Gå til innhold
  • Bli medlem

Lesebrett på tur.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Annonse

Bruker brett selv og det er fantastisk å ligg i hengekøya og lese, eller surfe litt.

Jeg padler så jeg trenger ikke tenke så mye på vekten heller.

Eneste minus er at man ikke kan fyre opp bål eller tørke seg......

Nikkers er vel ikke noe savn, men det er vel å få kjøpt ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også med min Kindle på tur, i allefall når jeg drar alene. Å sitte med boka når man er flere kan fort virke usosialt.  Med min Kindle har jeg med meg nesten 200 bøker for vekta av ei. Jeg leser hver dag hjemme på brettet mitt, og sikkert mer en 30 minutter også. Jeg har ikke akkurat holdt regnskap på hvor ofte jeg lader det,men det går garantert mer enn 14  dager mellom hver gang. Kanskje bortimot en måned noen ganger. Men da må 3g være avslått og jeg må ikke kjøpe for mange bøker. Å laste ned bøker bruker mer strøm enn å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kindle selv og den har vært med på ferier og turer i mange år, genialt å kunne ta med seg et helt bibliotek av bøker nesten uten at det tar plass eller vekt. 

 

Og man trenger ikke kjøpe bøker gjennom Amazon, med verktøyet Calibre kan man enkelt konvertere bøker fra norske bokhandlere og få den trådløst inn på sin Kindle med et tastetrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den billigste kindlen som også er den letteste. Men har ødelagt den to ganger nå. Først på finnmarksvidda i sommer (selvsagt første dagen) og seneste på Hardangervidda i romjula. Har pakket den sammen med sovepose eller klær, men virker som skjermen er nokså ømfintlig for press. Begge gangene har det vært halve skjermen som låser seg.

 

Forøvrig veldig kjekt med noe lesestoff på tur. En kindle veier vesentlig mindre enn papirbøker. Finnes jo en god app en kan laste ned til smarttelefoner også for å bruke kindle, men de bruker endel mer strøm enn kindlen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv drar jeg med meg en Samsung galxy S tab som jeg bruker til og se på film om kvelden i teltet. Uten den hadde jeg kjeda dritten av meg i teltet. 

 

Den blir vel relativt fort tømt for strøm på det viset? Fordelen med en Kindle er at den holder lenge, gjerne to-tre uker med bruk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den billigste kindlen som også er den letteste. Men har ødelagt den to ganger nå. Først på finnmarksvidda i sommer (selvsagt første dagen) og seneste på Hardangervidda i romjula. Har pakket den sammen med sovepose eller klær, men virker som skjermen er nokså ømfintlig for press. Begge gangene har det vært halve skjermen som låser seg.

 

Jeg har et deksel på min Kindle med innebygget leselampe. Fronten på dette dekselet er ganske solid og beskytter skjermen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir vel relativt fort tømt for strøm på det viset? Fordelen med en Kindle er at den holder lenge, gjerne to-tre uker med bruk hver dag.

Strøm er egentlig ikke en så stor utfordring, har med meg en batteripakke på 58Wh hvis jeg skal på lengre turer. og solcelle på enda lengre.

Men full ladet holden den til ca 15 timer film så det er jo en stund :)

 

Jag kan også sette opp tabben som en Kindle og da vil vel batteri tiden være på ca 40-50 timer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt prinsipp omkring livet ute i naturen baseres på at elektroniske artikler ikke skal være en del av det. En gang for mange år siden kjøpte jeg en dyr SatMap GPS. Den ble solgt etter to turer. For meg er det ikke aktuelt med verken mobiltelefon, GPS, lesebrett, SPOT eller andre elektroniske artikler. Det handler om at man omgir seg med så mye elektronikk ellers i hverdagen, at når jeg befinner meg i naturen, så skal det være en total frisone fra den delen av det moderne samfunn. Jeg ønsker at mine turer i felt skal preges av å leve på "gammelmåten" så langt det lar seg gjøre.. Da mener jeg ikke at jeg ikke skal tillate å ha med meg type artikler som en moderne primusbrenner,en god anatomisk sekk, en bra hodelykt eller et solid telt..Grensa har jeg satt ved de nevnte elektroniske artikler. Det er et valg jeg har tatt, det handler for meg om måten jeg vil leve der ute i fjellet på. Jeg vil suge inn naturens puls, dyrelivet og været, og lære meg å leve av og med naturen, uten at en lysende skjerm skal sette sitt preg på den tilværelsen også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer det du sier der @Nordhauk og det er vel derfor trådstarter følte at det var kontroversielt blant noen å ha med seg Kindle på tur. 

