Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt kan erstatte Hilleberg nallo 3?


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Annonse

For min del når jeg skal kjøpe sommer-/3-sesongstelt så står det mellom Nallo3(gt?) og Helsport Fjellheimen superlight 3.

Fjellheimen superlight 3 har jeg hatt og det likte jeg ikke, følte att Helsport hadde tatt vekk for mye for og spare vekt. Alt var redusert til ett minimum. 

På Nallo savner jeg myggnett i ventiler slik Helsport har. og det er litt av grunnen til att jeg ville bytta det ut. Men skulle jeg kjøpt Nallo igjen så måtte det vært GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste argumentet for Allak siden du har Staika må være vekten. Symetriske innganger (Allak) kontra asymetriske (Staika) er ingen god grunn, noen løsninger kan også være endret til løsninger som er enklere for å spare litt vekt. Allak er også 5cm mindre i hvert fortelt og 10cm smalere inni.

 

Siden du åpenbart ikke kom i mål med Anjan eller Nallo, så har du brukt mellomlegget mellom nyinnkjøp og bruktsalg på å finne ut dette. Spørsmålet er da hva du gjør om du skaffer deg Allak, beholder du begge eller bare ett.

 

Jeg ville tenkt litt anderledes, er det vekten som er argumentet ville jeg heller brukt pengene på å slanke vekten på Staika'et. Dersom du bytter bardunene og strammerene til 2mm fra cleats.co.uk halverer du bardunvekten, skaffer deg et sett med lette "titanpinner" f.eks fra Alpkit.com og erstatter pluggene halverer du pluggvekten, og kjøper ett sett Fibraplex carbon stenger (352g/$205) halverer du stangvekten. Da veier teltet omtrent det samme som et Allak, og du kan bruke "slanketeltet" på de snille turene og "full pakke" når du trenger det. Da har du hele tiden Staika komforten og det du har brukt på slankekuren blir kanskje mindre enn det å kjøpe nytt telt og så selge det eller et annet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende symmetriske innganger kan virke mer praktisk i bruk i godvær.

Asymetriske innganger fordeler nok kreftene fra ekstreme værforhold bedre, siden innganger med glidelåser utgjør et svakere punkt, er inngangene symmetriske kommer inngangene mer på "samme del av teltet".

Med asymetriske innganger er alltid en av inngangene mer i le uansett hvor vinden kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.