Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i Dividalen, ønsker innspill


Smaltur

Anbefalte innlegg

Hei, vi er tre mann som planlegger skitur i Dividalen, 8 dager fra 12-19. april. Kommer med fly til Bardufoss. Planlegger start fra Tverrelvmo/Rostadalen og så ende opp på Innset, taxi og buss tilbake til Bardufoss. Overnatter på ubetjente DNT-hytter, turen kan f.eks gå via Rostahytta-Dærtahytta-Dividalshytta-Vuomahytta-Gaskas-Altevann. Det er første tur i dette området, så ønsker tips om:

 

- Rutevalg, spesielt fine traseer, er det noen ruter som kvistes?

- Fiske, forslag til fiskevann, finnes det isbor på noen av hyttene eller må vi evt bære med selv?

- Må vi påregne mye scootertrafikk i området?

- Alternative hytter, f.eks fra jeger- og fiskerforening, som kan leies?

- Er det vanligvis mye folk i området på denne tida?

- Andre tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du/dere planlegger tur i vanvittig flott natur!

Jeg synes ruta om Storrosta er den fineste, videre Dærta - Havga og deretter ned mot Vouma. Storrosta er mitt favorittsted i hele verden, det er fantastisk flott der - og skammelig å ikke gå innom når dere først tar turen! Her ligger det også en Jeger&fisk hytte. :-) Deretter kan dere gå til Dærta. Går dere med pulk eller sekk? Videre fra Dærta synes jeg det er finest å holde seri overkant av Dividalshytta. Havgahytta er også åpen. Har dere med telt eller baserer dere dere kun på å bo i hytter? Fra Havga kan dere gå videre ned mot Vouma - Gaskas - Altevann.

Hvis dere går i påsketider (jeg har ikke oversikt over når påsken er i år) må dere nok påregne litt folk. Ellers er det en del som legger helgeturene i områdene. Jeg driver ikke med fisking selv, men møter alltid på en del isfiskere fra Rostadalen og innover Storrosta. Gjerne scooterfolk. Ellers er det lite scootertrafikk.
 

God tur! Dere kommer til å få det kjempeflott uansett rutevalg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Thess89. Takk for innspill! Jeg skal se på kartet og absolutt vurdere om turen går via Storrosta. Påska er to uker tidligere, så det blir nok mest folk i helgene. Vi går med sekk, ikke pulk, og tar ikke med utstyr for overnatting i telt. Må jo bære mat for hele uka, så vi prøver å kutte vekta så mye som mulig. JFF-hytta skal vi sjekke opp, har veldig god erfaring med å leie hytte av JFF-foreninger. Bor du i Troms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått samme ruta, bare motsatt veg. Minnes som en fantastisk tur. Da vi kom på Rostahytta en fredagskveld var det nesten fullt av Trømsøværinger på helgetur. Men ellers i uka traff vi ikke et eneste menneske. Ikke mat på hyttene men de var mye mer praktiske enn hyttene sydpå da de ikke var for store og raske å få varme. Greie dagsetapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen fra Rostahytta til Dærta via Stor-Rosta er fantastisk, og lettgått i flatt terreng. Men i godt vær er "direkteruta" over fjellet en strålende opplevelse. På det høyeste er du drøyt 1000 meter over havet, tror jeg. Et flott fjellparti. Dessverre unngår du neppe snøscootere, det går ei løype fra Devdesjavri til Moskojavri, du må krysse den løypa uansett, også om du går via Stor-Rosta. Andre steder i området (bortsett fra ved selve Altevann) er det ikke lov å kjøre scooter, så ta gjerne bilder og anmeld hvis dere ser noen idioter som kjører ulovlig.

 

Det kvistes ikke løyper i Indre Troms så vidt jeg vet. Været kan skifte svært fort der, så det anbefales å ta med telt eller i hvert fall spade for å lage snøhule, i tilfelle det skulle bli uvær. Det er heller ikke mobildekning i det området du planlegger å gå, kanskje bortsett fra  nede i selve Rostadalen.

 

I selve påskeuka kan det være trangt på hyttene, men dere går etter påske. Da er det neppe så mye folk.

 

I Vuomavatnet er det stor røye - 4-5 kilo :) Jeg og noen kompiser lå på isen noen dager en påske, vi hadde tunge sekker hjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Kjenner at jeg gleder meg! Vi kan vurdere å ha med et superlett telt til nødbruk, ellers har vi uansett soveposer og spade pluss vindsekker og liggeunderlag. Har også en satelitt-telefon for nødbruk. Turen om Storrosta fra Rostahytta ser veldig fin ut. Det kan jo hende skiløypene etter påske fremdeles er intakte, men det skal kanskje godt gjøres. Thess89 snakker om ei JFF-hytte, men jeg finner kun info om en åpen bu (Statskog) ved Storrosta. Det er ikke den du mener? Stor røye i Vuomavannet er et godt tips, Bjørn J. Vet du eller noen andre om det befinner seg et isbor på Vuomahytta? Hvis vi har med bor selv, må vi vel ha med forlenger, tipper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner isbor på Vuoma er det noen som har glemt det eller ikke orket å bære det hjem :)

Troms Turlag har ikke plassert isbor på noen hytter etter det jeg vet.