 

For min del blir det mest praktisk, jeg leser mye bøker, mest elektronisk, og jeg liker å lese bøker på tur også. Kindle har forøvrig ikke en lysende skjerm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner E-bøker fra biblioteket og leser på android telefonen. Bøkene kan lastes ned når som helst, så det gjør jeg hjemme på wifi. Kan leie 7 bøker av gangen, og man har tilgang til leide bøker i 21 dager. Var redd det skulle bli for smått og lese på telefonen, men med 5" skjerm med full hd oppløsning, fungerer det utmerket. Har en batteripakke som kan lade opp telefonen 3-4 ganger, og det holder i massevis for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med første taler - dette er fremtiden. Men på tur ville jeg sørget for at skjermen er dekket av et stivt deksel. Den har et tynt lag glass som tåler ganske mye, men når det først brekker er skjermen kaputt.

 

Skjermen er ikke spesielt kjapp når gradestokken kryper lavere enn -5'C.

 

Den eneste grunnen til at Kindle har 2-3 Gb minne er at de kan brukes til å spille av lydbøker, som tar mye mer plass enn en bok i form av tekst.

 

For de som leser tysk er også det tilgjengelig via Amazon.

 

Det finnes Kindle utgaver med innebygget lys, så de må nok Nordhauk styre unna, men de fleste oppfører seg som litt grått papir hva lys angår.

 

Har flere ganger vært fristet til å ta med Kindle på langtur, men har til nå endt opp med å plukke opp et nummer av The Economist på vei til fjells. Veier mindre, har nok lesestoff, kan brukes selv når det går i stykker og kan tennes opp med.

 

For øvrig: du vet du har brukt Kindle mye når du må lese prislappen på norske bøker både to og tre ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt prinsipp omkring livet ute i naturen baseres på at elektroniske artikler ikke skal være en del av det. En gang for mange år siden kjøpte jeg en dyr SatMap GPS. Den ble solgt etter to turer. For meg er det ikke aktuelt med verken mobiltelefon, GPS, lesebrett, SPOT eller andre elektroniske artikler. Det handler om at man omgir seg med så mye elektronikk ellers i hverdagen, at når jeg befinner meg i naturen, så skal det være en total frisone fra den delen av det moderne samfunn. Jeg ønsker at mine turer i felt skal preges av å leve på "gammelmåten" så langt det lar seg gjøre.. Da mener jeg ikke at jeg ikke skal tillate å ha med meg type artikler som en moderne primusbrenner,en god anatomisk sekk, en bra hodelykt eller et solid telt..Grensa har jeg satt ved de nevnte elektroniske artikler. Det er et valg jeg har tatt, det handler for meg om måten jeg vil leve der ute i fjellet på. Jeg vil suge inn naturens puls, dyrelivet og været, og lære meg å leve av og med naturen, uten at en lysende skjerm skal sette sitt preg på den tilværelsen også.

 

Mer fyr på bålet: Mitt syn på den saken er at de som klager høyest over elektroniske duppedingser i naturen er de som bare er på tur noen få døgn i året. Er man ute mye nok for man uansett nok naturopplevelser og nok stillhet. Man velger jo selv hvor mye en vil bruke det man har med seg. Blir det ikke brukt kan man jo legge det igjen hjemme for vekta si skyld, men så lenge det ikke sjenerer andre bør valget om man tar det med eller ikke være opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mitt syn på den saken er at de som klager høyest over elektroniske duppedingser i naturen er de som bare er på tur noen få døgn i året. Er man ute mye nok for man uansett nok naturopplevelser og nok stillhet.

