Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nødlader


Fjellbokken

Anbefalte innlegg

Annonse

På kalde vinterturer vil den ligge kaldt. Jeg varmer den opp før bruk, men bør det ikke være et litiumbatteri i nødladeren, så batteriet ikke tappes så raskt i kulda?

 

Et kaldt litiumbatteri tappes vel senere enn et annet kaldt batteri når det ligger kaldt og ubrukt? Eller er det ingen stor forskjell på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har den på kroppen finker den sikkert, men i 30- c funker den neppa bra, da må du kjøpe noe som er egent il den kulden.

 

og nå vet jeg ikke hvordan tlf du har men 6-9k mAh er ikke spesielt mye.

Jeg synes det opprinnelige forslaget virket som et godt alternativ. Litium funker jo merkbart bedre i kulden, og jeg vet ikke hvordan det er med oppladbare, men engangs har i alle fall mye bedre holdbarhet ift. utladning når ubrukt, opp mot 17 år. iPhone har vel typisk 1800mah batteri, enkelte andre smarttelefoner har vel nærmere 3000, så 9000mah burde holde bra. Selvfølgelig kan du vurdere løsninger med håndsveiv e.l., men det blir mer nød-nød etter min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste batteri må varmes opp i soveposen eller på kroppen i -30C.
 
En kamerat av meg har den fra Clas Ohlson og han er overrasket over kvaliteten til den prisen. Selv har jeg god erfaring med Powertraveller Minigorilla og Anker Astro3 12000mA. Ett av de to er alltid med meg på vintertur med pulk. Anker kan lades med USB mens Minigorilla må ha egen lader som går på 230V. USB-lading er en fordel syns jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg har sett på den samme som nevnes over her fra GP. Den har følgende spesifikasjoner:

Li-ion, 3,7 V, 12000mAh

- Inn: 5V DC, 2A (via micro-USB port)

- Ut: 5 V DC 2,1 A og 5 V DC 2,4 A

Jeg vurderer et nytt solcellepanel fra Clas ohlson, se link

http://m.clasohlson.com/no/view/CoMobileOverLayController/handleMobileOverlay?currenPagetUrl=http://m.clasohlson.com/no/Exibel-solcellelader-med-USB-10-W-/38-6836

det står at denne gir 1,5V med maks 10W. Vil jeg kunne lade powerbanken med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mAh oppgitt på powerbankene er typisk oppgitt for 3,7v.

 

Usb er 5v, derfor får du feks teoretisk 7696mAh ut av en med oppgitt 10400mAh.

 

I tillegg må det trekkes fra en del tap i mobilens kretser, og for powerbanken sin utladnings effektivitet.

 

Det vil si at ut av en 10400mAh powerbank kan du forvente rundt 6300mAh tilgjengelig til din tlf.

 

Seventh: Ja den vil funke, så fremst du har sol nok, men det vil ta litt ekstra tid siden den gir 1,5A ut maks, mot GP sin som takler 2,1A inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Foreløpig rapport etter 14 dager på tur er at powerbanken fra GP fungerer greit sammen med solcellepanelet fra C.O. Sistnevnte fungerer veldig bra og det skal svært lite sol til før det gir strøm (om enn variabel)

(GPs powerbank er for øvrig 5v, så her får du mah du betaler for)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på test i "Komputer for alle" kjøpte jeg denne TP-LINK på 10400mAh. Jeg kjøpte den fra CDON, men har god erfaring med Proshop også:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2768712

 

Personlig har jeg ikke fått testet den så mye ennå, men så langt har den fungert fint. Tar ikke så mye plass.

 

PS: Ser nå at denne alt er foreslått, ja, og spørsmålet ikke helt nytt heller. Men værsågod. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Brunton batteripakke på 14500 mah som jeg har brukt til å lade mobiltelefon under en telttur på hardangervidda i påsken for noen år siden, hadde da -32 på natta.

Problemet er ikke å få batteripakka til å gi ladning ved slike temperaturer oppdaget jeg, men å få telefonen til å ta imot ladning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.