Statskog har en hytte ved utløpet av Stor-Rosta. Hovedrommet er låst, men et lite rom står åpent for de som trenger ly. Jeg har ikke vært der etter at det ble bygget ny hytte - den gamle var utslitt og ble revet. Jeg tror ikke det er JFF-hytte i området.

Før i tiden var det ei lita steinbu der Rostaelva gjør en sving, omtrent der elva fra Riehttejavri munner ut i Rostaelva. Jeg har overnattet der for noen år siden, men vet ikke om den står ennå.

 

Vuomarøye:

 

post-8333-0-72280200-1422221994_thumb.jp

 

post-8333-0-80925100-1422222004_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, jeg blingsa litt! Er statsskog sin hytte. :) Ja, jeg bor i Troms og har vært mye på tur i området. Skal gå samme løype, regner med vi er der i området i slutten av mars/starten av april (vi starter fra Kauto).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, jeg blingsa litt! Er statsskog sin hytte. :) Ja, jeg bor i Troms og har vært mye på tur i området. Skal gå samme løype, regner med vi er der i området i slutten av mars/starten av april (vi starter fra Kauto).

Alt i orden, jeg fant hytta, skjønner at det kun er en liten del av den som er åpen, men kan være fin som lunsjplass og nødbu. Tar gjerne andre tips også, om du kommer på noe. Og hører gjerne fra deg etter at du har vært der i mars/april. Vi svir en del kroner på taxi for å få logistikken til å gå opp, så jeg tar gjerne tips om du kjenner noen som kan ta et kjøreoppdrag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden, jeg fant hytta, skjønner at det kun er en liten del av den som er åpen, men kan være fin som lunsjplass og nødbu. Tar gjerne andre tips også, om du kommer på noe. Og hører gjerne fra deg etter at du har vært der i mars/april. Vi svir en del kroner på taxi for å få logistikken til å gå opp, så jeg tar gjerne tips om du kjenner noen som kan ta et kjøreoppdrag også.

Jeg er på tur helt til slutten av april, skal gå til Kvikkjokk. :-)

Bare å ta kontakt om det skulle være noe dere lurer på, kanskje jeg kan hjelpe. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehe..pirk..men overskrifta er noe missvisende. Du krysser bare Dividalen og det er bare noen få timer i forhold til hele ukesturen.

Men god tur likevel !!.. :D

Takk for det! Det har du nok rett i, men jeg får ihvertfall gode svar, og det er det viktigste : ))

(og 90 prosent av turen går på kartet som heter Dividalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden, jeg fant hytta, skjønner at det kun er en liten del av den som er åpen, men kan være fin som lunsjplass og nødbu. Tar gjerne andre tips også, om du kommer på noe. Og hører gjerne fra deg etter at du har vært der i mars/april. Vi svir en del kroner på taxi for å få logistikken til å gå opp, så jeg tar gjerne tips om du kjenner noen som kan ta et kjøreoppdrag også.

Statskogkoier som er åpne ved Moskojavri og Stor Rosta. Er litt usikker på om steinbua ved Rosta elva er brukandes på vinteren. Ved Havgahytta er det en liten del som er åpen. Og om dere går Turistveien om Dividalshytta og Anjavasshytta er det bare noen hundre meter fra Anjavasshytta til den åpne Ole Nergårdbua. De åpne Statskogkoiene finner dere enkelt ved å bruke kartet på godtur.no og velge "Anlegg og turmål -> Åpent husvære" http://www.godtur.no/default.aspx?gui=1&lang=2

Bor en liten mil unna flyplassen, så kan muligens hjelpe dere med transport inn i dalen. Litt avhengig av tid på døgnet midt i uka, men på helg bør det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskogkoier som er åpne ved Moskojavri og Stor Rosta. Er litt usikker på om steinbua ved Rosta elva er brukandes på vinteren. Ved Havgahytta er det en liten del som er åpen. Og om dere går Turistveien om Dividalshytta og Anjavasshytta er det bare noen hundre meter fra Anjavasshytta til den åpne Ole Nergårdbua. De åpne Statskogkoiene finner dere enkelt ved å bruke kartet på godtur.no og velge "Anlegg og turmål -> Åpent husvære" http://www.godtur.no/default.aspx?gui=1&lang=2

Bor en liten mil unna flyplassen, så kan muligens hjelpe dere med transport inn i dalen. Litt avhengig av tid på døgnet midt i uka, men på helg bør det ikke være noe problem.

Takk for tips, Jan Erik. Forresten veldig fin og informativ nettside du har, en av de beste og triveligste tursidene jeg har sett! Jeg poster deg direkte vedrørende transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.