Gå til innhold
  • Bli medlem

Skred kart innlagt som kart på gps'n?


Maasly

Anbefalte innlegg

.Hei,

Er det noen som har erfaring med å laste inn skred-kart (NGI skredkart) på GPS'n sin? Dette er tilgjengelig på nett, kan printes ut. Men kan det overføres til en GPS ?

Jeg forstår en kan lage ett "bilde" av kartet og navigere i henhold til dette men hva med ett kart blad som vises sammen med TOPO kart bladene ?

Mvh Margaret

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skredkarta er nedlastbare som vektorar også, så det er ein smal¹ sak å lage gps-kart av det. Eg har laga kart til Garmin-gps, men ikkje akkurat desse kartdataene.

¹I den grad det er ein smal sak å lage kart til gps. Men det lar seg i alle fall gjera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredkarta er nedlastbare som vektorar også, så det er ein smal¹ sak å lage gps-kart av det. Eg har laga kart til Garmin-gps, men ikkje akkurat desse kartdataene.

¹I den grad det er ein smal sak å lage kart til gps. Men det lar seg i alle fall gjera.

 

Hei, har du mulighet å dele litt mer hvordan dette kan gjøres ? Jeg har ikke mye kjennskap til dette, men har lyst å prøve å få det til. Skred-data kartet på garmin sammen vanlig kart blad, kan være ett bra supplement på vinter tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt ein kombinasjon av programma GPSMapEdit og cgpsmapper. Det er nokre år sidan eg satte meg inn i dette, så det er godt mogleg det er andre og enklare alternativ i dag.

Last ned skredkarta som shape-filer som går rett inn i GPSMapEdit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat dette du spør om - men i Norgeskart sin app kan man laste inn skredkart og bruke offline på Android (og sikkert også IOS).

Eks

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kartapps.norgeskart&hl=no

 

Ser også at NGI jobber med dette så forhåpentligvis kommer det en løsning snart - http://www.ngi.no/staticpages/sip6/informasjon.htm

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke akkurat dette du spør om - men i Norgeskart sin app kan man laste inn skredkart og bruke offline på Android (og sikkert også IOS).

Eks

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kartapps.norgeskart&hl=no

 

Ha! Det funker jo som f... :-D 

Har brukt Norgeskart på mobil en stund men var overhode ikke klar over denne funksjonen. Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Det funker jo som f... :-D

Har brukt Norgeskart på mobil en stund men var overhode ikke klar over denne funksjonen. Takker og bukker!

 

Jeg får bare utløsningssoner og utløpssoner i APPen er det samme hos dere? Jeg ville jo gjerne ha skredkort som NGI/xgeo sin online versjon med helningsangivelse...

 

(hvordan setter jeg inn bilde???)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kompis som har peiling på slikt. Ifølge han er alle data, som en trenger for å lage et slikt kort for GPS, tilgjengelige for allmenheten. Da trenger me bare en som kan omdanne slik data til kart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-5828-0-55024500-1423141899_thumb.pnJeg får heller ikke til skredkart på Norgeskart-appen på iphone. 

Men for kartappen Navida på iphone funker NGU sine skredkart - alt brattere enn 30 grader markert med rødt, og utløpssoner med skravert rødfarge. Se bilde.

 

Oppskrift her: 

http://www.cw.no/artikkel/komponenter/sjekk-skredrisiko-pa-iphone

 

Det beste hadde dog vært å ha skredkartlag på GPS... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt får jeg til i norgeskart appen og. Men eg skulle gjerne ha hatt som NGI/xgeo sine kart (som bildet jeg la inn) med definisjon av bratthet. Ikke altid en trenger og holde seg unner 30 grader men kanskje 40... og gerit å vite om det er 40 grader eller 60...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt får jeg til i norgeskart appen og. Men eg skulle gjerne ha hatt som NGI/xgeo sine kart (som bildet jeg la inn) med definisjon av bratthet. Ikke altid en trenger og holde seg unner 30 grader men kanskje 40... og gerit å vite om det er 40 grader eller 60...

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt får jeg til i norgeskart appen og. Men eg skulle gjerne ha hatt som NGI/xgeo sine kart (som bildet jeg la inn) med definisjon av bratthet. Ikke altid en trenger og holde seg unner 30 grader men kanskje 40... og gerit å vite om det er 40 grader eller 60...

 

 

Mulig det er nevnt før men NVE sikk skredatlas gir mulighet til å lage egne kart med bratthet (fargekoder): http://skredatlas.nve.no/SilverlightViewer/?Viewer=NVEAtlas

Man kan også få inn snøskredkart (utløsning og utløp) slik som i Norgeskart (sikkert samme datagrunnlag).

 

post-14300-0-60036500-1423210273_thumb.j

 

Har ikke prøvd det selv men jeg mener at BaseCamp (programvare for Garmin) gir mulighet til å legge inn bilder og tilpasse disse til koordinatsystemet, og deretter legge dette over på GPS som egendefinerte kart. Hva med å lagre utsnitt av NVE-kart som bilde og bruke BaseCamp til å få det inn i GPS med rett koordinatsystem? Får jo med topokart i samme slengen siden grunnkartet er topografisk. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifIMG_0602.PNGJeg får heller ikke til skredkart på Norgeskart-appen på iphone. 

Men for kartappen Navida på iphone funker NGU sine skredkart - alt brattere enn 30 grader markert med rødt, og utløpssoner med skravert rødfarge. Se bilde.

 

Oppskrift her: 

http://www.cw.no/artikkel/komponenter/sjekk-skredrisiko-pa-iphone

 

Det beste hadde dog vært å ha skredkartlag på GPS... 

Takker - det fungerte det på Iphonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Norgeskart-appen: Kan man nå laste hele norgeskartet inn på mobilen på en enkel måte, og beholdet det der, eller er det fremdeles en toukers grense, og så må man laste inn på nytt. Mener dokumentasjonen fremdeles sier toukers grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.