Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i Nord-Sverige er dette?


Phanzi

Anbefalte innlegg

Vedlagte bilde fyller en av veggene på kjøkkenet vårt, og det hadde vært moro å vite hvor bildet er tatt.

 

Tenker det er tatt i en av de store nasjonalparkene i nord-sverige, men aner ikke hvor. Om man visste hvor det var kunne det jo bli et fremtidig turmål   :-)

 

 

post-2484-0-09132900-1422345065_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedlagte bilde fyller en av veggene på kjøkkenet vårt, og det hadde vært moro å vite hvor bildet er tatt.

 

Tenker det er tatt i en av de store nasjonalparkene i nord-sverige, men aner ikke hvor. Om man visste hvor det var kunne det jo bli et fremtidig turmål   :-)

Det er Sarek - Rapadalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende å få link til svensk nett-kart, afe :) (har leita etter det etter at Kjell Iver og EirikW anga stedet..)

 

Artig å se at Kungsleden går rett gjennom dalen som bildet viser.

 

Området der ser jo ut til å kunne være egnet for en Ally-kano. Noen som har en ide om det ville vært hensiktsmessig å satse på kano her? Ser jo at det er merket vei-bom på østsiden av Tjaktjajaure (og kjørbart med bil dit?) og at det er 20-30 meter fall mellom vatnene. Laitaure ligger utfor Sarek sine grenser såvidt jeg kan se, og har kanskje mulighet for fiske?

 

I det hele tatt ser jo området rundt Kvikkjokk ut som et eldorado både for kano, fiske og friluftsliv generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missade att citera, detta är ett svar till Lindap.

 

På den här sidan så hittar du alla Svenska nationalparker. Välj den du är intresserad av, klicka på den. Hittar du inget i den allmänna informationen eller Fakta om Sarek så klickar du på länken - Lagar och regler. Så kommer du så småningom till föreskriften, där kan du läsa om det är möjligt att fiska eller inte.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Nationalparker/

 

Samma föreskrift gäller för Sarek, Muddus, Padjelanta och Stora Sjöfallet. Alla är nationalparker.

 

I Sarek så är det inte tillåtet att fiska. Det är inte heller tillåtet att ta med sig hund. Det är också tuffare när det kommer till bål i Sverige, det är tillåtet med eld men att använda något annat än kvistar som ligger på marken är inte tillåtet.

 

Svar till Phanzi.

I Sareks nationalpark är det inte tillåtet att använda kanot (vattenburen farkost, som det står i föreskriften).

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Området der ser jo ut til å kunne være egnet for en Ally-kano. Noen som har en ide om det ville vært hensiktsmessig å satse på kano her? Ser jo at det er merket vei-bom på østsiden av Tjaktjajaure (og kjørbart med bil dit?) og at det er 20-30 meter fall mellom vatnene. Laitaure ligger utfor Sarek sine grenser såvidt jeg kan se, og har kanskje mulighet for fiske?

 

 

Vil anbefale en tur hit. Kona og jeg tok en 2 dagers tur inn til Rapadeltaet for noen år siden. Vi parkerte ved veibommen øst for Tjaktajure og gikk kjerreveien inn til Laitaure, 11 km. Der er det mulig å bestille båtskyss til Aktse og nasjonalparkgrensa. Vi valgte å gå stien videre mot Aktse, fulgte Kungsleden et lite stykke nordover og fulgte så en god sti langs hødedraget nord for Laitaure mot Skierffe, og returnerte samme vei. For oss hadde det vært ideelt om vi hadde hatt med sykler, vi syntes det var litt kjedeleg å gå langs kjerreveien. 
 
Jeg har lest om folk som har brukt kano opp til Laitaure, de hadde problemer ved bæringa pga ulendt terreng oppover elva, de brukte tydeligvis ikke veien. Vet ikke om det er mulig å padle/line ned elva, den var stor og veldig grumsete pga brevann da vi var der.
 
Vi hadde forøvrig griseflaks med været, det hadde regnet i ukevis før vi dro, og det lettet først i det vi begynte å gå.
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil anbefale en tur hit. Kona og jeg tok en 2 dagers tur inn til Rapadeltaet for noen år siden. Vi parkerte ved veibommen øst for Tjaktajure og gikk kjerreveien inn til Laitaure, 11 km. Der er det mulig å bestille båtskyss til Aktse og nasjonalparkgrensa. Vi valgte å gå stien videre mot Aktse, fulgte Kungsleden et lite stykke nordover og fulgte så en god sti langs hødedraget nord for Laitaure mot Skierffe, og returnerte samme vei. For oss hadde det vært ideelt om vi hadde hatt med sykler, vi syntes det var litt kjedeleg å gå langs kjerreveien. 
 
