Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min sønn på 10 år og jeg skal på tur i fjellet og overnatte i en snøhule. Vi trenger begge soveposer, tips mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange gode vinterposar ute på marknaden. Sjølv har eg ein dunpose som er suveren, så lenge den er tørr vel og merke. Det er ein rein vinterpose, og lite brukande i milde sommarnetter. Alternativ til eigen vinterpose kan vere ein tre-sesongars pose suplert med fleece innerpose. Det kan auke komfortgrensa med mange grader, i følgje produsentane.  Yttertrtekk er greit i ei snøhole  og det vil også gi eit lite bidrag. Pluss sjølvsagt eit godt underlag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I en snøhule blir temperaturen rundt 0 grader hvis man lager kuldegrop hele veien ut, og ligger på platå innerst i hula.

Snøhule er varmere enn telt uansett, så noen ekstrempose trenger du ikke.

Dermed burde en god 3-sesongs sovepose fungere fint, så slipper du å kjøpe dedikert vinterpose.

Kikk litt på XXL, GSPORT, INTERSPORT, eller på nett for å finne gode tilbud.

Anbefaler for eksempel Ajungilak/Mammut Kompakt 3-sesong til begge, da har du pose til vår/sommer/høst turene også.

Eventuelt sove i ull/flis i tillegg hvis det blir for kaldt.

Det viktigste er at oppgitt komforttemperatur på posen ligger rundt 0 grader, så får du ei fin natt med sønnen din inni hula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helsport Alta, tåler greit ned mot 10 minus. Har sovet i telt i 15 minus i den, det var temmelig kaldt, men med ekstra fleecepose og litt klær på så gikk det greit. Snøhule takler den finfint. Du får den i juniorlengde eller short til poden om det skulle være av interesse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helsport Alta, tåler greit ned mot 10 minus. Har sovet i telt i 15 minus i den, det var temmelig kaldt, men med ekstra fleecepose og litt klær på så gikk det greit. Snøhule takler den finfint. Du får den i juniorlengde eller short til poden om det skulle være av interesse

Enig. Mye pose for pengene, og god margin for temperaturen i snøhula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk att barn fryser en del mere enn voksne.

er litt info om emne her http://www2.turistforeningen.no/activity.php?ac_id=44862 får og være ærlig så er det ikke så farlig med deg,du kan jo alltid kle på deg en dunjakke eller andre ting og du får kanskje en kjip natt men junior vil du nok ødlege en del mere får vil jeg tro.

selv bestilte jeg en pose fra http://isbjorn.no/janmayen.html kostet 1800 kr ink frakt da var posen lagen får en person som er 130cm dvs total legde på 170cm (går vel bort noen cm her og der) den fungere nok fint ned til -15.

Hadde før det en http://isbjorn.no/bjornoya.html som vi sov i sammen (han er nå snart 6 år og er får stor får det) du kan jo kjøpe en slik her http://www.gsport.no/produkt/727226/mammut-tyin-winter-sovepose

vi sover i telt på vinteren så er klar over att det er overkill de soveposene her,me da kan du reise på telt tur på vintern og :)

da har du soveposer som er til vinter bruk :)

til sommer turer ville jeg kjøpt noe lette soveposer og der har du kanskje alt fra før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville valgt en skikkelig vinterpose jeg. Det er viktig å ikke fryse de første gangene ute på tur. Man har forskjellig kuldegrense, så jeg ville heller kjøpt en litt for varm pose enn motsatt. For meg er det for kaldt å sove ute i 0 grader i en sovepose som har komforttemp ned til 0. Det går ja, men behagelig er det ikke. Barn har lettere for å fryse enn voksene og får neppe lyst til å bli med på overnattingstur ute igjen hvis de fryser første gangen. 

Husk også ett skikkelig liggeunderlag. Det er minst like viktig som soveposen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv Helsport Alta, med en sommerpose inni og ullundertøy, så har jeg brukt denne under åpen himmel i ÷25°c så ja Alta klarer fint en snøhuletur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Guttungen på 7 har Helsport Alta Junior, på telttur i helga (litt under null på natta) virket det som om posen var god nok i massevis men han frøs mot bakken. Følgelig blir det oppgradert underlag før neste vintertur, men posen tror jeg duger.  Vi er fornøyde med posen, han har en god del døgn i den og den har fungert veldig bra. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For 27 år siden hadde jeg friluftsliv som valgfag på skolen. Dette innebar en snøhuletur i fjellet. Hjemme hos oss hadde vi ikke annet enn vanlige dyneposer, og kan ikke huske det var snakk om å kjøpe noe annet eller at jeg hadde med annet enn den.
Kan heller ikke huske at jeg frøs, men som 1 av 2 jenter blandt 12 gutter, lå vi tett i tett for å holde på varmen. DET husker jeg :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jonas Paulsen
      Hei,
      Lurer på å kjøpe ny 3-sesongspose ettersom den gamle ajungilak iglooen begynner å bli litt smal rundt skulderne (tror den har krympet på de 20 årene jeg har hatt den)
      Ser at det finnes både en som heter Kompakt MTI og en Nordic OTI, som har ganske så tilsvarnede spesifikasjoner. Lurer derfor på hva som egentlig er forskjellen på disse siden kostnaden er en del forskjellig. 
      https://www.magasinet.no/mammut-ajungilak-nordic-oti-3-season-wide-195l-sovepose
      https://www.magasinet.no/mammut-ajungilak-kompakt-mti-3-season-wide-195l-sovepose

