Gå til innhold
  • Bli medlem

Brakar

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Innspill til ny hodelykt ønskes. Helst hadde jeg kjøpt en Lupine Piko X4, men til halve prisen kan jeg i stedet få X-Sun fra Mammut eller Runner fra Silva på hhv Fjellsport.no og XXL. Lykta vil i det alt vesentlige brukes til langrenn.

 

Er det noen som har erfaringer med disse lyktene og kan komme med en kvalifisert anbefaling?

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du på kundeomtalene, og skal stole mest på minst en av dem, så faller Silva lykta gjennom fordi den lyser for kort.

Lumen er "mengden lys", men det hjelper ikke å ha mye lys dersom det ikke er fordelt riktig i forhold til bruken av lykta.

 

Jeg har ikke erfaring med noen av lyktene, men har en Magicshine 808 (900Lm og SSC P7 diode og ikke Cree XML), den bruker jeg med et modifisert hodebånd fordi det originale "O-ring" festet gjorde at lykta "seig" (lyktehodet er for tungt for festet). Lysbildet fra Magicshine lykta føler jeg er temmelig bra for langrenn. Min gamle Petzl Mayo XP har vesentlig mindre lysstyrke (ca 1/10), men den har en vippbar linse som for meg gav fint nok nærlys til å gå på langrenn der det var flatt og oppover, i nedoverbakkene vippet jeg ned linsa og fikk mer "spotlight".

Jeg brukte lykta i løyper der jeg var godt kjent, og det gikk fint når det var mye snø, da var det bare å "gunne på" i nedoverbakkene, men dersom det var lite snø, litt ting som kunne stikke opp av løypa og mer dumper pga snømengden, holdt ikke Petzl lykta mål i det hele tatt. Den lyste for svakt og ikke langt nok fram til at jeg følte det sikkert i utforbakkene.

 

Av de to alternativene holder jeg en knapp på Mammut'en, men prøv å se om du finner god informasjon (med bilde) på hvordan lyskjeglen ser ut, det nytter heller ikke med en lykt som har et smalt fokuspunkt som lyser langt, fordi da har du bare et kraftig lyspunkt rett foran deg og ingen ting rundt.

Lykten jeg har stjålet hodebåndet fra og montert på MS 808 er fra en Kina (DX) som hadde for smal lyskjegle, den var nok best egnet til å leite etter folk med, men hadde heldigvis et bra hodebånd som jeg fikk brukt på MS 808'en

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme erfaring med Petzl XP. Fin lykt siden den hadde både spredelinse og "fjernlys". Men så veldig kraftig var den ikke. ok til campbruk. Brukte den og noe på ski men det var npr det var gode vinterforhold med mye snø på trærne. Etter litt mildvær og bare trær ble den llitt veik.

 

Så jeg skaffet en som ligner på denne http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstilbehor/magicshine-mj-872-multi-sykkellykt/p/1074571_1_style

Er vel i stor grad samme lykt bare at min var i Birksport sin innpakning. Der fulgte det med det store hodebåndet. Lykt er ike så stor som det ser ut men er no noe større enn de du har linket til.

Men den lyser dritbra. I tillegg kan du feste den på hjelm og sykkelstyret hvis det skulle bli et behov. Tilbehør og reservedeler kan kjøpes fra dx.com for en bilig penge. F.eks ekstra batteri.

Den kommer jo da på ca 1200 for lykt og det kraftige hodebåndet.

Brukte den på ski i marka senest i går. Sjelden jeg bruker mer enn lysstyrke 1 og 2. Da varer batteri lenge. Bruker kun 3 og 4 i bratte og uoversiktlige nedoverbakker ved behov.

Likte og det at det var mer enn 1 diode, vet aldri når noe ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg kjenner forsåvidt til Magicshine og "Birk"-lykten og vet de gir mye lumen for pengene. Jeg er imidlertid ikke overbevist når det kommer til materialkvalitet og finish på disse såkalte "Kina-lyktene".

 

Mulig det er mot bedre vitende, for jeg har gjentatte ganger reklamert på min Silva X-Trail Pluss-lykt. Både batteri og lyktediode. Samtidig virker det som om mange trekker frem nettopp byggekvaliteten som en force for Silva. Det frister dessuten også å kunne ha to batterier (med mindre det viser seg at det jeg har er defekt igjen, selv om det knapt er brukt etter at jeg fikk nytt).

 

Er ikke nødvendigvis enig i at 550 lm er for svakt (men i grenseland er det jo), og vet fra før at disse lyktene har god spredning. Batterilevetiden på maks er imidlertid svak, spesielt sammenlignet ned Mammut-lykta. Denne, på sin side, skal ha en svakhet når det kommer til spredning.

 

Hva med Lupine Piko/Neo X2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kinalykter i mange år uten noen problemer. Den første er vel 5 år nå sånn ca. Eneste som har vært svakhet er skjøteledning. Litt kjapp overgang mellom plugg og kabel så en kan lett brekke den i kulda, da blir kabelen stiv. Løste det med en runde gaffa der kabel går inn i plugg så belastning blir jevnere fordelt. Ny kabel koster nada fra kina og 50 på xxl så vidt jeg husker. Bare ødelagt en på disse årene.

ingen av de 3 batteriene jeg har har streiket enda heller.

ble gjort en test av den første som kom mot en tilsvarende fra lupine. Konklusjonen var at det ikke var noe poeng å betale 3500 for lupine når en til 1/10 av prisen kjøpt fra dx.com var like god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.