Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Sony RX100 som turkamera?


Phanzi

Anbefalte innlegg

Sony RX100 med en Pelicase 1010 + ekstra batteri (vinterstid) er en god kombo som funka et par år for meg som turkamera. 

Sjøl har jeg hoppa fra Sony til Fuji og har nå et par Fuji x20 kamera som jeg er meget fornøyd med som turkamera;

og et Fuji EX2 kamera ++ linser og utstyr til annen fotografering i natur/by (ikke for lange turer!).

 

Men det er så mange valg når det gjelder "de små" at det er ikke lett å bestemme seg.

Hva jeg ser i et godt turkamera er at det er lett, blir tatt med på tur, god kvalitet på fotoene.

Lykke til uansett i jakten på ditt nye kamera

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sony RX100 med en Pelicase 1010 + ekstra batteri (vinterstid) er en god kombo som funka et par år for meg som turkamera. 

Sjøl har jeg hoppa fra Sony til Fuji og har nå et par Fuji x20 kamera som jeg er meget fornøyd med som turkamera;

og et Fuji EX2 kamera ++ linser og utstyr til annen fotografering i natur/by (ikke for lange turer!).

 

Men det er så mange valg når det gjelder "de små" at det er ikke lett å bestemme seg.

Hva jeg ser i et godt turkamera er at det er lett, blir tatt med på tur, god kvalitet på fotoene.

Lykke til uansett i jakten på ditt nye kamera

 

 

Takk for det. Fuji x20 føyer seg inn i listen over kamera som må sjekkes nærmere. :)

 

Nettopp det du sier om at kameraet faktisk blir med på tur, og at det blir flittig brukt underveis er vesentlig i denne sammenhengen. 

 

Vurderer å legge et par objektiver (10-22mm og 24-70mm) ut for salg for å finansiere en eventuell ny-investering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kraftig lite kamera som har veldig gode egenskaper i dårlig lys. Lett å bruke hvis du ikke er å så inne på funksjoner og innstillinger. Men kan også trikses litt med hvis du vil ha flere muligheter. Jeg bruker kameraet kun på turer og syntes det virker svært pålitelig

 

Bilde er tatt fra facebook gruppen RX100 Photography. Mye trafikk av bilder fra rx modellene.

post-14504-0-03134700-1422444712_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kraftig lite kamera som har veldig gode egenskaper i dårlig lys. Lett å bruke hvis du ikke er å så inne på funksjoner og innstillinger. Men kan også trikses litt med hvis du vil ha flere muligheter. Jeg bruker kameraet kun på turer og syntes det virker svært pålitelig

 

Bilde er tatt fra facebook gruppen RX100 Photography. Mye trafikk av bilder fra rx modellene.

 

Skal sjekke den FB-gruppen. Skal lure på om kameraet på bildet du la ved hadde mye bruksverdi etter bildet ble tatt..  :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rx-100 første versjon. Ypperlig kamera, bra bildekvalitet. Er imidlertid ikke så glad i rx-100 vinterstid. Det gjelder spesielt hvis kameraet er stilt inn på noe annet enn grønn auto. Små knapper gjør at de fleste hansker/votter må av og å stå å fikle med innstillinger i -10 grader blir fort veldig kaldt. Foretrekker derfor selv speilrefleks vinterstid, har da ikke problem med å betjene dette med hansker av normal tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Mener RX100 er genialt turkamera på grunn av liten størrelse og lav vekt. Men, det er uvant med ekstra batteribank isteden for vanlige utskiftbare batterier. Merker at jeg er fryktelig forsiktig med apparatet med hensyn til fukt, støt og slag. Mangler tillit til byggekvalitet. Skulle jeg kjøpt en RX100 på nytt, ville jeg blitt førsteutgave Mk 1 engang til pga pris og egenskaper. Jeg mener camera er best i dagslys og jobber på blender 8 i alle brennvidder tilgjengelig uansett. Samboer har Mk 3 med fiffig pop-up søker. Den er lyssvak, liten og trang for brillebrukere. Den framstår også lite solid. Lite brukt på tur.

