Gå til innhold
  • Bli medlem

tørke mat


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en slik for et par dager siden som hovedsaklig skal bli brukt til å tørke godbiter til bikkjene. 

Men så tenkte jeg kanskje det gikk an å lage litt egen turmat i den. 

Denne er kanskje ikke like god som sånne fancy dehydratorer, men kanskje det vil funke. 

Aldri gjort det her før, men tanken min var å tørke litt kjøtt og grønnsaker og kanskje ha oppi noe ris og posesaus også koke dette på tur. Er jeg helt på jordet da? Ris og saus bør kanskje kokes separat? Hadde jo vært greit med alt i ei gryte. 

Og hvor lenge vil tørka mat holde seg?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei @Zombiecat

 

Har selv en dehydrator og er begyndt at tørre frugt, grøntsager og kød.

Har nu på 4 uge en pose(ej vacumpakket) med løg, gulerod og æble liggende fremme på køkkenbordet, Har også haft jerky liggende, men det holdte kun 14 dage før det var spist :)

Men er du på facebook, er der måske lidt inspiration i denne gruppe https://www.facebook.com/groups/265881036913481/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tråd om dette emnet her på forumet for en tid siden og jeg husker at jeg kjøpte en slik dehydrator hos Jula, testet den et par ganger for så å gi den bort gratis til en person på forumet som ville forsøke seg på tørking av mat, forhåpentligvis med bedre resultat enn meg.

Steikeovn med varmluft funker etter min mening bedre enn disse plastgreiene fra Jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den tørkeren fra jula selv. Synes den har fungert fint. Tørket mye sopp i den på sensommeren bl.a. ellers tørket litt forskjellig grønsaker, også litt kjøttdeig. Tenkte lage noen turmatporsjoner etterhvert.

+1 Har lagd turmat også. Karbonadedeig (tørrstekt), gulerøtter, tomater, brokkoli, sopp. Fungerer kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tørket  løk og gulrot i dehydratoren fra Jula.   Det gikk veldig fint.   Men så oppdaget jeg at de var gode som goodis, Så nå må jeg tørke på nytt.   Tørket 500 gram gulkrot, som ble til 50 gram.   Har tidligere tørket bønner i tomatsaus, og egg med godt resultat.  Det eneste jeg ikke har fått til er poteter.   De blir skikkelig seige, til tross for at jeg har prøvd rå, forvellet og kokte poteter.   Men kanskje noen har et trix å lære meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har kjøpt en dehydrator fra obh nordica. Har tørka gulrøtter, paprika og kjøtt med godt resultat. Av kjøtt har jeg foreløpig kun prøvd meg på storfe, er det noen som har prøvd svinekjøtt i dehydrator? funker det like fint?

Til langtur forberedelser er jo dette ett helt unikt konsept, 660 grm storfe ble i tørka form redsuert til en vekt på 172 grm. Fra nå ser jeg for meg at det plutselig blir mye enklere og få med seg både mye og god mat med på tur.

Men midt opp i alt dette er det en ting jeg lurer på, jeg er ikke noe videre god i matematikk og formelregning, men utifra tallene over ( 660 grm rått kjøtt som blir 172 grm tørka kjøtt) er det vel mulig og sette opp ett regnestykke som viser hvor mange grm tørka kjøtt som må til for og tilsvare en hekto rått kjøtt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en dehydrator fra obh nordica. Har tørka gulrøtter, paprika og kjøtt med godt resultat. Av kjøtt har jeg foreløpig kun prøvd meg på storfe, er det noen som har prøvd svinekjøtt i dehydrator? funker det like fint?

Til langtur forberedelser er jo dette ett helt unikt konsept, 660 grm storfe ble i tørka form redsuert til en vekt på 172 grm. Fra nå ser jeg for meg at det plutselig blir mye enklere og få med seg både mye og god mat med på tur.

Men midt opp i alt dette er det en ting jeg lurer på, jeg er ikke noe videre god i matematikk og formelregning, men utifra tallene over ( 660 grm rått kjøtt som blir 172 grm tørka kjøtt) er det vel mulig og sette opp ett regnestykke som viser hvor mange grm tørka kjøtt som må til for og tilsvare en hekto rått kjøtt...?

Ut fra ditt regnestykke så reduseres vekten til ca. 25% ved tørking (172/660=0,26), så ca. 25 gram tørket tilsvarer ca. 100g fersk...

 

 

Godt vi har noen ingeniører her :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.  Å tørke poteter er greit.    Men hensikten er vel å spise dem.  Uansett hva jeg gjør blir de seige etter at de har ligget i vann en god stund før bruk.  

Har tørket dem rå.    Har forvellet dem opptil 15 min og så tørket dem, men med samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.  Å tørke poteter er greit.    Men hensikten er vel å spise dem.  Uansett hva jeg gjør blir de seige etter at de har ligget i vann en god stund før bruk.  

Har tørket dem rå.    Har forvellet dem opptil 15 min og så tørket dem, men med samme resultat.

