Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor binder folk fluer?


Jando

Anbefalte innlegg

Det er kanskje som å banne i kjerka, men det er ikke ment sånn. Jeg har nettopp kjøpt meg et fluefiskesett og har tenkt å prøve denne formen for fiske etter mange år med sluk/spinner eller levende agn. I butikkene finnes det "et hav" av våtfluer, tørrfluer, streamere og jeg vet ikke hva. Så hvorfor er det mange som likevel velger å binde sine egne fluer? Er det noen fordeler knytta til det, eller er det en hobby i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fluebinding er en utrolig givende hobby. Du får kanskje ikke så mye mer fisk på hjemmelagde fluer, men det er desto morsommere å få fisk på en flue du har laget selv. Min første laks tok jeg på en hjemmelaget flue, med et mønster og materialvalg (isbjørnhår) helt etter fantasien.

Gjør du en skikkelig jobb er hjemmelagde fluer ofte mer holdbare enn kjøpefluer.

 

Men pass på - mange som begynner med fluebinding blir hekta for livet :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebinding er en utrolig givende hobby. Du får kanskje ikke så mye mer fisk på hjemmelagde fluer, men det er desto morsommere å få fisk på en flue du har laget selv. Min første laks tok jeg på en hjemmelaget flue, med et mønster og materialvalg (isbjørnhår) helt etter fantasien.

Gjør du en skikkelig jobb er hjemmelagde fluer ofte mer holdbare enn kjøpefluer.

 

Men pass på - mange som begynner med fluebinding blir hekta for livet :)

Det er akkurat det! Jeg vet ikke om jeg har tid til å bli hekta på mer nå, men jeg ser jo at det kan være fascinerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi då kan ein lage det ein vil ha sjølv. Ikkje alle mønster er moglege å få i butikk. I tillegg så er vinteren lang og mørk, då er det kjekt å ha ein inneaktivitet som er relatert til fiske.

Er ikkje noko problem å basere seg på å kjøpe. eg kjenner mange som har kjøpt seg bindeutstyr men som ikkje har tålmodighet eller tid til å drive med slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje som å banne i kjerka, men det er ikke ment sånn. Jeg har nettopp kjøpt meg et fluefiskesett og har tenkt å prøve denne formen for fiske etter mange år med sluk/spinner eller levende agn. I butikkene finnes det "et hav" av våtfluer, tørrfluer, streamere og jeg vet ikke hva. Så hvorfor er det mange som likevel velger å binde sine egne fluer? Er det noen fordeler knytta til det, eller er det en hobby i seg selv?

 

Som nybegynner kommer du veldig langt ved å kjøpe.

Fluene i butikken har blitt veldig mye bedre de siste årene, og er ikke avskrekkende priset, spesielt på nett.

Som nevnt av andre er det stor stas å fange fisk på egenkomponerte kreasjoner, men i starten kan jungelen av bindeutstyr virke avskrekkende for en nybegynner. Og kronene begynner fort å rulle.

 

Selv binder jeg fluer, og det er liten tvil om at dette er terapi for sjelen. Problemet dukker opp når turen er rett rundt hjørnet og jeg skulle bare hatt en ny, en ekstra, flere av den fine osv. Heldigvis får jeg også fisk på kjøpte fluer.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å gjøre mens man venter på fiskesesongen. For min del så er de små tørrfluene for knotete og vanskelige å binde, så de kjøper jeg. Streamere, laksefluer og nymfer er enklere, så de kan jeg lage selv.

Det er forresten nydelige gaver til fiskekompiser.

Jeg husker den første ørreten jeg tok på egen flue. En fantastisk opplevelse! Hadde tatt en god del på kjøpefluer før, men det var en utrolig god mestringsfølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet fluer siden jeg var 13 år i variende omfang. Det blir en egen hobby, men gjør også fluefisket mer spennende når en kan utvikle sine egne varianter. Siste årene har jeg bundet nesten alle ørretfluene mine på tur. Da binder man de fluene man trenger der og da og utelater gjerne unødvendige detaljer på fluene. På vinteren blir det derimot mer binding for øynenes lyst.

 

post-13206-0-75306800-1421794333_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet fluer siden jeg var 13 år i variende omfang. Det blir en egen hobby, men gjør også fluefisket mer spennende når en kan utvikle sine egne varianter. Siste årene har jeg bundet nesten alle ørretfluene mine på tur. Da binder man de fluene man trenger der og da og utelater gjerne unødvendige detaljer på fluene. På vinteren blir det derimot mer binding for øynenes lyst.

