Gå til innhold
  • Bli medlem

Får jeg plass i ett Hilleberg Soulo eller Akto


polar13

Anbefalte innlegg

Jeg har idag ett Hilleberg Kaitum 2 GT som jeg er veldig fornøyd med når det først står oppe, men på lengre turer så ser jeg behovet for ett lett solo telt, lite pakkvolum og tåler å være på høyfjellet. Jeg har lest litt om Helsport Ringstind 1, Hilleberg Akto og Soulo. I utgangspunktet skeptisk til Helsport da tidligere kjøp i har vist at størrelsen de oppgir ikke stemmer med realitetene, tenker da på ett Fjellheimen 3 camp som absolutt ikke har den lengden jeg behøver pga skråtaket, jeg er 197 og bruker Synmat 7 LW (197 x 65) som liggeunderlag.

 

Hilleberg Akto etter som jeg har skjønt har mindre plass enn Soulo, Soulo er vel litt bredere også som egentlig passer bra da jeg skal ha med meg en liten hund på tur. 

 

Så har jeg lest om folk på rundt 1.90 som klager på lengden i disse teltene, at de tar borti ytterduken i begge ender, da må jeg innrømme at jeg blir litt forvirret da de oppgies å ha innvendige mål på 220 cm på lengden, samme har Akto...

 

Så... er det plass til meg inni disse teltene uten at jeg tar borti ytterduken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Helsport Ringstind 1.

Jeg er riktig nok 173cm .. Men har da plass til sekk over hodet og div annet foran føttene så at lengden stemmer er jeg ikke i tvil om, MEN det er veldig lavt i hver ende av teltet.

Så tipper at man vil komme til  og få teltduken veldig nærme ansiktet om er ganske lang.

Er riktignok kjempe fornøyd med teltet, men jeg "må" alltid ha sekken over hodet slik at jeg slipper følelsen av teltduk i fjeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.93m og har fortsatt plass til noe ekstra bagasje i lengderetningen i Aktoen min. Den har noe små vertikale endevegger før skråtaket begynner, som gir god plassutnyttelse, så lenge du ikke bruker svært tykk liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Soulo og Ringstind 1. Eg er 190cm og Soulo er kjempetrangt både i lengda og breidda, medan Ringstind 1 er romsleg, men eg brukar ikkje så tjukt liggeunderlag. I Ringstind ligg meg med kleda i ein haug bak skallen, i Soulo ligg eg og stangar i teltduken. Det er ingen moglegheit for å få plass til ein hund i lag med meg i Soulo, med mindre det er ein slik liten veskehund, og han kan henge i taket. Soulo er tyngre men har heilt suverene eigenskapar i vind, i tillegg til at det er langt enklare å plassere i høgfjellet der pluggfester kan vera vanskeleg. Det er to telt som eg brukar til heilt ulik bruk. Ringstind er både bråkete og hardtslåande¹ i sterk vind og veldig avhengig av gode pluggfester for å kunne setjast opp nokonlunde stramt.

Med 197cm kan du bare gløyme Soulo. Den tjukke madrassen kan gjera Ringstind trangt, men på eit tunnare liggeunderlag ville du hatt god plass.

¹Den låge teltduken slår meg i ansiktet, og det er ingen behagleg måte å vakne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Scarp 1 kan være ett alternativ http://www.tarptent.com/scarp1.html

218 cm langt innertelt med vertikale endevegger burde gi nok lengde og teltet har med 35 cm høyde i endene nok takhøyde til at downmat 9 fungerer greit.

 

Ett par anmeldelser av teltet:

https://blogpackinglight.wordpress.com/2013/01/04/tarptent-scarp-1-long-term-review/

http://www.tgomagazine.co.uk/gearreview/tarptent-scarp-1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delar de andras uppfattning om att du kommer att få problem i ett Soulo. Det blir för kort och trång.

Vill tipsa dig om ett annat tält som du kanske kan kika på? Lätt som bara den med bra utrymmen (230 cm ligglängd och 105 cm i takhöjd), billigare än Hilleberg och enligt reviews på nätet så skall det vara riktigt vädertåligt.

http://www.outnorth.no/vaude/power-lizard-sul-2-3p?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Power+Lizard+SUL+2-3P&utm_content=Tents&utm_campaign=Prisjakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg svarene ang Scarp og Power Lizard som alternativer. Skal se litt nærmere på dem.

