Gå til innhold
  • Bli medlem

Fin "løypetrasé" for fjellski i (vest)Marka?


oskarso

Anbefalte innlegg

Hei,

Gikk på tampen av fjorårets sesong til innløp av klassiske fjellski og er lysten på å prøve de nå i nysnøen. Siden jeg bor i Asker ønsker jeg tips til fine "traseer" i Vestmarka eller Kjekstadmarka.

Vil helst ikke gå i preparert løypenett og helst ikke ende opp i tjukkeste skogen, kanskje en vanskelig kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Vestmarka blir det enten eller. Det som er av skogsbilveier inngår i løypenettet om vinteren, og utenfor løypene blir det litt for tett vegetasjon.

Et alternativ er å følge traséen til kraftlinja som streifer nordenden til Store Sandungen. Et fint utfartssted blir da Vestmarksetra som og ligger like ved linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei oskarso.
Blåstier, velg blåstier i stedet for rødmerka løyper.

Det du kan gjøre er å sette deg ned med kartet (sommer) over f.eks vestmarka og så finne blåstier å følge. Da går du sommerrutene hvor ofte ikke skiløypene går.
Dersom du starter ved vestmarksetra kan du gå ut mot høyre retning Stovivann men ta opp mot Ramsåsen (flott utsiktspunkt) og så bruke blåstier derfra retning Sollihøgda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du våger deg litt lengre bort, men ikke så veldig langt kan jeg foreslå Drammensmarka. Du kan begynne enten på Spiralen, eller enda bedre ved Landfalltjern (er en liten P-avgift på begge, Landfalltjern i bakkene før du kommer opp). Følger du løypene litt først opp til Tverken, så kan du ta av og lage dine egne spor.

Drammensmarka har mye svaberg, det gjør at skogen ikke er så tett, og det er en del åpne flater.

Snøen som faller havner også da mer i terrenget, siden det ikke er så tett med trær som holder på den litt først. Snør det litt til nå så blir det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å prøve dette selv, men i Østmarka. Mange av blåstiene fungerer nok bra, ellers vil nok ofte de stiene som brukes til stisykling på sommeren være de beste. Disse er gjerne litt mindre kuperte med bratt opp og ned og følger oftere høydedragene enn blåstiene nødvendigvis gjør. Selv om mange av disse stiene selvsagt er blåmerket. 

Kjenner ikke løypenettet i Kjekstadmarka, men sikkert mulig å søke litt på nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.