Jeg har lest om folk som har brukt kano opp til Laitaure, de hadde problemer ved bæringa pga ulendt terreng oppover elva, de brukte tydeligvis ikke veien. Vet ikke om det er mulig å padle/line ned elva, den var stor og veldig grumsete pga brevann da vi var der.
 
Vi hadde forøvrig griseflaks med været, det hadde regnet i ukevis før vi dro, og det lettet først i det vi begynte å gå.
 

 

 

Interessant lesing og ikke minst flotte bilder. Artig å se 'kjøkken-utsikta' fra andre synsvinkler. :)

 

Merker at man fort glemmer hvilke distanser man står ovenfor i områdene Sarek, Padjelanta og Stora Sjöfallet når man betrakter kart. Utrolig mange spennende ruter der, men fellesnevner ser ut til å være at tidsbudsjettet bør være romslig. Størrelsen på mange av sjøene der er jo sammenlignbart med en typisk nordnorsk fjord :)

 

Godt tips du gir mtp. å bruke sykkel. Det er ikke utenkelig at vi legger turen til Sverige til sommeren, og istedet for kysten hadde det jo vært artig å lagt turen til Jokkmokk/Kvikkjokk. 

 

Men hvordan er standarden på "avstikker"-veiene i området? Greit for normal personbil? Om vi skal ta med sykkel, hadde det vært greit å vite om veiene egner seg for sykkelvogn (3 og 4 åringen blir passasjerer).

Ellers er jo kano et alternativ (ser ut til å være nok å velge i :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bilde fra Rapadalen! Jeg var der i 1982, og det er fremdeles den turen jeg husker aller best. Til sommeren er planen å komme tilbake til Sarek igjen, så dette er nødt til å bli et bra friluftsår. Det var mye vi ikke visste i 1982, for eksempel at det ikke var lov til å fiske, og heller ikke lov til å padle kano i Rapaelva (eller kanskje var reglene annerledes dengang). Vi visste heller ikke at vannføringen i sideelvene vokser veldig mye fra begynnelsen av juli og utover, så det ble noen tøffe vade(bade)turer på vei ut av dalen. Og Ally-kanoen vi hadde gjemt, den lå under vann. Kanoen berget, den er i bruk fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er standarden på "avstikker"-veiene i området? Greit for normal personbil? Om vi skal ta med sykkel, hadde det vært greit å vite om veiene egner seg for sykkelvogn (3 og 4 åringen blir passasjerer).

Ellers er jo kano et alternativ (ser ut til å være nok å velge i :) )

Fråga turistinformationen i Jokkmokk. Får du inte besked direkt så kan de säkert kolla upp det.

http://destinationjokkmokk.se/

 

En fråga vid sidan om själva temat för tråden. Har du tillåtselse att använda bilden? Utifrån texten i bilden så kan man få intrycket att du tagit den från en hemsida? De har med all sannolikhet betalat Hans Strand för att få använda bilden. Jag tycker att man ska namnge fotografen när man "lånar" bilder.

http://www.hansstrand.com/Hans_Strand/Laidaure.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tillåtselse att använda bilden? Utifrån texten i bilden så kan man få intrycket att du tagit den från en hemsida? De har med all sannolikhet betalat Hans Strand för att få använda bilden. Jag tycker att man ska namnge fotografen när man "lånar" bilder.

http://www.hansstrand.com/Hans_Strand/Laidaure.html

Bildet er vel kjøpt fra scandiwall.com. Mener det kommer ganske klart fram. http://www.scandiwall.se/canvastavlor/motiv/skandinaviska-parlor/fjall-lappland-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fråga turistinformationen i Jokkmokk. Får du inte besked direkt så kan de säkert kolla upp det.

http://destinationjokkmokk.se/

 

En fråga vid sidan om själva temat för tråden. Har du tillåtselse att använda bilden? Utifrån texten i bilden så kan man få intrycket att du tagit den från en hemsida? De har med all sannolikhet betalat Hans Strand för att få använda bilden. Jag tycker att man ska namnge fotografen när man "lånar" bilder.

http://www.hansstrand.com/Hans_Strand/Laidaure.html

 

Bildet er hentet fra hjemmesiden hvor fototapeten ble bestilt. Min intensjon var ikke å bryte rettighetsregler, bare finne ut hvor bildet var tatt. Siden beskrivelsen av bildet på hjemmesiden ikke gav svar på dette, tenkte jeg at jeg kunne søke svar her på FF. Jeg ser nå at navnet på fotografen er oppgitt på hjemmesiden, og det selvsagt Hans Strand som skal ha æren for det flotte bildet (og for at kjøkkenveggen vår ser ut som den gjør). Om rådet er å fjerne bildet, gjør jeg naturligvis det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.