 

Høres ut som Soulo må utgå, er da løpet kjørt for Akto? Ser Reodor Felgen har nesten samme høyde som meg og har plass til overs med sin Akto, er det bedre plassutnyttelse her på lengden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Scarp 1 kan være ett alternativ http://www.tarptent.com/scarp1.html

218 cm langt innertelt med vertikale endevegger burde gi nok lengde og teltet har med 35 cm høyde i endene nok takhøyde til at downmat 9 fungerer greit.

 

Ett par anmeldelser av teltet:

https://blogpackinglight.wordpress.com/2013/01/04/tarptent-scarp-1-long-term-review/

http://www.tgomagazine.co.uk/gearreview/tarptent-scarp-1

 

Sett noen filmer på youtube, jeg synes ytterduken virker veldig tynn, så jo alt de hadde i forteltet når duken var spent opp. Da er jeg spørsmålet om jeg tør å ta en slik kontruksjon opp på høyfjellet? Ser i testene at de skriver at dette er veldig bra i vindfulle situasjoner, men hva er din erfaring glote?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är 180 och har akto. Det går precis Jag skulle inte rekomendera det tältet till någon över 185 cm. 

Se istället på Vaude Power Lizzard 1-2. Eventuellt Hillebeg Unna om du skall ut på fjället i uselt väder (Power lizzard är ett lättviktstält. Men duger fint om det inte blåser storm på fjället).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är 180 och har akto. Det går precis Jag skulle inte rekomendera det tältet till någon över 185 cm.

Se istället på Vaude Power Lizzard 1-2. Eventuellt Hillebeg Unna om du skall ut på fjället i uselt väder (Power lizzard är ett lättviktstält. Men duger fint om det inte blåser storm på fjället).

Hmm, jeg blir litt forvirret her nå. Esw lengre opp her på 193 sier han har plass til overs mens du sier at det går akkurat? Er det høyden på 90 cm som er problemet her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på kor tolerante folk er med tanke på kontakt med teltduken.

Personar under 183cm er veldig godt vant, ettersom alle telt er massevis lang nok for dei. Dei er derfor veldig opptekne av å ikkje vera i kontakt med teltduken nokon stad. Dei over 190cm er vane med at ligge mot teltduken, og veit at teltduken ikkje er ein hard vegg, men bøyer unda til ein viss grad. Dei lange er derfor meir opptekne av om denne teltdukkontakten skapar problem eller ikkje.

Med skråveggar, gjer også liggeunderlagtjukkelse enormt på korleis liggelengda og romfølelsen er. Men 90cm er høgt nok for dei fleste liggeunderlag, det er nok høgda i endane av teltet som gjer at det følest trangt. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg 7 cm kortere enn TS, men ligger ikke oppi duken på Akto hverken med føtter eller ansikt. Klart, man får ikke akkurat en enorm romfølelse, men det går da bra. Står man over Expeden går det svært fint.

 

Edit: Hva med et lite og lett tomannstelt f.eks. av typen Anjan? Ser for meg at det er mer enn godt nok for sommerhalvåret og da får du muligheten til å ligge diagonalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På tide å oppdatere denne tråden litt og komme med tilbakemeldinger til dem som har svart. Det ble ett Hilleberg Akto på meg, kikket litt på Enan men slo det i fram meg da jeg så det var 5 cm kortere, tror ikke jeg vil ha noe kortere enn 220 cm.

 

Så lang har jeg bare fått testet det ei natt, men jeg får absolutt plass i teltet med mitt Exped Synmat 7 LW, 197 lengde og bredde på 65, og bare for å teste ut plassen skikkelig så la jeg meg i en Helsport Alta Long på  215 cm, og jeg har fremdeles plass. Jeg skriver dette for det er info jeg savnet når jeg skulle bestemme meg om jeg skulle bestille eller ikke. Det er selvfølgelig ikke noe dansegulv, men ett soverom, og skulle det være dårlig vær en dag så går å det åpne opp slik at man bruker vestibylen også, kompromisser hele veien. Jeg har kanskje 10 cm klaring fra fjeset og opp til innerduken når jeg har strekt meg helt ut.

