akkurat som dine forige. Mine har holdt seg tette så langt,har brukt de to sesonger. Har lest på forumet tidligere at det var noe problemer med tidligere årganger hvor gummien smuldret opp etterhvert,og da var det snakk om produksjonsfeil. Men det skal ikke ha påvirket det siste paret ditt om jeg husker riktige årsatall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver inne en brannfakkel her – hva med å benytte skomakeren litt før skoene er totalt ødelagte

 

I "gamle" dager pleide vi å benytte skomakeren ofte, da det men ny såle eller slitte sømmer ikke nødvendigvis betyr at skoene er kaputt. Utfra bildene så tenker jeg at gummiranden og sålen burde vært skiftet etter 1 år. Sikkert ikke mer enn 300 kr hos en av våre få eminente skomakere.

 

Jeg har faktisk begynt å ta med meg slitte sko når jeg skal utenlands, spesielt USA/Canada, der de fikser slike ting kjapp og billig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg brukte mine Crispi Skarven skoer i 3 sesonger bare og de har nå også veldig utslitte såler. Sålene har blitt nesten flate!! Jeg brukte dem jo ikke så intensive (totalsett 5-6 uker/år??). Vet dere om Crispi har en slags garanti/service? Jeg synes også at det er skuffende. Resten av skoen er fortsatt veldig fint, og jeg fikk ikke noe problem med tuppen til skoene.

Har noen prøvet ellers å få en ny såle?

Jeg ser også at det finnes nå en "skarven 2" versjon. Har noen erfaring med dem?

(burde jeg kanskje skrive en ny post siden den er litt gammel?)

Og gratulerer med dagen for de som skal lese dette idag!!!

Endret av hesthov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hesthov Jeg fikk byttet et par Skarven på garanti for ca 2 år siden etter en sesong da sålen var nesten flatslitte etter en (dog intensiv) sommer. Var visstnok en kjent produksjonsfeil med feil i gummiblandingen, ble tatt i retur av Oslo Sportslager uten videre spørsmål. Jeg hadde heller ingen problemer med tuppen, bare generell slitasje av sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/05/2017 at 7:18 PM, bjojor said:

@hesthov Jeg fikk byttet et par Skarven på garanti for ca 2 år siden etter en sesong da sålen var nesten flatslitte etter en (dog intensiv) sommer. Var visstnok en kjent produksjonsfeil med feil i gummiblandingen, ble tatt i retur av Oslo Sportslager uten videre spørsmål. Jeg hadde heller ingen problemer med tuppen, bare generell slitasje av sålene.

Interessant! Jeg tror derimot at det er for lenge siden at jeg kjøpte skoene for at garanti fungerer :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2017 den 12.26, Bjørja skrev:

Denne kommer vel/har nettopp kommet i ny modell? Mulig slitasjeproblemene har blitt utbedret der.

Slik jeg har forstått skal den ha mykere gummiblanding i såle, siden det har vært en del klager på at de har vært glatte.

Om dette styrker sålen eller ikke er vanskelig å si.. Klarer ikke helt å se for meg at de blir sterkere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av de sålene er dem farlige i fjellet. jeg handlet et par for noen år siden og var kjempefornøyd, men de ble fort slitt. Jeg "oppgraderte" til i følge xxl selgeren til den nye varianten. Etter 2 mnd med turer å bruk endte det me at jeg brakk ankelen. De var jo som å gå på isføre med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Crispi Nevada på tilbud på oslosportslager, den gamle modellen. Nå, 3 uker senere og etter bruk på et fåtalls turer er sålene betydelig slitt, har kontaktet butikken som skulle ta saken videre med crispi. Veldig skuffet da jeg syntes skoene så solide ut og prisen var ganske høy. Virker som crispi har en god del problemer med sålene på enkelte modeller. 

Fil 19.05.2017, 19.02.26.jpeg

Fil 19.05.2017, 19.02.46.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/05/2017 at 9:15 AM, royad said:

På grunn av de sålene er dem farlige i fjellet. jeg handlet et par for noen år siden og var kjempefornøyd, men de ble fort slitt. Jeg "oppgraderte" til i følge xxl selgeren til den nye varianten. Etter 2 mnd med turer å bruk endte det me at jeg brakk ankelen. De var jo som å gå på isføre med. 

 

Oï...☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.