Er det noen her på tråden som klarer å betjene camera med hansker? Camera er så lite og knappene ditto at jeg fomler veldig på vanlig "grønn auto +" - knipsing hvis jeg har noe på hendene. Jeg er sjanseløs på manuelle innstillinger av alle slag med vottene på. Dette er dumt da camera tåler å bli lagret i mange kuldegrader over tid og dermed egner seg brukbart til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kanskje litt offtopic, men tenkte nå som det var så mange Rx100 brukere her så kunne jeg komme med ett spørsmål:

Har noen av dere fått vellykkede bilder av stjerner med rx100en? Tipper vel egentlig at man må ha litt mer avansert utstyr for slikt. Men om noen av dere har fått det til så vil jeg gjerne høre hvordan :D Ser ikke for meg at jeg kan ta bilder av melkeveien slik som noen gjør, men å kunne få noen stjerner med på stemningsbildet ved bålet hadde vært topp :D Jeg har rett og slett ikke snøring selv, er ny som hobbyfotograf og har ikke fått satt meg så godt inn i midt rx100 m3. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, aamodt skrev:

Kanskje litt offtopic, men tenkte nå som det var så mange Rx100 brukere her så kunne jeg komme med ett spørsmål:

Har noen av dere fått vellykkede bilder av stjerner med rx100en? Tipper vel egentlig at man må ha litt mer avansert utstyr for slikt. Men om noen av dere har fått det til så vil jeg gjerne høre hvordan :D Ser ikke for meg at jeg kan ta bilder av melkeveien slik som noen gjør, men å kunne få noen stjerner med på stemningsbildet ved bålet hadde vært topp :D Jeg har rett og slett ikke snøring selv, er ny som hobbyfotograf og har ikke fått satt meg så godt inn i midt rx100 m3. På forhånd takk :)

Tror ikke dette skal være så vanskelig å få til (uten at jeg har prøvd spesielt på dette). Tenker at med manuelle innstillinger kan man leke med blender/lukketid for å få frem ønsket effekt. Med stativ og bruk av 'nedtellingsutløser' unngår du problemene med lang lukketid.

Bildet vedlagt er tatt håndholdt med forhåndsinnstillinger i scn-mode.  

kvelden.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå fint. Har sett mange fine bilder fra det kameraet. Her har du et bilde tatt med Rx100 (m1 første modellen)
Jeg bommet litt på innstillningene på dette bildet. Tror jeg burde ha skrudd ned lukkertiden litt og heller skrudd litt mere ISO opp. Tror jeg bare hadde sånn 125 ISO. På facebook er det også en egen gruppe for personer med dette kameraet. Vi er snart 9 000 medlemmer. Her postes det aktivt bilder hele tiden av potensialet i dette lille udyret.

 

12496216_821048981355005_327183997176141

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RX100 er helt klart et svært allsidig kamera med imponerende bildekvalitet, Selv har jeg montert det på et lite radiostyrt quadkopter, det gir luftfoto av en helt annen klasse enn Gopro-kameraene som alle andre bruker.
Men som det eneste turkameraet for å ha med på lengre tur vil jeg være skeptisk til. Det er ikke spesielt sikret mot vann eller fukt, så det er en risiko for at det kan svikte dersom det utsettes for litt røff bruk. Det er heller ikke spesielt støtsikkert. Og som andre har nevnt er det så lite at det er usedvanlig knotete å bruke med hansker eller votter på hendene. Men bilder av høy teknisk kvalitet gir det, klasser over standard kompaktkameraer. Hvis man behandler det med omtanke vil det sikkert en tåle en fjelltur eller tre, men litt av poenget med et turkamera er at det skal kunne brukes også i heidundrende uvær - det er da man kan få de virkelig gode bildene.
 

s_1408_0800.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo som et superallsidig kamera med grei størrelse og pris, har jeg rett?

Jeg leter selv etter et kamera som egentlig kan være med på alt, fra tur til ferie, og selv om drømmen er å kjøpe speilrefleks med masse objektiver og automatisk ta bilder i verdensklasser for så å få hundre tusener av følgere på insta, har jeg snart innsett at det kan jeg bare glemme... Nå ser jeg at RX100 kan oppfylle en del ønsker bare det, bare jeg setter meg litt inn i innstillingene.

Endret av awesomevicc
Strøk over pris, det koster jo en tredjedels månedslønn... Eller har jeg for lav månedslønn?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, awesomevicc skrev:

Dette virker jo som et superallsidig kamera med grei størrelse og pris, har jeg rett?

Jeg leter selv etter et kamera som egentlig kan være med på alt, fra tur til ferie, og selv om drømmen er å kjøpe speilrefleks med masse objektiver og automatisk ta bilder i verdensklasser for så å få hundre tusener av følgere på insta, har jeg snart innsett at det kan jeg bare glemme... Nå ser jeg at RX100 kan oppfylle en del ønsker bare det, bare jeg setter meg litt inn i innstillingene.