 

Det jeg ble litt skuffet over etter denne ene natten var at soveposen hadde våte flekker, 3-4 plussgrader, fuktig mark og snø og tilnærmet vindstille, perfekt for kondens. Det var ikke mengder, men jeg synes det er litt rart da det var jevnt over hele posen, ikke bare hodeenden og fotenden som man kanskje skulle tro. Dette kan jo på sikt bli ett problem som bygger seg opp. Alle ventilene var åpne...

 

 
Jeg får tilbringe noen flere netter i Aktoen for danne meg ett bedre inntrykk, i værste fall så får jeg supplere med en bunnduk.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant rapport om Akto. Selv har jeg vurdert å bestille et Enan når det dukker opp hos Fjellsport. Jeg også ser at Enan skal være 5 cm kortere, men 5 cm høyere. Men dette er papirtall. Når jeg ser på bilder og videoer så ser det likevel ut til at Enan er brattere og høyere inni. Dessuten ser det ut til å ha bedre lufting i laveste enden. Jeg er 180 cm lang og har Expeed UL7 underlag. Det er litt irriterende at man ikke kan se teltene live ved siden av hverandre og få prøveligget dem. Det er tross alt litt kroner som skal legges ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er riktignok kjempe fornøyd med teltet, men jeg "må" alltid ha sekken over hodet slik at jeg slipper følelsen av teltduk i fjeset.

 

 

Sekken over hodet?  Hva mener du egentlig? 

Hvorfor oppbevarer du ikke sekken utendørs?

Undertegnede har Ringstind II Light til soloturer. Oppbevarer aldri sekken innendørs, verken sommer eller vinter. Tar bare opp totalt unødvendig plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken over hodet?  Hva mener du egentlig? 

Hvorfor oppbevarer du ikke sekken utendørs?

Undertegnede har Ringstind II Light til soloturer. Oppbevarer aldri sekken innendørs, verken sommer eller vinter. Tar bare opp totalt unødvendig plass.

Når jeg har plass ser jeg ikke grunnen til å ikke ha sekken inne .

Har riktig nok kjøkkenutstyr ute, men resten av sekken har jeg alltid inne i teltet .

Syntes ikke den tar mye plass for den ligger jo ovenfor hodet og der er det jo uansett ikke særlig høyt med plass på å bevege seg eller sitte uansett .

Og når den ligger der hjelper den også til med at jeg ikke får tetduken i ansiktet siden jeg da blir liggende litt lengre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har plass ser jeg ikke grunnen til å ikke ha sekken inne .

Har riktig nok kjøkkenutstyr ute, men resten av sekken har jeg alltid inne i teltet .

Syntes ikke den tar mye plass for den ligger jo ovenfor hodet og der er det jo uansett ikke særlig høyt med plass på å bevege seg eller sitte uansett .

Og når den ligger der hjelper den også til med at jeg ikke får tetduken i ansiktet siden jeg da blir liggende litt lengre ned.

Virker egentlig ganske lurt, men hvordan blir det da med beinplassen. Blir du liggende å dunke innerteltet oppi ytterduken slik at kondens oppstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker egentlig ganske lurt, men hvordan blir det da med beinplassen. Blir du liggende å dunke innerteltet oppi ytterduken slik at kondens oppstår?

Nei jeg kommer ikke nær innerteltet med beina heller så det har aldri vært noe problem:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på tegning av teltet at Hilleberg Unna har ganske bratte vegger. Vil tro at det her ikke er sjanse for å få innerduken i ansiktet eller bena.

Dog i tyngste enden av skalaen med sine 2 kilo. Ikke så mye tyngre enn Ringstind 2 eller Akto, og lettere enn Soluo.

 

Hilleberg Unna har innvendig liggelengde på 230cm og Høyden er 100cm. Det er jo i klasse med mitt Fjellreven Akka Dome 2.

Likevel er det 1,5 kg lettere enn Akka Dome 2

 

Har jo Hilleberg Red Label merking og er vel bygget som en bunkers.

 

Noen påstår at det er så bredt at man kan være to om man er glad i hverandre, og da bør vel en hund få plass. Man er vel oftere gladere i hunden sin enn noen andre :-)

 

DSC02400.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 189cm og etter en uke i et lånt Soulo kommer jeg til å gå til innkjøp. Jeg hadde overhodet ingen åroblemer med lengden og kan ikke tro at du vil ha det selv om du er noen cm lengre enn meg.