 

attachicon.gif172347_10150089658307191_7185934_o.jpg

Flott flue!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje som å banne i kjerka, men det er ikke ment sånn. Jeg har nettopp kjøpt meg et fluefiskesett og har tenkt å prøve denne formen for fiske etter mange år med sluk/spinner eller levende agn. I butikkene finnes det "et hav" av våtfluer, tørrfluer, streamere og jeg vet ikke hva. Så hvorfor er det mange som likevel velger å binde sine egne fluer? Er det noen fordeler knytta til det, eller er det en hobby i seg selv?

Det du sannsynligvis vil oppleve når du begynner å fiske med fluestang er at det rett som det er smeller i luften bak deg når snøret trekkes opp for et nytt kast. Det som da skjer er at enden på fluesnøret hvor flua sitter passerer lydmuren og det som da er igjen av flua er i beste fall kroken. 

Noen fluer ender sine dager på denne måten og andre blir sittende igjen i lyngen, trær eller i busker og kratt.

Altså bør du nok forberede deg på et relativt høyt forbruk av fluer i løpet av den første tiden før du lærer deg riktig kasteteknikk.

Hjemmelagde fluer blir nok ganske mye billigere i lengden. 

Jeg har bunnet fluer siden jeg gikk på ungdomsskolen og har i løpet av denne tiden lært meg en del nye teknikker og jeg har også samlet ganske mye fjær som ikke kommer fra butikken.

Det er ganske gøy når du er ute og fisker og ingen får fisk. Så endelig sitter det en på kroken og det første du gjør når den kommer på land er å åpne magesekken og blande mageinnholdet med litt vann i en hvit kopp, et lokk eller lignende. Du vil da se hva fisken beiter på og du kan da etterligne dette når du lager dine egne fluer. Det finnes bindestikker til å feste i et belte eller lignende og du kan da lage nye fluer ute på fiskeplassen.

Hvis du binder selv så kan du også lage imitasjoner av f.eks. nymfer og andre insekter som du ikke finner i butikken.

 

her er et par eksemler fra nettet.

post-4220-0-76809000-1421867522.jpg   post-4220-0-73752300-1421867896_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde fluer blir nok ganske mye billigere i lengden. 

 

Akkurat den vil nok for de aller fleste gjelde kun i teorien. Er man disiplinert på innkjøp og kun kjøper det man trenger så kan det kanskje stemme så lenge man ikke begynner å regne timepris, men de fleste vil kjøpe såpass mye materialer at man aldri vil kunne få det til å lønne seg. Det billigste er nok å kjøpe fra f.eks flue.no som leverer ok kvalitet til en rimelig pris. Motivasjonen for å binde fluer bør ligge andre steder enn på lønnsomheten. Men det er haugevis av andre grunner til å binde selv da :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den vil nok for de aller fleste gjelde kun i teorien. Er man disiplinert på innkjøp og kun kjøper det man trenger så kan det kanskje stemme så lenge man ikke begynner å regne timepris, men de fleste vil kjøpe såpass mye materialer at man aldri vil kunne få det til å lønne seg. Det billigste er nok å kjøpe fra f.eks flue.no som leverer ok kvalitet til en rimelig pris. Motivasjonen for å binde fluer bør ligge andre steder enn på lønnsomheten. Men det er haugevis av andre grunner til å binde selv da :)

Nå er det snart en mannsalder siden jeg kjøpte fluer så jeg er nok ikke helt oppdatert på dette området, men med de prisene det opereres med på flue.no så er det nok vanskelig å konkurrere på pris. Vanlige sportsforretninger ligger vel vesentlig høyere vil jeg tro. 8 vanlige våtfluer på G-sport kr.129,- Det er vel dobbelt så mye som fluer.no.

Men som du sier, det er ikke prisen som er avgjørende, men at du har enn fin hobby med muligheter til å konstruere dine egne fluer, og så trenger du ikke følge butikkens åpningstider men lage de fluene du trenger når du trenger det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med å binde selv, er at du til en hver tid kan produsere det du trenger. Og du kan selv bestemme hvilken krok du vil benytte. Tidligere var det et problem at man ikke fikk tak i små nok fluer i myggsegmentet, men det har endret seg. Noe av det som er artig med fluefisket er jo nettopp at det krever litt mere tenking og spekulering, og fluebindingen er et aktivt bidrag i så måte. Det er nok også billigere over tid visst man ikke tar til takke med litt mere low-end internettfluer. Men her spørs det hvor mye man fisker selvsagt. 

