Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er dette?


Fjeldabe

Anbefalte innlegg

Hei :) Er ny på forumet. Tenkte jeg skulle registrere meg her da jeg har store planer om å bli flinkere til å benytte den flotte naturen vi har her i landet.

Jeg er for tiden student og forleden dag hadde jeg en gjesteforeleser fra NINA (Norsk Institutt for NAturforskning) som avsluttet forelesningen med dette lysbildet.

Kan noen svare på hvor dette er? Ble så betatt av landskapet at jeg fikk lyst til å pakke sekken med en gang.

 

Om noen forøvrig vil anbefale noen fine turer for en nybegynner til sommeren, som liker å fiske og samtidig slippe å møte på masse folk i samme ærend hadde det vært hyggelig!

 

 

post-15798-0-81777100-1422122742_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Fjeldabe og velkommen til oss på fjellforum . 

Jeg har hatt hytte ved Atnsjøen siden 1979, og er veldig godt kjent i dette området, bildet du har vedlagt er tatt ikke langt i fra hvor Harald Sohlberg malte sitt mest kjente motiv: "Vinternatt i Rondane". Det ligger i Stor-elvdal kommune i Østerdalen.

Kommune har vært forholdsvis restriktive med hytteutbygging. Til høyre for hvor bildet er tatt er det en del hytter, men de ligger godt plassert i landskapet, selv om det begynner å bli en del av dem. Da jeg var der de første 10-15 årene var det omtrent ingen hytter der.

Jeg hadde hytte på nedsiden av veien, 1 lite minutts gange fra Atnsjøen, der er det omtrent ingen hytter den dag i dag.

 

Dersom du skal dit kan du enten kjøre Gudbrandsdalen opp til Ringebu og så ta Rv. 27 over Venabygdsfjell.

Når du har kommet over og ned i Atndalen kommer du til Sollia, der svinter du til høyre og fortsetter videre til Straumbu. Der er det en relativ stor p-plass.

Eller du kan kjøre Østerdalen til Atna og så svinge av til venstre, etterhvert så ender du opp på Sollia og fortsetter til Straumbu.

Så tar du sekken på ryggen og vandrer broen over elven og så begynner herligheten.

Som en kuriositet kan jeg fortelle at da man vi tidligere skulle over elven så vinket man opp til gården som ligger på oversiden av veien (gul, staselig bygning) og så kom noen ned og rodde deg over.

Var man riktig så heldig så kom datteren på gården ned og rodde over (for en gutt i tenårene var hun noe av det mest bedårende man kunne tenke seg)

 

Når du har gått igjennom elvedalen møter du en morenerygg. 

Det kan da hende man tenker at man kanskje skulle ha tittet nærmere på lettvektstrådene her på FF :-)

Men selv om stigningen er relativt bratt er den ikke lang.

Nedre delen av elvedalen mot utløpet av Atnsjøen er vernet grunnet våtmarksområde for fugler.

Turen inn til Bjørnhollia tar ca. 1.5 time alt etter oppakning og form.

 

Dersom du ikke har bil kan du ta toget til Ringebu, det går rutebuss to ganger om dagen derfra som stopper på Straumbu.

Eller du kan ta toget til Hjerkinn og vandre inn i Rondane derfra  og gå over til Rondvassbu og Spranget på Gudbrandsdalssiden eller til Straumbu på Østerdalssiden. 

Mulighetene er mange.

Det å orientere seg i Rondane er for øvrig enkelt etter min mening.

 

Fisket i Atnsjøen er for øvrig ikke det aller beste, men får man først bett er det gjerne noe stort.

Inne i Rondanemassivet er det en del små vann som er bra fiske i, men man da bør man trekke unna hovedledene eller man kan prøve seg i noen av elveløpene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic om topic :) Jeg gjorde et kjapt søk på FF og finner ingen egen tråd hvor lokalisering av sted i naturbilder er tema. Når jeg så denne tråden lurte på om jeg selv skulle legge ut et bilde som jeg selv lurer på i samme tråden, eller starte en ny tråd.. Topic ville jo bli det samme. 

 

(Jeg har en hel vegg på kjøkkenet fylt med et bilde fra nord-sverige et sted, og det hadde vært moro å vite hvilken "utsikt" man ser på hver dag..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic om topic :) Jeg gjorde et kjapt søk på FF og finner ingen egen tråd hvor lokalisering av sted i naturbilder er tema. Når jeg så denne tråden lurte på om jeg selv skulle legge ut et bilde som jeg selv lurer på i samme tråden, eller starte en ny tråd.. Topic ville jo bli det samme. 

 

(Jeg har en hel vegg på kjøkkenet fylt med et bilde fra nord-sverige et sted, og det hadde vært moro å vite hvilken "utsikt" man ser på hver dag..) 

Lag en egen tråd du. Lag en god heading på posten (hvor er Sverige er dette?) for eksempel og skriv evt annen info du har i post.

Opprett posten i http://www.fjellforum.no/forum/50-fotografi-og-friluftsliv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.