 

For min del handlar elektronikkmotstanden om frustrasjon over tomme batteri og ting som ikkje fungerer. Dette er resultat av dårlege erfaringar gjennom mange år, og har ingenting med naturopplevingar og stillheit å gjera. Men motstanden er ikkje større enn at eg har med meg både gps, hovudlykt og kamera. På telttur brukar eg også ha med meg radio i håp om å få med meg ei og annan værmelding.

Kva andre har med seg på tur, får vera deira sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva andre har med seg på tur, får vera deira sak.

Jepps!

Vi er alle forskjellige.

Det dummeste jeg hører/leser er folk som rakker ned på andres turer, fordi de gjør det på andre måter.

Er jo en skam at TS nærmest må unnskylde seg for å ha med seg en kindle på tur..

Selv sverger jeg til iPod med lydbøker og musicangel! Kjempetrivsel på uværsdager, eller før du legger deg. Men ofte blir den ikke brukt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kindle Paperwhite har blitt fast inventar på tur. Handlet en lett case til den på ebay og legger den i en egen vanntettpose fra Zpacks. Blir man værfast eller knekker fiskestangen så er den verdt sin vekt i gull.. Eller en ekstra fiskestang;) *Usosialt? Man kan jo lese høyt også;) Eller legge inn quiz! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg hører/leser er folk som rakker ned på andres turer, fordi de gjør det på andre måter.

Er jo en skam at TS nærmest må unnskylde seg for å ha med seg en kindle på tur..

 

 

Oppfatter du mitt innlegg som at jeg rakker ned på noen?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på den saken er at de som klager høyest over elektroniske duppedingser i naturen er de som bare er på tur noen få døgn i året. 

 

Det utsagnet er så dumt at det faller på sin egen urimelighet. 

Hvem er det som klager så høyt forresten?  Jeg har forsøkt å lese gjennom tråden en gang til, og klarer ikke å finne noen som klager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsagnet er så dumt at det faller på sin egen urimelighet.

Hvem er det som klager så høyt forresten? Jeg har forsøkt å lese gjennom tråden en gang til, og klarer ikke å finne noen som klager.

Det har ikke noe med hvem som er mest eller minst på tur, se på Alexander gamme, han liker og se, film i telt, og så har, du børge ousland som bare bruker poket bøker. Jeg tror begge disse har vårt mede ute enn de fleste av oss. Så alt faller på hva man selv liker.

Jeg står ikke stor respekt til dem som ikke har med nettbrett, mobil El.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier meg stort sett uten slikt. Jeg leser ikke noe særlig til vanlig. Bruker mobil litt på tur, mest til å sjekke værmelding hvis det er dekning. Noen ganger som gps hvis jeg er steder jeg er greit kjent og ikke har med kart.

Evt når det blir tidlig mørkt kan det jo være greit å ha litt å lese på hvis man er alene på tur.

Ellers er det vel smak og behag hva man trenger av tidtrøyte på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter du mitt innlegg som at jeg rakker ned på noen?

Absolutt ikke:)

Du fortalte bare hva du likte.

Og det er jo helt topp!

Var rettet til de TS selv antyder kritikk fra. Og har vel sett/hørt lignende selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kindle nesten utelukkende for turbruk. Før pleide jeg ha med mye vekt i papir bøker. Nå har jeg mye mindre vekt og mange flere bøker tilgjengelig. 

Jeg elsker min kindle på tur :) Forrige tur leste jeg The mysterious island av jules verne som jeg fikk helt gratis til min kindle. (Alle gamle bøker er tilgjengelig gratis. Tror det er eldre enn 75 år eller noe i den duren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsagnet er så dumt at det faller på sin egen urimelighet. 

Hvem er det som klager så høyt forresten?  Jeg har forsøkt å lese gjennom tråden en gang til, og klarer ikke å finne noen som klager. 

 

Tenkte ikke spesielt på denne tråden, mer generelt når diskusjonene om elektroniske duppedinger kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.