Sånn jeg ser det er temperaturgrnesene like, vekten er nær sagt lik og pakkvolum er likt. Er det noen fordeler med MTI kontra OTI som jeg ikke ser?
    • Av Terka
      Vurderer soveposeløsning for barna til vinteren
      Noen som har erfaring med Mammut Tyin Mti Winter Bison 160 L soveposen?
      Temp: -18C Maks personlengde: 160cm
      Andre alternativ? (Vurderer også pose i pose, men minste vil helst slippe unna det.)

• Av Vallers
      Denne er vel mest ment til damene her inne:
      Samboeren fryser lett om natta på tur. Skal bytte ut en litt eldre, vanlig tresesongers fra Ajungilak (med tcomf på rundt 0), til en grei vinterpose. Tror det blir bedre. Blir noen turer over tregrensa både vår, sommer og høst ila et år.
      Har titta på disse "lady"-variantene fra Helsport og andre merker. Men er det noen veldig forskjell å merke ved bruk av "lady"? Eller kan man like så godt lete blant de vanlige posene? Er jo mye bredere utvalg hvis man ser bort fra "lady", samt pris og comf-limit osv. 
      Kan nevne at samboeren er drøye 170 høy og normalt bygd. Ikke voldsomt breie hofter og ikke supermal over skuldra. 

• Av Terka
      Det har vært en del tråder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt på dette selv for egen del, og måtte regne litt på vekt av utstyr i dag.
      Konklusjonen er at jeg aldri kommer til å bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus på vekt og pakkevolum OG andre egenskaper på turutstyret.
      Min økte fokus på vekt startet når jeg begynte å dra på telttur alene med to små barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg på de første turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme når de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpå sekken min.
      I dag har jeg endt opp på litt forskjellige løsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler på dette:
      - På vinteren med pulk: Lite fokus på vekta, mye fokus på ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.
      - Vår/sommer/høst, ikke værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg
      - Vinter, bære "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:
      Hvorfor ikke gå enda lettere? Jeg har nå valgt telt ut fra ønsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "værutsatte" turer i vår/sommer/høst- sesong er testet til å tåle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tåler i nærheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir økt komfort på sin måte.)
      På soloturer betyr ikke komfort så mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.
      Etter å ha bært en del for meg og barna, så blir sekken for soloturer nesten lett uansett..
      Jeg klarte fint å gå lange turer før med det (tunge) utstyret jeg hadde da. Nå er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dårligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske åpenbart hvor fokusert bør settes inn om jeg synes det er tungt å bære egen kropp + det turutstyret jeg har nå. 😅
      Letteste er jo forresten å gå uten telt, da lander jeg på 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man også værutsatt (regn/fukt).)
      Hvordan tenker dere andre? Hvor høyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?
    • Av Terka
      Litt drodling om soveposer for kisda her..
      Jeg har gått noen turer med bara på snart 9 og 10 år nå hvor de bærer eget utstyr, klær, og drikke. Vekta på sekkene kommer fort opp mot 20-25% av kroppsvekten, og det blir for tungt på lengre turer. 
      Og skal barnas soveposer ++ over i min sekk på de lengre turene så er det naturlig å også tenke litt på volum i tillegg til vekt da også.
      I dag har de Helsport Alta Jr som veier 1,4 - 1.5 kg, har relativt stort pakkevolum, og er for personer opp til 160 cm.
      (på vinteren bruker dem toposesystem med Alta Jr inni en gammel Alta pose og en Tyin Winter pose jeg tidligere har brukt)
      Dagens fundering går altså på om litt av årets feriepenger skal gå til innkjøp av Warmpeace Viking 600 eller 300 soveposer i str 170 cm til dem.
      Holder 300 til å sove opp rundt 2000 m høgse i Jotunheimen sommerstid eller bør jeg safe med 600. Vektmessig så er WP 600 ca 0.5 kg lettere en Alta Jr og WP 300 nesten 1 kg lettere, forskjellen på komprimert volum er enda større.
      Videre så et vel normen at man skal bruke dunpose innerst og kunstfiberpose ytterst i et to-posesystem på vinteren. men barn avgir en del mindre fuktighet en voksne, og turene blir nok kun over en helg eller med mulighet for å ta posene inn på en hytte og tørke, slik at det kanskje kan fungere med dunposer utenpå Alta Jr posene på vinteren.
      Warmpeace 600 eller 300? Andre lette og pakkevennlige alternativer i ca samme størrelse og prisklasse? Glemme hele greia og smile fornøyd og glad over to gode Alta Jr poser?
      Luksusleverpostei og ilandsproblem dette her altså, er klar over det.. 😂
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.