Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har skiforslag for en tung mann?


Øyvind80

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ett par ski til preppa løyper. Skal kun brukes til turer i preppa løyper.

Jeg er tung, ca 113kg akkurat nå. Vekta er på vei nedover, og jeg har satt ett mål av og havne på ca 90-95. Dette er vekta jeg pleide å ligge på før en lang periode med sykdom.

 

Noen som har forslag til ski? Jeg har null peiling på denne type ski, kun gått på fjellski tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kanskje ha ventet med kjøp til vekta har stabilisert seg da vekt og spenn er viktig for kjøp av langrennski. Skygg også unna de billigste pakkene. Du får en bedre såle og lettere med smøring dersom du legger i noen kroner ekstra. Når du er fra sørlandet ville jeg ha kjøpt ski på Intersport på Evje. De er kjent over hele landsdelen for kvalitet og kunnskap. Mange kunder fra hele Agder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor høy du er kontra vekt. Er selv litt over snittvekt i forhold til høyden. Har funnt ut at eneste som stort sett duger da er racingski. Det fordi de lages i mange stivheter pr lengde.

Da får man en ski som passer. Litt dyrere så klart men nå utover er det mye tilbud. Eks får du 40% på pakker med ski, støvel, binding på Anton Sport om dagen.

Men hvis du skal ned ca 20 kilo så finner du ikke et par ski som passer nå og etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøpe ski nå eller senere har jeg ikke noe mening om, men som @borgern sier, du finner ingen ski som passer nå og om 20 kg :)

 

De fleste gode sportsbutikker måler vel spennet i skia i dag ut fra hvilken vekt du oppgir, slik at du får et spenn som er tilpasset deg. Så før du handler bør du ha en formening om hvilken vekt du vil ha skiene tilpasset. Å gå på ski med feil spenn er ikke noe gøy, så jeg ville kjøpt ski tilpasset den vekta du har nå og brukt vekttap som en god grunn til å gi deg selv en premie med nye ski når du føler du er i mål :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @steingrd.

 

Kjøper du ski tilpasset fremtidig vekt kommer du til å drepe all skiglede ved å bruke dem nå. Dette da du med 20 kg mer kommer til å slite av all festsmurning i første sving, og få dårligere glid nedover og bortover da mer av skien er i kontakt med bakken.

 

I tillegg ville jeg ikke kjøpt ski basert på hvor tung du er, men at butikken er seriøs nok til å teste skien med deg oppå. Oslo sportslager er kanskje ikke billigst, men du får ski som passer til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ski som passer nå vil, som nevnt av flere over her, ikke passe om 20 kg. Dersom du kjøper den tilpasset en løper på 105 kg så vil midten subbe så vidt nå, og du vil slite smøringen fort, men om du har tenkt å gå ned i løpet av relativt kort tid, så kan du kanskje leve med det? Når du kommer ned i 95 kg har du en litt for stiv ski, som kan funke som klisterski. Den vil kreve mye voks for at du skal få den til å sitte..

Et alternativ er å kjøpe skøyteski. Da vil du kunne beholde dem gjennom hele vektreduksjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingene. 

Jeg har ett par eldgamle langrennski som jeg er alt for tung for som jeg har brukt siste par ukene. Tror jeg bare fortsetter å bruke disse til jeg nærmer meg vekta jeg vil ligge på. Så da blir det nok heller innkjøp til neste vinter. Jeg merker at smøring blir dradd av men, jeg klarer å gå en mil uten å smøre om igjen så syntes ikke det er så helt galt. @ Stig Erik Olsen Var kun snakk om langrenn her. Jeg har allerede fjellski. (åsnes ingstad og fisher E89)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.