Gå til innhold
  • Bli medlem

Robåt: hastighet/tilbakelagt distanse på en dag


Valbjørn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Denne kategorien er det nærmeste jeg kommer for hva jeg skal spørre om.

 

Jeg har planer om å ro langt i en vanlig robåt i fjord og skjærgård et sted i Norge til sommeren. Båten er en Theri Saiman, og har to åresett slik at to mann kan ro samtidig. Er det noen her som har noe erfaring med normal hastighet i vanlig robåt, og hvor langt man kan regne med å komme i løpet av en dag? 

 

Vil tidevannet i en fjord skape strøm av betydning?

 

Jeg setter pris på tips og erfaringer fra lignende turer.

 

 

Hilsen Valbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  "675 000 åretak tok det å gjennomføre den 2 165 km strekningen på 62 dager. Gjennomsnittsfarten var 5,2 km/t, daglig rotid 7,6 timer." Funnet på nett

Søk på for eksempel: ro Norge på langs, og du har lesestoff i dagevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi var på rotur (meg + madammen + hund) i en Strandebarmer for to år siden. Dette er en båttype som kan sammenlignes med en Saiman, men det er en trebåt. I løpet av 4 dager rodde vi ca 8 mil uten å forhaste oss. Du kommer ikke til å være plaget av strøm forårsaket av tidevann i sør Norge, det er noe du kan oppleve i nord.

Hvilken hastighet du kan regne med er avhengig av veldig mange faktorer. Vilje er kanskje den viktigste! En 15 fots båt med fortrengningsskrog vil ha en makshastighet på noe nær 5,5 knop, 10 km/h.

Vind vil påvirke framdriftshastigheten sterkt. Vi hadde stort sett greit vær, men hadde en hel dag med stort sett motvind. Det kjente vi godt i armene på slutten av dagen. "Været som var" rapportene som ligger på Yr kunne rapportere om middelvind på 6 -7  sekundmeter på den mest vindfulle dagen, denne dagen krysset vi et værutsatt strekke og det ble litt sjø.

 

Området vi rodde i var fantastisk fint. Vi leide båten i Innbjoa (Kystled.no/kystleder/kystleden -i-nord-rogaland-og-sunn...........) og betalte 50 kroner døgnet!

Ruta vi rodda var Innbjoa -Romsa(fantastisk) - Halsnøy - Huglo - retur.

Skal jeg trekke fram noe negativt må det være at vi var såpass sjeldsynte at alle motoriserte fritidsbåter i nord Rogaland og Sunnhordland "måtte" bortom for å kikke. Ingen av førerne hadde tydeligvis reflektert over fenomenet hekkbølger!

 

Lykke til med planlegginga, vi opplevde det som en flott ferieform. (Bikkja blei litt lei!)

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.