Gå til innhold
  • Bli medlem

tørke mat


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Kunne du beskrevet helt spesifikt hvordan du går frem når du tørker egg? Litt usikker på om du mente at du blanda egg og bønner eller om det ble lagt hver for seg?

Hei Bård.    Jeg tørker egg og bønner hver for seg.    Egentlig er tørking av egg veldig likt det å lage eggerøre, bare at tørkingen tar mye lengre tid.

Jeg knekker 10 egg og visper de i en bolle med en gaffel. 

Deretter heller jeg blandingen i 2 grillbakker. 

Så settes stekeovnen på 50 grader og jeg bruker varmluft.     Blandingen trenger luft, derfor sette jeg en tresleiv mellom ovn og dør.

 

Etter noen timer åpner jeg døren og skyver på blandingen vha en stekespade litt frem og tilbake. 

 

Så er det å smøre seg med mye tålmodighet, og gjenta prosessen.

 

Blandingen blir etter hvert tørrere, men ikke tørr nok og "samler" seg i flak.   

da hjelper jeg litt til og brekker flakene i mindre biter og fortsetter tørkingen.

 

Når jeg tror den er tørr.    Ta ut et par flak og avkjøl disse.   

Putt de i en plastpose, klem ut luft og tett posen.  

Blir det kondens, må du tørke lengere.

 

Når tørt tar jeg ut de tørre flak, putter dem i en foodprosessor og når de blir kornet som sukker er eggene klar for pakking.

 

Når de skal brukes er en heller du eggepulveret i litt vann og lar det svelle, og det er klar til bruk. 

------------------------------

 

Bønnene tørker jeg på samme måte som eggene. 

Bønnene har en tendens til å klistre seg sammen så jeg separerer dem ved hjelp av (vha) fingrene. 

Deretter tester jeg om de er tørre nok, slik som med eggene, posjonspakker dem i plastposer med Ziplås, eller du kan vakumpakke dem. 

 

Dehydrer dem vha vann og skaff deg dine egne erfaringer med tider og mengder.

 

Lykke til.

 

Når det gjelder tørking av løk, vær klar over at du fyller heimen med sterk lukt.    Jeg ble deportert til snekkerboden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

Hva med tørket potet som i potetchips (potetgull) Steke, krydre og tørke? Noen som har prøvd? :D Vet jo at vekta blir den samme som kjøpe chips, men må jo være himmelsk å ha med hjemmelaget:) Samme med ostechips:D

Endret av Mizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.