Det er en myte at kjempedyrt fotoutstyr gjør deg til en god fotograf uansett så det er ikke noe bekymre seg for at den muligheten glipper :P Dyrt utstyr bare åpner litt flere muligheter for dem som kan bruke det. Man kommer langt med å lære seg litt om foto, og et stativ en en god investering.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Heriks skrev:

Det er en myte at kjempedyrt fotoutstyr gjør deg til en god fotograf uansett så det er ikke noe bekymre seg for at den muligheten glipper :P Dyrt utstyr bare åpner litt flere muligheter for dem som kan bruke det. Man kommer langt med å lære seg litt om foto, og et stativ en en god investering.   

Det er godt at jeg får endret verdensbildet mitt til noe mer realistisk :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mørkeblå skrev:

Det skal gå fint. Har sett mange fine bilder fra det kameraet. Her har du et bilde tatt med Rx100 (m1 første modellen)
Jeg bommet litt på innstillningene på dette bildet. Tror jeg burde ha skrudd ned lukkertiden litt og heller skrudd litt mere ISO opp. Tror jeg bare hadde sånn 125 ISO. På facebook er det også en egen gruppe for personer med dette kameraet. Vi er snart 9 000 medlemmer. Her postes det aktivt bilder hele tiden av potensialet i dette lille udyret.

 

12496216_821048981355005_327183997176141

 

Fantastisk flott bilde du hadde her! Er tydelig at jeg må bruke litt mer tid på å sette meg inn i diverse innstillinger :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 13.4.2016 at 23.18, Mørkeblå skrev:

Det skal gå fint. Har sett mange fine bilder fra det kameraet. Her har du et bilde tatt med Rx100 (m1 første modellen)
Jeg bommet litt på innstillningene på dette bildet. Tror jeg burde ha skrudd ned lukkertiden litt og heller skrudd litt mere ISO opp. Tror jeg bare hadde sånn 125 ISO. På facebook er det også en egen gruppe for personer med dette kameraet. Vi er snart 9 000 medlemmer. Her postes det aktivt bilder hele tiden av potensialet i dette lille udyret.

 

12496216_821048981355005_327183997176141

 

Bruker du fjernkontroll for å ta slike bilder? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aamodt skrev:

Bruker du fjernkontroll for å ta slike bilder? :-)

Nei. Selvutløser. Sto vel så stille jeg kunne i 25 sekunder også :-P. Roterte også hodet litt rundt med hodelykta slik veggen ble opplyst. Likevel ble ikke hodet så veldig uklart.

Endret av Mørkeblå
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mørkeblå skrev:

Nei. Selvutløser. Sto vel så stille jeg kunne i 25 sekunder også :-P. Roterte også hodet litt rundt med hodelykta slik veggen ble opplyst. Likevel ble ikke hodet så veldig uklart.

Angående selvutløser, finnes det noen måte å stille inn kamera på mer enn 10 sekunders utløser? Syntes det er helt latterlig at det ikke er mulighet for feks 20 og 30 sek, har sett langt billigere kamera fra feks canon med denne funksjonen. Ikke det at prisen skulle ha noe og si, men likevel.. Burde nesten vært en firmware update haha...

Nydelig bilde forresten! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rismyhr skrev:

Angående selvutløser, finnes det noen måte å stille inn kamera på mer enn 10 sekunders utløser? Syntes det er helt latterlig at det ikke er mulighet for feks 20 og 30 sek, har sett langt billigere kamera fra feks canon med denne funksjonen. Ikke det at prisen skulle ha noe og si, men likevel.. Burde nesten vært en firmware update haha...

Nydelig bilde forresten! :-)

Dårlig med slike funksjoner dessverre. Er litt mere ''point and shoot'' kamera. Savner time lapse funksjon også. Er for dårlig ja. Gopro har klart å pakket ganske mange slike funksjoner inn i det lille kameraet.

hehe takk :)

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dere som har Sony rx100 m3, hvor har dere fått kjøpt det? Har sett på nettsiden til Elkjøp, de har det først på lager 22.06.16, på komplett.no står det "ubekreftet 29.05.16. Skulle gjerne kunne gått i en fysisk butikk og kjøpt det nå. Jeg jobber i Kristiansund frem til søndag, mandag er det videre til Molde, skal jobbe der noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.