 

Så er det et lite must synest jeg, at man som fluefisker får muligheten til å fange en fisk på egnbundet flue. I begynnelsen var det stor stas, og man føler at man mestrer hele spillet fra begynnelse til slutt. Med årene blir det mindre viktig, men jeg tror jeg ville anbefale deg å prøve. Det er godt mulig at det finnes en del lite brukte bindesett rundt om kring, og det er kanskje ikke for alle. Men skal du ta fluefiske litt på alvor, så anbefales det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det et lite must synest jeg, at man som fluefisker får muligheten til å fange en fisk på egnbundet flue. I begynnelsen var det stor stas, og man føler at man mestrer hele spillet fra begynnelse til slutt. Med årene blir det mindre viktig, men jeg tror jeg ville anbefale deg å prøve. Det er godt mulig at det finnes en del lite brukte bindesett rundt om kring, og det er kanskje ikke for alle. Men skal du ta fluefiske litt på alvor, så anbefales det!

Godt sagt

 

Husk bare at som helt fersk vil prosessen kunne ta tid. 

Læringskurven blir hyggeligere ved å ta kurs. Mange fiskeforeninger holder slike. 

 

Et fisketips kan være å starte med harrfiske i rennende vann. Den er morsom å få på lett flueutstyr og vaker villig. 

 

Men pass på: Du kan bli hekta på fluefiske OG fluebinding !.!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et lite boktips, Jando.
"Fluefiske fra A til X" av Pål Krogvold.
Etter min mening en veldig god bok om man er fersk i gamet. En bok jeg gjerne skulle ha hatt da jeg startet med fluefiske og fluebinding som 13-åring.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Altså bør du nok forberede deg på et relativt høyt forbruk av fluer i løpet av den første tiden før du lærer deg riktig kasteteknikk.

Når du skal lære deg å svinge snøret gjennom lufta, kan det lønne seg å øve dette ute flue på kroken. Det sparer flua og er sikrere for ditt bakhode ;-). Snører uten flue svinger like fint. Du trenger heller ikke å stå ved vann for å trene, en gressplen fungerer like bra. Uten krok trenger du heller ikke fiskekort. Men når du skal lære å lande en flue pent på vannet, det trenger du selvfølgelig en flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ett par fluestenger i klasse 7-8 og 4

Binder fluer selv, er lenge siden nå og har ett betydelig utvalg av materialer da jeg kjøpte opp mye da en G-sport forretning la ned/gikk konkurs for noen år siden.

Har en bråte med fluebindebøker etter medlemskap i bokklubb for år og dager siden.

 

Nevner noen her med bilder.

 

En serie bøker som ble oversatt fra Amerikansk til Norsk og solgt via bokklubben jakt og friluftsliv på 90-tallet

Består av 7-8 bøker innen for diverse områder, sjøvann, laks, osv.

 

Fluer for ørret

1_zps215cd8a0.png

 

Fluer for bass og panfish

 

2_zps36a78d3f.png

 

Steelheads

 

5_zpsdb237bc5.png

 

Saltwater

 

3_zpsc56a23f7.png

 

Er flere av disse bøkene, har hele serien.

 

 

Fluer for ørret - Gary. A. Borger

 

FluerforoslashrretavGaryABorger_zps36147

 

Jan Grundwald - farlige laksefluer

 

images_zpsf2100d34.jpg

 

Erling Olsen - hårfluer for laks og sjøørret

 

Haringrfluer-forlaksogsjoslashoslashrret

 

Sportsfiske i sjøen

 

jens-ploug-hansen-sportsfiske-i-sjoeen_z

 

Fluebinding

 

laerebok-i-fluebinding-peter-gathercole_

 

Skandinaviske fluefiskere og fluenes dronning

 

LENAEligSJONOGBARRYORDCLARKESkandinavisk

 

Praktiske fiskeknuter

 

SosinMarkogLeftyKrehpraktiskefiskeknuter

 

Teknologiske store bok om fluefiske

 

store-bok-om-fluefiske-teknologisk-forla

 

Gary LaFontaine - mine beste fluer

 

MinebestefluerGaryLaFontaine_zps95acde07

 

Pål Krogvold - vi binder fluer

 

vibinderfluerparinglkrogvold_zps1d14b7e9

 

 

Erling Olsen - mine beste fluer

 

ErlingOlsen_zpsb10dfdc1.jpg

 

 

Dette er bare noen av bøkene jeg har.

 

Har bundet mange hundre og tusener fluer etter disse oppskrifter.

 

"Gammelkara" brukte mye rene naturprodukter til sitt sjøfiskeutstyr.

Måkefjær, farget ullgarn, biter av stoff/tøy kunne bli festet både på jukse og dorg.

 

Fluebindere kunne kjemme sine hunder og katter for å bruke underulla til dubbing.

Hår av husdyr og fjær av tamfugl ble brukt.

 

Selv har jeg en del div. andefjær lagret, fjær av gås, skjære og noen Nøtteskrikevinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.