Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk


bjoern

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ny sekk, fra ca 50-65 L , men med romslige sidelommer. Bør tåle opp mot 20 kg uten å bli vond å bære.

 

Er det noen som har tips ?

 

Så å si alle sekker i dag er enten uten lommer, eller har såkalte ekspanderende lommer, som ikke rommer noe som helst. Jeg vil ha sidelommer som jeg kan få en liten kaffekjele oppi, + litt mat og evt lue og slike småting. Må også kunne legge en normal sovepose på tvers neddi sekken.

Dagens sekker er i mine øyne håpløse å pakke uten å måtte tømme omtrent hele sekken for å finne ting, sidelommer gjør livet enkelt.

 

Lurer litt på denne og evt kjøpe ekstra sidelommer

 

 

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Glittertind-55L-Small-Black-SolidLtGrey-149619-p0000495162

 

 

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tilbeh%C3%B8r-sekker1/Side-Pockets-2x5L-Black-213303-p0000002907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skall du bära 20 kg, ev mer, i en säck på ca 50L så rekomenderar jag denna (Gregory Alpinisto 50):

 

http://gregorypacks.com/en/GM59530.html

 

Jag har 35-litermodellen. Säcken är populär blnd klättrare som släpar med sig all möjlig (tung) utrustning och toppar med en 60m rep ovanpå alltihop. 35-litersäcken klarar ledigt en last på 15kg, 50 L klrar mer, försåss.

 

Säcken i sig är ganska tung, men det kommer du nog inte undan om du skall ha en säck som skall klara och fördela tung last på ett bra stätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av noko betre, er det greit med lause sidelommer. Men desse heng og sleng, så fastsydde sidelommer er å foretrekke. Men utvalget av sekkar med ordentlege sidelommer er så godt som ikkjeeksisterande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Tuva, men litt tynne bærereimer. Vet ikke hvordan den vil være med vekt over 15 kg.

Den mest anvendelige sekken jeg noen gang har hatt og har fremdeles, er en snart 40 år gammel Norrøna Tyin på 55 L. Solid bæremeis og allikevel ikke over 2,4 kg. Bærereimene er nedslitte, men den taklet uten problemer vekt på over 30kg. Hadde jeg bare fått tak i nye bærereimer til den med litt god polstring, hedde jeg ikke trengt ny sekk. Jeg har spurt over alt, men ingen kan hjelpe meg. Beste tipset var å kjøpe en pakkramme-meis fra Bergans og bruke reimene fra den.

 

Det som er genialt med den sekken er at det er ei hylle på meisen som soveposen kan festes på. De gangene jeg bare skal være ute ei uke, så går alt oppi bortsett fra teltet som havner på toppen. Har brukt den på en to mnd tur fra Kongsvold til Rauland, gjenom hele Dovrefjell,Jotunheimen , Hardangervidda, og det var helt problemfritt. Startvekta var 38 kg, og det ble tungt opp fra Kongsvold, men oppe på platået så gikk det fint. Sekken er like fin den dag i dag, men med nedslitte bærereimer. Sidelommene er store, og rommer mye. Sekkeposen er ca 45 L + sidelommer på ca 5 L hver, så den laster utrolig mye.

 

 

Her er sekken på Haugastøl i 2007

 

post-6314-0-27684800-1421099589_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest anvendelige sekken jeg noen gang har hatt og har fremdeles, er en snart 40 år gammel Norrøna Tyin på 55 L. Solid bæremeis og allikevel ikke over 2,4 kg. Bærereimene er nedslitte, men den taklet uten problemer vekt på over 30kg. Hadde jeg bare fått tak i nye bærereimer til den med litt god polstring, hedde jeg ikke trengt ny sekk. Jeg har spurt over alt, men ingen kan hjelpe meg. Beste tipset var å kjøpe en pakkramme-meis fra Bergans og bruke reimene fra den.

 

Har du prøvd å kontakte Norrønas reparasjonsavdeling? Vet sekken er gammel, men folkene hos Norrøna er utrolig flinke. Sier de nei er det pga. policy og ikke fordi det er umulig. Verdt å prøve i det minste!

 

Reparasjonssenter Norge

Norrøna Sport

Nye Vakås vei 20

N- 1395 Hvalstad

Norway

t: (+47) 66 77 24 10

e-post: [email protected]

Åpningstider telefon: mandag - fredag 08.00 - 16.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir denne med litt god "vekt" ?