 

Men altså, du koker dem enten før du tørker dem eller som en del av rehydreringen? For rotgrønnsaker så er det nok også lurt å ha så små/tynne biter som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du koker dem enten før du tørker dem eller som en del av rehydreringen? For rotgrønnsaker så er det nok også lurt å ha så små/tynne biter som mulig.

Jeg har gjort følgende: 

1.  Før tørking:  Skåret dem i tynne skiver.    Tørket dem, og lagt dem i vann en god stund før jeg kokte dem

2.  Før tørking.    Forvellet dem i 5 min, andre i 10 min og et par i 15 min.    Delte dem så i tynne skiver.    Tørket dem og dehydrerte dem en god stund før jeg kokte dem.   Resultatet ble seigt uansett metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ jeg har ikke fundet løsningen med poteter, der bruger jeg potet mos pulver. Tror stivelses indholdet i poteter er alt for stort til det bliver godt resultat.

Sikkert riktig.   Derfor bruker jeg også potetmos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort følgende: 

1.  Før tørking:  Skåret dem i tynne skiver.    Tørket dem, og lagt dem i vann en god stund før jeg kokte dem

2.  Før tørking.    Forvellet dem i 5 min, andre i 10 min og et par i 15 min.    Delte dem så i tynne skiver.    Tørket dem og dehydrerte dem en god stund før jeg kokte dem.   Resultatet ble seigt uansett metode.

 

Dette er noe jeg må eksperimentere mer med selv, men jeg tror jeg vil oppnå best resultat med tynne skiver som så får trekke noen timer i vann, så forvelles så lenge som mulig uten at de går i biter, så tørkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange av rettene jeg tørker er det poteter, og jeg kutter dem opp med en løkkutter fra jernia. 

http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/Br%C3%B8drene-%C3%98yo-L%C3%B8kkutter-med-oppsamler/14230101

 

Jeg kutter opp alle grønnsaker med denne, det blir små terninger som er ypperlig å tørke. 

Jeg har ikke forsøkt å tørke kun poteter da, men opplever ikke at potetterningene er seige i det hele tatt. 

post-6789-0-97506900-1436389831_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg må eksperimentere mer med selv, men jeg tror jeg vil oppnå best resultat med tynne skiver som så får trekke noen timer i vann, så forvelles så lenge som mulig uten at de går i biter, så tørkes.

Ser frem til din konklusjon.     Inntil da går jeg foreløpig for potetmos.    Men det ville være kjekt å spise noe med mer konsistens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tørket  løk og gulrot i dehydratoren fra Jula.   Det gikk veldig fint.   Men så oppdaget jeg at de var gode som goodis, Så nå må jeg tørke på nytt.   Tørket 500 gram gulkrot, som ble til 50 gram.   Har tidligere tørket bønner i tomatsaus, og egg med godt resultat.  Det eneste jeg ikke har fått til er poteter.   De blir skikkelig seige, til tross for at jeg har prøvd rå, forvellet og kokte poteter.   Men kanskje noen har et trix å lære meg?

Legger ved noen bilder og tekst.

Bilde nr 1:  Klart for dehydrering.  Løk og gulrot ble tørket i Julas dehydrator.     Temp 50 grader

Egg og bønner havnet i mors stekeovn.    Varmluft 50 grader

Bilde nr 2:  Etter dehydrering.

Bilde nr 3:  Alt er pakket og merket

Bilde nr 5:  Vekten lyver ikke

!540 gram løk (4 stk)

+ 1000 gram gulrot

+  840 gram bønner i tomat

+  790 gram egg

Totalt 3170 rå vekt ble til 525 gram

 

Egg og bønner ble lagt i grillbakker.  Med ujevne mellomrom skjøv jeg den flytende massen litt frem og tilbake, inntil den var helt tørt.    Eggeklumpene fikk en omgang i en hurtigmixer, slik at de fikk lik størrelse..

Bønnene klebet seg litt sammen, slik at jeg måtte dele dem vha fingrene. 

En plastpose med tørket gulrot er den eneste snacksen jeg tar med i tillegg til herremåltidet på dag 4 som nytes sammen med en boks Cola, sjokoladepudding og vaniljesaus.     Eller tar jeg med 3 poser Icetea.     På Meny fant jeg også små tuber med kaviar og noen bordpakninger med majones. 

Sjokolade har jeg ikke med unntatt om jeg er sammen med en kompis med stålvilje, og der svikter, min ellers trofaste firbente venn Lizz     Bilde 5

 

Foreløpig vekt på sekken er i underkant av 18 kg for 8 dager, men før jeg drar skal alt ut igjen og veies på gullvekt, for jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal bære mer enn 18 kg.   (Takk tråden om lettvektstreff i fjor) 

Og det er bare en måte for meg å klare det på.     Når jeg går ut av heimen skal sekken være forsvarlig   gjenlukket.     For er det noe jeg har brent meg på så er det å handle inn litt av det og litt av det på veien til fjellet.     Da ryker vektbudsjettet med god margin.

 

post-6671-0-76943800-1436729095_thumb.jp

post-6671-0-83320400-1436729111_thumb.jp

post-6671-0-30419700-1436729124_thumb.jp

post-6671-0-56192400-1436729135_thumb.jp

post-6671-0-51226500-1436731126_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.