Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellvotter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har tenkt å kjøpe meg et par skikkelige fjellvotter har vært innom de mest kjente Norske og utenlandske. Er det noen som har erfaringer og noen forslag?? Pris er ikke det viktigste men selfølgelig viktig. Slitestyrke og passform er viktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv så har jeg en skallvott fra Outdoor Designs som heter "Summit Mitt". Den har tapede sømmer, er vann og vindtett - og er pustende. Har benyttet den flere ganger gjennom to vintersesonger, og da i kombinasjon med linerhanske innerst og tovet ullvott som mellomlag.

Jeg er meget fornøyd med skallvotten.

Den koster ca. 450 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har tenkt å kjøpe meg et par skikkelige fjellvotter har vært innom de mest kjente Norske og utenlandske. Er det noen som har erfaringer og noen forslag?? Pris er ikke det viktigste men selfølgelig viktig. Slitestyrke og passform er viktig!!

Norrøna RØD bladvott i supersterk og vindtett bomull !

Med Ulvang innervott i tova ull (Hammerfest)

Får ittj bedre votta - har berga mæ på mang kaldtura - sist Resfjelle i 15 minus og heftig vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna RØD bladvott i supersterk og vindtett bomull !

Med Ulvang innervott i tova ull (Hammerfest)

Får ittj bedre votta - har berga mæ på mang kaldtura - sist Resfjelle i 15 minus og heftig vind

Har brukt akkurat det samme! Jeg kjøpte disse i stor størrelse slik at de begge er meget romslige, dermed har jeg også plass til ullhansker inni. DET ble meget bra. Altså vindtett vott + tova ull vott + ullhansker, antagelig litt i overkant for dere andre villmarkinger, men nødvendig for meg. Tror det er første gang jeg har klart å holde blodet flytende ytterst i fingertuppene når det begynner å bli kjølig på fjellet. Meget godt når du sitter forran leirbålet i 20 blå. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allikevel tenkt litt på Dunvotter. Er det noen som har prøvd dette? Blir det for varmt og tett? Fryser dunet til klumper?

Jeg har North Face sine dunvotter (Himalayan Mitt), fryktelig gode når det er veldig kaldt.

Har ikke opplevd noen tendenser til klumping. Disse våttene er en kombinasjon av dun og syntetisk fiber.

Har ikke brukt dem noe særlig under aktivtet, så jeg skal ikke si så mye om de blir for varme å tette da.

Til slikt bruk har jeg et par TNF vindvotter i Goretex XCR med tapede sømmer og uttagbart fleecefor (Mountain Guide Mitt).

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har erfaringer med bergans porell votter?

Har eit par av desse vindvottane. Gode vottar det, til sitt bruk, men foret i dei gjer at

- det er vanskeleg å bruka andre hanskar enn dei som fylgjer med - det meste anna blir for tjukt

- når ein svettar på hendene blir foret fort vått og det tørkar ikkje so fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogers: har du brukt dem mange dager sammhenhengende uten å ta dem inn i mellomtiden... eller har de rukket å tørke etter bruk?

Da har aldri vært veldig fuktig etter bruk. Men de er uansett tatt innendørs og tørket etter hver bruk.

Vil tro at kombinasjonen dun/syntetisk gjør at den beholder isolasjonsevne og fyll fordeling selv

om det skulle bli litt fuktig.

Jeg leste i en svensk test hvis disse blir skikkelig våt, så tar de ganske lang tid før de tørker.

Men de beholder fortsatt 40% av varmen.

"North Face Himalayan Mitt var absolut de varmaste handskarna i testet. Vid vattentestet sjönk värmen med 60 %, ändå var de fortfarande tillräckligt varma. Handskarna är klumpiga och det tog lång tid innan de torkade efter vattentestet. "

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Få mamma (eller en annen tolmodig sjel med finmotorikk, av egen erfaring helst kvinne over femti) til å strikke en kanonstor vott med dobbel tråd i ditt farge- og mønstervalg og la samme person tove den i vaskemaskin. Resultatet blir med litt flaks en kanontett, tykk, varm vott som tåler alt. Dersom du skal ut i minus 5 og nedover er det vel greit å gå for kraftig bomull som overtrekk (gjerne sydd av samme person). Ikke mye vann ved de temperaturene. Her i Bergen er gore tex derimot gud/vitenskapens gave til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Kjøpte meg Gaupa vindvotter i størrelse utrolig stor på wistex.. kosta 150 kr eller noe.

med ullvanter og ekstra ullvotter til og ha under så er du vel oppe i 300-400kr med mulighet til og finne billigere..

vottene er noe sånn

bomull/polyester ting.. stygge som juling, men funker bra..

følger med en sånn ullvott som er glatt på utsiden og hårete inni, men pga at de er så store så kan man variere hva man vil ha inni.. evt ikke ha noe eller kun fingervanter når det ikke er kaldt eller man beveger seg godt.

bruker vanligvis ett par vanlige ullvanter som er litt tykke under, og det holder ned til -10 i svak vind (ca)..

deretter er det ett par vanlige ullvotter..

har fortsatt ikke hatt behov for de store ullvottene som følger med, da bruker jeg heller sånne som man kan ha løst.. det blir isåfall i forbindelse med de andre, og da skal det være kaldt!

de er ikke vanntette, men var forsåvidt impregnert såvidt det var..

men det er ikke null vits i å ha vanntette votter når det er kaldt..

dessuten gjør det ikke noe om de blir litt bløte, hvis du har ull under, så blir du sjelden våt gjennom, og hvis du gjør det, så tørker det fort.

i værste fall så kan du impregere de før turen hvis det er pissregn, og vaske det ut igjen senere..

kjøp noe som puster, ligg unna goretex til såntno!

kjøp noe som kan deles, så du får vaska og tørka det, hvis det er fast for, så har du fine votter en sesong, før du må hive de siden de stinker.

spar penga fra flotte goretexvotter og kjøp heller ei fjelllue ved siden av.

sånn som jeg ser det da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mamma (eller en annen tolmodig sjel med finmotorikk, av egen erfaring helst kvinne over femti) til å strikke en kanonstor vott med dobbel tråd i ditt farge- og mønstervalg og la samme person tove den i vaskemaskin. Resultatet blir med litt flaks en kanontett, tykk, varm vott som tåler alt. Dersom du skal ut i minus 5 og nedover er det vel greit å gå for kraftig bomull som overtrekk (gjerne sydd av samme person). Ikke mye vann ved de temperaturene. Her i Bergen er gore tex derimot gud/vitenskapens gave til oss.

ekte mannfolk fikser fint å strikke sine egne votter og... man skal jammen være upraktisk av seg før en sånn oppgave blir for stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Jarle! Eg har faktisk vært på riksdekkende fjernsyn med mine strikkekunnskaper, men erfaringen min er at få andre gutter/menn deler mine sære interesser, derfor anbefalingen om mamma.

Kjøpte forøvrig Hestra overtrekk med digg ullvott inni på tilbud til 200,- i vinter. Veldig god, varm og myk inni. Den er nok verd pengene til vanlig pris og. Stiv overtrekksvott gjør at den er litt lettere å ta raskt av og på enn norrøna sine synes eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.