Har en Loop Fiskesekk , som jeg kan koble til en fiskevest med store lommer på. Den er god å bære men lommene foran er i veien hele tiden og er ikke spesielt behagelig over lengre turer.

 

Jeg brukte sekken på et par helgeturer sist høst og pakket den full. Da ble startvekta på ca 18kg. Fenomenal bærekomfort og genialt med frontlommene for en sportsfisker. Jeg fikk prøve denne sekken og skal skaffe meg tilsvarende nå i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Osprey Aether 60 mye. Brukte den på en 2-ukers i høst hvor jeg startet med 24-25kg. Det gikk helt greit, men ideelt sett skal den ikke lastes tyngre enn ca 18kg.

Den blir ikke ukomfortabel, men man merker at man må stramme litt ekstra inn på noen stropper for å holde alt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en kort periode brukte jeg løse sidelommer fra Bergans. Men de kan nå tilskrives kontoen for feilkjøp. Ser ikke lenger behovet da nyere sekker kan åpnes som en duffelbag.

Støtter også Bjarne's forslag om å bære  noe vekt på brystet, det gir et mer oppresist og avslappet ganglag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Osprey Aether, men 70 liters versjon. Vektmessig stemmer det greit med max komfortvekt på 17-18 kilo.

Den har ikke sidelommer men 2 lommer på hoftebeltet til småting som f.eks myggmiddel, mobil etc. Savner ikke store sidelommer på den. Sekken er ikke så stor i seg selv og man har tilgang til ting hovedrom både fra topp og fra panelglidelås. På Recon derimot liker jeg at det er store sidelommer da den ikke har tilgang til hovedrom annet enn fra toppen.

De aller fleste sekker jeg har sett er slanke og har lite sidelommer. Osprey Xenith 75 kan være no kanskje, litt større enn du ser etter men bare 2.4 kilo egenvekt. Den har integrerte sidelommer riktignok men også sideinngang til hovedrom så hvis en pakker riktig kan en fiske ut ting der. En ting til jeg liker(som er samme som Aether) er et elastisk "nett" bak på sekken som er supert til å stappe f.eks jakka i hvis det blir varmt. Evt bruke det som ekstra sidelomme som jeg ofte gjør. Det rommer f.eks fint en gassboks, brenner, en skvett cognac og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Aarn-sekkene med tilbehør nå kan kjøpes hos http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/ryggsekker/aarn-peak-aspiration-45l-ryggsekk/p/1107601_1_style

Denne er nå satt på min ønskeliste sammen med http://www.xxl.no/villmark/bare-frakte/ryggsekker/aarn-balance-pockets-expedition-ekstrasekker/p/1107604_1_style

Har allerede prøvd 40-literen på Lagunen, men der hadde de da ikke 45-literen. 

Håper disse produktene er like bra som beskrevet i bloggen under.

 

Jeg brukte sekken på et par helgeturer sist høst og pakket den full. Da ble startvekta på ca 18kg. Fenomenal bærekomfort og genialt med frontlommene for en sportsfisker. Jeg fikk prøve denne sekken og skal skaffe meg tilsvarende nå i vår.

 

Egentlig veldig rart at ikke andre leverandører av sekker har kommet opp med noe lignende før - da konseptet virker å være veldig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bære 20 kilo i en såpass liten sekk som ned mot 50 liter, så er det ikke all verden å velge i.  

Velg heller en litt kraftigere sekk med et mer robust bæresystem. Terskelen mot at det blir direkte vondt for rygg og skuldre er ikke så høy når du laster en for liten sekk med for mye vekt. Bedre å ha en litt større sekk som du ikke trenger å stappe så den står som et pølseskinn, og blir drittkjip å ha på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Arcteryx Altra 65L skulle etter min erfaring dekke behovet.

Glidelåser på siden for lett tilgang funker mye bedre enn utstikkende lommer når man har vendt seg til tanken og prøvd det ut. Kommer selv fra "sidelomme-generasjonen" men ettethvert gladelig konvertert. God tilgang til hele hovedrommet fra alle 4 sider. Bæresystemet tåler lett 20kg og mer eeter min mening. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.