Ideelt bør du få teste det, evt kjøpe og levere tilbake dersom det blir for kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv på jakt etter et slikt telt.

 

Ser man bort fra at Unna mangler utvendig bagasjerom, kan jeg ikke finne så mange andre årsaker til at man skal velge Soulo fremfor Unna.

 

Unna ser ut til å ta mindre plass og være enklere å reise og har større plass. Dessuten veier det mindre.

 

Målene er som følger:

 

Unna: Innvendig plass: 230x110x h 100 ( dessuten er det helt rektangulært gulv.)

 

hilleberg-unna-dimension-lg.jpg

 

 

 

Soulo: Innvendig plass: 220x105x h 95 ( her er det kun full bredde på 110 cm i midten)

 

Hilleb_Soulo_pohja_.jpg

 

Akto er lite i forhold, så er her er vel bare de 400grammene fordelen:

 

akto-size.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 189cm og etter en uke i et lånt Soulo kommer jeg til å gå til innkjøp. Jeg hadde overhodet ingen åroblemer med lengden og kan ikke tro at du vil ha det selv om du er noen cm lengre enn meg.

Ideelt bør du få teste det, evt kjøpe og levere tilbake dersom det blir for kort.

 

Ikke sant, hvordan liggelengden oppfattes er helt klart individuelt, beskrivelsen av Soulo lenger opp her gjorde at jeg slo ifra meg dette teltet rimelig fort, men nå ble jeg igjen tvil om at jeg kanskje burde ha gitt det en sjanse. Men uansett, Aktoen er kjøpt og betalt og jeg tror jeg skal leve godt med det. Så får jeg eventuelt vurdere Soulo ved en senere anledning om jeg skulle skifte mening om Akto. Hold gjerne tråden i livet, tror dette er aktuel problemstilling for mange, jeg kommer tilbake med flere brukererfaringer om Akto og svarer gjerne på spørsmål når jeg får dannet meg ett bedre inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 189cm og etter en uke i et lånt Soulo kommer jeg til å gå til innkjøp. Jeg hadde overhodet ingen åroblemer med lengden og kan ikke tro at du vil ha det selv om du er noen cm lengre enn meg.

Ideelt bør du få teste det, evt kjøpe og levere tilbake dersom det blir for kort.

Rettelse her (fikk ikke til å redigere innlegget). Jeg forvekslet Soulo og Unna. Jeg har prøvd et Unna og kommer til å kjøpe et slikt. God plass og alt jeg skrev tidligere gjelder selvsagt Unna, ikke Soulo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Unna, kjempefornøyd. For å få bedre plass til sko og litt bagasje i "forteltet", er det et kjempetriks å feste en liten taustump i pluggfestetet nede midt på den langsiden med døren. Når du forlenger pluggfestet med ca 15 cm på denne måten, kan du strekke duken mye lenger ut fra innerteltet, og skape et fortelt. Duken kommer riktignok litt opp fra bakken, men det gir bare bedre ventilasjon. Om bilde trengs, kan det ordnes :-)  Noen anbefaler også å løsne de to nederste hempene på innertetet nærmest døren, og brette inn innerteltet. Da får du større fortelt, men mindre innertelt. Funker også greit å ligge to i det på sommerturer, så du har veldig god plass alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å kuppe tråden, så beklager jeg i så fall :-)     Har folmet mye frem og tilbake som en vinglepetter om hvilket solotelt jeg skulle kjøpe nå. Er vel usikker på om jeg noen gang kommer til å bli sikker, akkurat som i soveposevalget.

 

Foreløpig er jeg ganske så sikker på at i allefall jeg kommer til å velge Unna.

 

Har vinglet mellom Akto, Ringstind UL, Scarp 1, Vaude UL 1-2, Enan , Abisko Light 1, med flere. Vekt var førstepri, men etterhvert som jeg leser så føler jeg at jeg må opp i 2 kg. Dette for å få den komforten jeg føler jeg må ha. Får forsøke å spare de 500 grammene et annet sted. Kanskje slanke meg et halvt kilo    :D

 

Dessuten har jeg en skjult agenda som trenger seg på. Jeg har lyst på et rødt telt fordi det tar seg pent ut på bildene. Ja.......helt sykt, men slik er jeg dog.

Tilslutt har jeg av en eller annen grunn alltid hatt lyst på et Hilleberg telt :-) Sikkert like tullete, men likevel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.