Gå til innhold
  • Bli medlem

Operasjon "Muskedunder" - Glomfjord


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Som flere sikkert fikk med seg i gårsdagens Dagsrevy (og før det Nordlandsnytt) - så har serien om Tungtvannsaksjonen skapt veldig interesse for 2 verdenskrig. Mange av oss tenker vel av og til på å gå deler av ruta til noen av disse folkene. Her hos oss var jo Majavasstragedien. Også en ukjent heltehistorie fra 2 verdenskrig - men veldig kjent lokalt.

 

Selv om dette ikke er direkte friluftsliv - så tror jeg at mange har en stor respekt (med rette) for disse karene og det mange gjorde. Det var rimelig ekstremt mye av det "friluftslivet" de gjorde og de oppakningene de bar. 

 

Jeg har selv aldri før hørt om Operasjon Muskedunder (som var omtalt i innslaget) - men for noen år siden ble det laget en veldig god video om aksjonen. Om jeg skal på tur i Meløy vil jeg virkelig sette meg grundigere inn i denne hendelsen - studere rutene de gikk - og rømningsveiene over til Sverige. Kanskje noen har mer infomasjon å dele - og nyttige tips?

 

https://www.youtube.com/watch?v=ppqm21yezng

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en artikkel om Muskedunder:

http://www.nrk.no/nordland/_-utforte-vellykket-sabotasjeaksjon_-men-led-grusom-skjebne-1.12154577

 

Kraftverket i Fykan er fortsatt i drift, og fjellområdet ovenfor (Glomfjellet), er et helt fantastisk turområde. Det er lett tilgjengelig via god vei helt opp til demningen ved Storglomvatnet, og derfra er det svært lettgått terreng innover fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlendingene bør bli bedre til å få fram krigshistoria si.

Som det sies, historikkerene holder til i Oslo og skriver historia derifra.

Det er omtrent bare flukten og redningsdåden til Jan Balsrud vi kjenner til her syd.

Og Balsrud var fra Oslo.

Ja du har et poeng der Dag. Jeg håper at det kommer fler filmer slik som Tungtvannsaksjonen. Det burde være stoff nok å ta av. Glomfjellet er høyaktuelt som turmål ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Glomfjord i forbindelse med Svartisturen for to år siden.

Vi har tasta en del fram og tilbake om retur til Svartisen i mai.

Da blir det fra Glomfjord, Fykjan, gjennom tunellen og opp til høyre mot Botntinden.

Deretter en rundtur og mot Skjelåtinden. kommer vel til å ha sabotasjen i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Kjell Iver!

 

Jeg kommer fra Meløy, og kjenner godt til historien. Blant annet gjennom at farmoren min fortalte meg det hun husket, da jeg skrev en oppgave om det på skolen. Hun husket godt at de kom i land på den lille lokale plassen jeg har vokst opp, og begynte å gå opp over fjellet. Om man snakker med de eldre i kommunen, er det ganske mange morsomme detaljer som er ukjent for folk flest. 

 

Dersom du har lyst til å lære mer om det, anbefaler jeg deg å dra dit på sensommeren/tidlig høst. Hvert år arrangeres det nemlig en tur gjennom hele sabotørruta, med guide som kan mye om historien. Man kan så klart gå der selv også, men det ville jeg ikke anbefalt om man ikke er kjent. Turen er ca. 8 km, og går over fjellet. Guidene er som regel veldig flinke, svarer på alle spørsmål, og tar seg veldig godt tid. Pleier ikke være turister med på turen, så de lokale hadde nok synes det var veldig gøy om folk fra andre steder enn Meløy ble med :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell Iver!

 

Jeg kommer fra Meløy, og kjenner godt til historien. Blant annet gjennom at farmoren min fortalte meg det hun husket, da jeg skrev en oppgave om det på skolen. Hun husket godt at de kom i land på den lille lokale plassen jeg har vokst opp, og begynte å gå opp over fjellet. Om man snakker med de eldre i kommunen, er det ganske mange morsomme detaljer som er ukjent for folk flest. 

 

Dersom du har lyst til å lære mer om det, anbefaler jeg deg å dra dit på sensommeren/tidlig høst. Hvert år arrangeres det nemlig en tur gjennom hele sabotørruta, med guide som kan mye om historien. Man kan så klart gå der selv også, men det ville jeg ikke anbefalt om man ikke er kjent. Turen er ca. 8 km, og går over fjellet. Guidene er som regel veldig flinke, svarer på alle spørsmål, og tar seg veldig godt tid. Pleier ikke være turister med på turen, så de lokale hadde nok synes det var veldig gøy om folk fra andre steder enn Meløy ble med :)

 

Har du noe kontakt info / link til mere informasjon ?

 

Er utflyttet meløyværing, men hadde vært morsomt å vært med på en slik tur når man er på besøk "hjemme" i nord  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe kontakt info / link til mere informasjon ?

 

Er utflyttet meløyværing, men hadde vært morsomt å vært med på en slik tur når man er på besøk "hjemme" i nord  :)

 

Så vidt jeg vet er det ikke noen side der man kan få mer informasjon om selve ruta.. Selv om det absolutt skulle vært det!

 

Turen pleier ikke ha noen fast dato, men arrangeres hvert år som minnemarkering tidlig på høsten en gang. Det arrangeres av Meløy Turlag, med kontaktinformasjon her: http://www.bot.no/index.php?fo_id=412. Ellers postes det på facebooksiden deres når de oppretter arrangement :)

 

Er utflyttet selv, og kan ikke skryte på meg at jeg har vært med så mange ganger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tilbakemelding jeg fikk:

 

Det planlegges muligens to turer dette året, der eventuelt en vil bli gjennomført i forbindelse med Sommerdagene (link) i Meløy og den andre turen i begynnelsen av september.

 

Datoene er ikke fastsatt enda, men informasjon om Meløy Turlags sommer- og høstplan vil bli delt på facebook sidene deres - https://www.facebook.com/meloyturlag -

I tillegg blir de annonsert på BOT sin ukentlige turoversikt i avisa Nordland, tirsdager i uka før turene går.

 

Skal følge med når det nærmer seg sommeren og se om datoene for turene passer med friturene mine :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.