Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer


lailaksn

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mange gode vinterposar ute på marknaden. Sjølv har eg ein dunpose som er suveren, så lenge den er tørr vel og merke. Det er ein rein vinterpose, og lite brukande i milde sommarnetter. Alternativ til eigen vinterpose kan vere ein tre-sesongars pose suplert med fleece innerpose. Det kan auke komfortgrensa med mange grader, i følgje produsentane.  Yttertrtekk er greit i ei snøhole  og det vil også gi eit lite bidrag. Pluss sjølvsagt eit godt underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en snøhule blir temperaturen rundt 0 grader hvis man lager kuldegrop hele veien ut, og ligger på platå innerst i hula.

Snøhule er varmere enn telt uansett, så noen ekstrempose trenger du ikke.

 

Dermed burde en god 3-sesongs sovepose fungere fint, så slipper du å kjøpe dedikert vinterpose.

Kikk litt på XXL, GSPORT, INTERSPORT, eller på nett for å finne gode tilbud.

 

Anbefaler for eksempel Ajungilak/Mammut Kompakt 3-sesong til begge, da har du pose til vår/sommer/høst turene også.

Eventuelt sove i ull/flis i tillegg hvis det blir for kaldt.

Det viktigste er at oppgitt komforttemperatur på posen ligger rundt 0 grader, så får du ei fin natt med sønnen din inni hula.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Alta, tåler greit ned mot 10 minus. Har sovet i telt i 15 minus i den, det var temmelig kaldt, men med ekstra fleecepose og litt klær på så gikk det greit. Snøhule takler den finfint. Du får den i juniorlengde eller short til poden om det skulle være av interesse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Alta, tåler greit ned mot 10 minus. Har sovet i telt i 15 minus i den, det var temmelig kaldt, men med ekstra fleecepose og litt klær på så gikk det greit. Snøhule takler den finfint. Du får den i juniorlengde eller short til poden om det skulle være av interesse

Enig. Mye pose for pengene, og god margin for temperaturen i snøhula.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk att barn fryser en del mere enn voksne.

er litt info om emne her http://www2.turistforeningen.no/activity.php?ac_id=44862 får og være ærlig så er det ikke så farlig med deg,du kan jo alltid kle på deg en dunjakke eller andre ting og du får kanskje en kjip natt men junior vil du nok ødlege en del mere får vil jeg tro.

 

selv bestilte jeg en pose fra http://isbjorn.no/janmayen.html kostet 1800 kr ink frakt da var posen lagen får en person som er 130cm dvs total legde på 170cm (går vel bort noen cm her og der) den fungere nok fint ned til -15.

Hadde før det en http://isbjorn.no/bjornoya.html som vi sov i sammen (han er nå snart 6 år og er får stor får det) du kan jo kjøpe en slik her http://www.gsport.no/produkt/727226/mammut-tyin-winter-sovepose

 

vi sover i telt på vinteren så er klar over att det er overkill de soveposene her,me da kan du reise på telt tur på vintern og :)
 

 

da har du soveposer som er til vinter bruk :)

 

til sommer turer ville jeg kjøpt noe lette soveposer og der har du kanskje alt fra før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en skikkelig vinterpose jeg. Det er viktig å ikke fryse de første gangene ute på tur. Man har forskjellig kuldegrense, så jeg ville heller kjøpt en litt for varm pose enn motsatt. For meg er det for kaldt å sove ute i 0 grader i en sovepose som har komforttemp ned til 0. Det går ja, men behagelig er det ikke. Barn har lettere for å fryse enn voksene og får neppe lyst til å bli med på overnattingstur ute igjen hvis de fryser første gangen. 

 

Husk også ett skikkelig liggeunderlag. Det er minst like viktig som soveposen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen på 7 har Helsport Alta Junior, på telttur i helga (litt under null på natta) virket det som om posen var god nok i massevis men han frøs mot bakken. Følgelig blir det oppgradert underlag før neste vintertur, men posen tror jeg duger.  Vi er fornøyde med posen, han har en god del døgn i den og den har fungert veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 27 år siden hadde jeg friluftsliv som valgfag på skolen. Dette innebar en snøhuletur i fjellet. Hjemme hos oss hadde vi ikke annet enn vanlige dyneposer, og kan ikke huske det var snakk om å kjøpe noe annet eller at jeg hadde med annet enn den.
Kan heller ikke huske at jeg frøs, men som 1 av 2 jenter blandt 12 gutter, lå vi tett i tett for å holde på varmen. DET husker jeg :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.