Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med reiseforsikring - erstatning


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et uhell på en skitur til fjells noen uker siden. Kort fortalt havnet jeg i et elvejuv, og ble etter en god stund henter opp av redningsmannskaper. Jeg var da nedkjølt, og ble frakter til sykehus.

Alt i alt gikk det det hele så godt som d kunne. En stund etter hendelsen, kontakter jeg reiseforsikringsselskapet mitt, Europeiske. Ambulansepersonellet tipset meg om det, bl a fordi noen klesplagg ble klippet. I tillegg til klipte klær, ble en del utstyr ødelagt under ulykken. I hovedsak utstyr med vannskader, noe utstyr ble ødelagt når det ble henter opp i ettertid, mens enkelte eiendeler ble liggende/forsvant i elva.

Skadene er formidlet til Europeiske. De har oppgitt at kun klær klippet av ambulansepersonell blir erstattet. Klær og utstyr som ble ødelagt i selve ulykken, erstattes ikke. De viser til sin forsikringsvilkår som spesifikt lister opp gitte skade/tapsårsaker som erstattes (tyveri, ran , innbrudd, skadeverk, trafikkuhell, naturskade, brannskader, vannskader i bygn, tap av innsjeket bagasje).

Jeg er veldig overrasket og enda mer uenig i Europoeiske.

Noen som har andre erfaringer med reiseforsikringer og erstatninger ved skade/ulykker på tur/ ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@tonymakkaroni:

Først: Så bra at det gikk godt med deg! 

 

Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for alvorlige ulykker/skader. Men som et generelt råd så bør man tegne spesialforsikringer når det kommer til en del aktiviteter, vanlig forsikring fra europeiske dekker ikke slikt etter hva jeg har forstått.

Er det mye/dyrt utstyr det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ødeleggelser" som er påført av redningsfolkene og lignende i forbindelse med redning/medisinsk behandling, har jeg før opplevet blir erstattet via forsikring. At en driter seg ut på den ene eller annen måte, og "selv" ødelegger ulikt utstyr har jeg aldri hørt at noen forsikring dekker...

Bra det gikk godt med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialforsikringer er for aktiviteter og turer med spesiell risiko eller ekspedisjoner som er langt fra hjelp. Europeiske har ikke argumentert for at forsikringen ikke gjelder av den grunn. De argumenterer med at min hendelse ikke er listet opp i deres vilkår under hvilke årsaker (9 stk) som dekkes.

Logikken med at de dekker klær som er klippet , men f eks ikke en pulk som ble forsøkt brukt (og da skadet) som redningstedskap, er helt fraværende i mitt hode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at det gikk godt med deg.

 

Når det gjelder forsikringserstatning, er det en ting som gjelder: les vilkårene FØR skade (ev. før du kjøper forsikringen.)

 

(Det er en del forsikringer som jeg mener koster alt for mye i forhold til den risiko de virkelig dekker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at det gikk godt med deg.

 

Når det gjelder forsikringserstatning, er det en ting som gjelder: les vilkårene FØR skade (ev. før du kjøper forsikringen.)

 

(Det er en del forsikringer som jeg mener koster alt for mye i forhold til den risiko de virkelig dekker.)

Er selvfølgelig helt enig med deg, ting er ting og kan erstattes, og betyr minimalt i en slik sammenheng. Vil tippe utstyr for 20"-25" ble skadet, ødelagt eller tapt, det er en liten pris å betale.

Jeg aldri før lest forsikringsvilkårene, men etter å ha gjort det nå, ser jeg ganske mange reise-hendelser som ikke er listet opp blant godkjente skadeårsaker, og som ikke vil gi erstatning.

 

Kan nevne at min Spot (gen 2) ble ødelagt, den tålte ikke vann. Står på findmespot.com at den skal tåle 1mVs, men gjorde den ikke i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at min Spot (gen 2) ble ødelagt, den tålte ikke vann. Står på findmespot.com at den skal tåle 1mVs, men gjorde den ikke i dette tilfellet.

 

Da har du en case du bør ta opp med leverandør, ikke forsikringsselskap.

 

Jeg fikk nettop avslag på erstatning for en skøyteski jeg knakk under fall. Årsak var at forsikringsselskapet ikke dekker den type selvinitierte ødeleggelser.

Egentlig greit nok, selv om det ble en dyr tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blev nyfiken på reseförsäkring efter att ha läst ditt inlägg. Har aldrig reflekterat över att man skulle behöva ha något mer än hemförsäkring. Tack för att du fick upp min ögon för frågeställningen!

Sökte på europeiska och hamnade på en svensk sida. De har en försäkring som borde ha ersatt deg till fullo, som jag förstår det i alla fall.

http://www.erv.se/produkter/aventyrsresor-och-extremsport/

 

Då slog det mig att det kan se annorlunda ut i Norge och det gjorde det. När jag tittar genom avtalsvillkåren för helårsförsäkringen så tycker jag att den är riktigt dålig när man åker iväg på en resa av äventyrskaraktär.

 

Du borde ha valt den svenska varianten, då hade du haft en försäkring värt namnet!

 

När den gäller din spot, IPX-7 skall inte förstås som att den är vattentät. Det är upp till 1 meters djup och max 30 min. I strömmande vatten så kan vattentrycket vara högre. Tänk mer i form av skyddad mot regn.

 

Rådet att läsa villkåren före är bra, är själv inte duktig på det...

Men en enkel telefon till försäkringssällskapet med en beskrivning vad man skall göra borde ge en ok uppfattning om de täcker ens behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.