Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere binding selv?


Daniel1987

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Hei Daniel1987

Det går helt fint å montere bindingene over på Breidablikkskiene.

 

Har Breidablikksikiene bindinger fra før eller skal du bore hull selv til montering?

Jeg har for noen år siden skrevet en anvisning om hvordan dette gjøres:

http://www.fjellforum.no/topic/15943-montere-bindinger/

 

Nå er det jo en del av oss som ikke er veldig begeistret for auto-bindinger på fjellski.

Dette fordi det kan pakke seg vann/snø/is i mekanismen hvilket kan gjøre at du rett og slett ikke får skoene ut av binding.

Det kan utgjøre et problem dersom du skal overnatte i telt. Dersom du skal til hytte går du enten inn med skiene på eller tar av sko med ski på og bærer dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få forborret skiene i butikken slik at det bare å skru bindingene på (husk lim).

 

Men det kan hende det er en bedre løsning å spandere på seg et par nye BC Magnum bindinger på skiene.

På BC Magnum er platen som ligger an mot skoen ca 5mm bredere på hver side, det skal gi litt mer moment fra skoen til å kante skiene. Breidablikk skiene er "relativt" brede og det kan være greit å ha litt mer trykk på kantene siden skiene ikke har stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du, innfestingen til skoen er fortsatt den samme.

Plasten i frontpartiet ser kraftigere ut, men det er kun av designmessig betydning.

Forskjellen ligger i den sorte platen midt under skoen som er breiere på Magnum (øverst på bildet)

post-13618-0-31902200-1422817504_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å bruke de bc auto vi har fra før, da budskjettet er stramt om dagen, men burde vel fungere de å. Hvordan er de Fisher jakt crown skia i forhold til breidablikk og kongsvollen?

De der auto-bindingene går helt fint. Det eneste du må passe på er om de får vann i mekanismen på en kald dag (om man er uheldig å plumpe i bekken..). Da kan de fryse. For alt vanlig bruk funker de helt fint. En sprut med silikon eller låsespray i bindingen nå og da kan være en grei forsikring. :-)

Vær nøyaktig når du merker hullene til skruene, og bor for all del ikke for dypt. Jeg pleier å sette en tape rundt boret på den dybden jeg skal bore, så har jeg full kontroll. Som skrevet over: Husk lim i hullene. Gjerne varmepistol, så kan limet løsnes igjen med varme om du ønsker å skifte bindinger en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har erfart at det kan legge seg snø under utløyserknåtten, og at dette gjer det veldig vanskeleg å få trykt knåtten langt nok for å få laus støvelen. Eit par dagar i nysnø kan vera nok til at bindingen vert nær ubrukeleg. Det er mange gonger eg har opplevd at den einaste måten å få nok trykk på knåtten, er å bruke hælen på andre foten, men eg har aldri opplevd å ikkje få av meg skia.

Korleis silikonspray kan unngå at snø kjem inn i bindingen, har eg vanskeleg for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har erfart at det kan legge seg snø under utløyserknåtten, og at dette gjer det veldig vanskeleg å få trykt knåtten langt nok for å få laus støvelen. Eit par dagar i nysnø kan vera nok til at bindingen vert nær ubrukeleg. Det er mange gonger eg har opplevd at den einaste måten å få nok trykk på knåtten, er å bruke hælen på andre foten, men eg har aldri opplevd å ikkje få av meg skia.

Korleis silikonspray kan unngå at snø kjem inn i bindingen, har eg vanskeleg for å forstå.

Enig med deg i at silikonspray ikke hjelper mot løs snø. I så fall kunne vi løst brøyteproblemene på norske veier veldig greit.. ;)

Det med snø i bindingen har ikke jeg opplevd som noe problem. Har sånne bindinger på et 10-12 år gammelt par som har veldig mange skidager på ulikt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at om du flytter bindingene over på et nytt par ski, så har du et par uten..

For eksempel så går Voss skiene i oppkjørte spor, det gjør ikke Breidablikk. Nå vet jeg ikke til hvilket bruk du skal ha skiene, men siden de to skitypene er litt "forskjellige", så kan det enkelte ganger være bedre valg å bruke det ene paret fremfor det andre (om du har to par).

Ofte får du "pakkepris" og gratis montering om du kjøper ski og bindinger samtidig, slik at du egentlig ikke betaler noe særlig for bindingene.

Hvilket budsjettet du har er selvsagt tungtveiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat se at det er en plastdings som er ødelagt på bindingene mine, så da blir det nok nye når jeg kjøper ski, men vil fortsatt bruke skoa mine på de nye. Her bruker vi skia mye til å gå opp eget spor som vi trener bikkjene i, å når vi en sjelden gang går i oppkjørte løyper så går jeg i skøytesporet uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.