Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor binder folk fluer?


Jando

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke mange emner det er skrevet så mange bøker om som fluebinding og fluefiske og det betyr vel at det må være en svært populær hobby.

Jeg pleier å rote i slike tilbudskasser som fra tid til annen dukker opp inne eller utenfor bokhandlene og derfor har også jeg en del bøker om dette emnet.

Men det er også spennende å komponere fluer etter eget hode. Enten med utgangspunkt i diverse insekter eller med utgangspunkt i det man har for hånden.

En gang laget jeg to fluer med fjær fra to undulater, en blå og en grønn. Begge fluene ble ganske fargerike og begge fluene fikk jeg sjøørret på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang laget jeg to fluer med fjær fra to undulater, en blå og en grønn. Begge fluene ble ganske fargerike og begge fluene fikk jeg sjøørret på.

Kom på at jeg som 14-15-åring lagde jeg ei flue fra en blå undulat vi hadde, bandt flua med en rød sytråd og limte den fast med Karlsons lim. Den så ikke ut i det hele tatt, men stoltheten var stor da jeg fikk en liten ørret på den Jeg har forøvrig flua enda, så kanskje jeg skal prøve den igjen ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg også har lagt til siden Juletrepynt :D

 

Glitter i fargene Rødt, Metallic, glinsende pynt.

Diverse typer garn har også blitt kjøpt inn, fargesprakende, med blandede farger, type angora, loddent osv.

Fint å bruke til kropp osv.

 

Vil i fremtiden pynte opp sjøfiskeutstyr med slike ting for å gjøre de mere fargesprakende og bevegelige.

Litt gliter og ulltråder som beveger seg i vannet kan lett se ut som små tynne fiskefinner for en større rovfisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg, for ikke så lenge siden, var med min kone i en sånn butikk som selger hobbyutstyr. Der fant jeg noe som jeg planla å bruke til å imitere fjæremark i håp om å klare å fange en sjøørret eller to en tidlig vårdag, men nå er de søkk vekk.

Det er mye rart som kan brukes til å binde fluer av.

Kanskje jeg skulle ta meg en ny tur i denne butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er en stund siden jeg bandt den siste flua, var det meget morsomt.

Ble flinkere for hver flue, å sitte vinters kvelder med bindestikka og fantasere om fisketurer kommende sommer.

Når nordavinden og snøfokket herjet utenfor døra var mygg og uvillig fisk glemt.

 

Skulle egentlig for lenge siden kjøpt ny bindestikke, får kikke litt rundt.

 

Litt av utstyret:

 

d_zps013d3891.jpg

 

b_zps5810c2af.jpg

 

a_zpsdcbf54dd.jpg

 

g_zps8257cfea.jpg

 

f_zps2e75beb5.jpg

 

e_zpsd9e3fb4f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg et fluefiskesett og har tenkt å prøve denne formen for fiske etter mange år med sluk/spinner eller levende agn.

Anbefaler et besøk til denne innskannede boken på bokhylla.no:

http://www.nb.no/nbsok/nb/f61eddc2f2d94ae9d7b9bc35c02fc220?index=3#127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...selv om utstyrsbildene over her ga meg antydning til kalde føtter ... :)

 

Kan anbefale Staffan Lindstrøms fluefilosofi om du synes alt utstyret blir avskrekkende. Han binder enkle og funksjonelle fluer, med relativt få materialer. Han har mange gode fluer, men spesielt CdC Døgnflueklekker og CdC Caddis er to fluer jeg kan anbefale fra ham (dette er mine tolkninger, så de er nok ikke 100 % lik hans fluer, men gir likevel et greit nok bilde på stilen):

 

post-8581-0-12948400-1428318433_thumb.jp

 

post-8581-0-91203800-1428318430_thumb.jp

 

Enkle og rufsete, men dette er blant mine favoritter. De gir livlige og gode/riktige avtrykk i vannflata (som jeg har mer tro på enn at selve fluekroppen skal se mest mulig korrekt ut). 

 

Staffan har skrevet en bok kalt "Bare ett kast til", hvor han tar for seg en god del teori på insekter, fluefiske og fluemønstre, ispedd mange fine historier. Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.