Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk til lita dame


Stinekart

Anbefalte innlegg

Hjelp!! Jeg trenger hjelp av erfarene folk til å finne meg en tursekk. Jeg vet jeg må prøve på meg sekken, men det å gå på XXL osv og spørre om råd og hjelp er nyttesløst, de ansatte aner jo ikke hva de snakker om...

 

Jeg trenger en større tursekk. Den skal brukes på ukesturer, kanskje litt lengre.. Jeg er 155cm høy, veier ca 50 kg. Samboer har Bergans alpinist 130L, og jeg har tenkt litt på damemodellen av denne. Men jeg blir veldig usikker på om sekken blir for tung for meg, kanskje jeg burde gå for 75L fjellreven Kajka, eller noe helt annet.. Har også vurdert Helsport Spitsbergen 95L, siden den er på kampanje på outleten, men der er jeg usikker på om jeg får justert sekkens rygglengde nok. Også finner jeg lite informasjon om den, så blir litt skremt av den tanken..  Jeg bør få alt oppi sekken (liggeunderlag, sovepose, klær, mat osv..). Har hørt at jeg ikke burde bære mer enn 20kg, og hvis sekken allerede veier 4 kg blir de kiloene fylt opp fort med liggeunderlag og sovepose...

 

Er det noen som kan gi meg noen gode råd her inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kompis frågade mig om råd i exakt samma frågeställning. Hans fru skulle ha en ryggsäck.

De hade också tittat på Kajka. Den väger 3,3 kg.

 

Mitt förslag var att de skulle titta på Arcteryx Altra 62. Den väger 2,2 kg. Ett kilo lättare som du kan slippa att bära på eller ta med dig något käckt att ha...

http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=womens&category=Packs&subcat=5_Plus_Day&model=Altra-62-Backpack-W

De valde att köpa denna och hon har inte klagat utan varit nöjd med den. När det gäller volymen så är den stor för att "bara" vara 62 liter. Bärkomforten är erkänt hög, finns många reveiws om Altra ryggsäckarna komfort.

 

Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se först vilken volym packningen har, om du har en stor karton kan du mäta och markera ut decimeterstora rutor på insidan, varje kub blir en liter. Lägg i din packning, eventuellt i flera omgångar om kartongen är liten och få fram totalvolymen på packningen. Kom ihåg att lite skalplagg och isoleringslager ska få plats i säcken på godvädersdagar.

Lite generella tommelfingerregler:

Det blir en del forskjell om det ska vara vinterturer eller barmarksäsong.

Selv när jag var tungpackare har jag aldrig haft större säck än 65 L för barmarksturer over en uke, så en säck på 75 L är helt nog, större säck är lätt att fylla med mycket lyxvarer och "bra att ha"-ting, vilket är ett annat ord för onödvändiga ting.

Vintersäck går åt 15-20 L extra packvolym, så där är nog 95 L motiverat.

Naturligtvis är det inget fel med lyxpackning, men det begränsar sträckan man orkar/vill gå med packningen och njutningen på turen. Mycket lyxprylar passar bäst för relativt korta dagsetapper, eller ännu bättre om man har ett basläger där mesteparten av packningen ligger på dagarna.

Vill man gå långt, fort eller bara bekvämt bör packvikten kuttas etter förmåga.

Med min nuvarande minimalistiska packning har jag på fjällturer en 38L Osprey Exossäck, total vikt för en uke ca 10-11 kg startvikt.

Vinterturer med Exos 58 L och startvikt ca 15-16 kg.

Under 20 kg är lätt att nå, ofta utan att behöva göra några nya inköp, bara att tänka igenom vad man verkligen behöver ha med och ha kläder efter principen att du ska kunna ha allting på samtidigt, undantaget eventuellt extra ombyte med undertöy.

Forskjellige undersökelser om när packvikt börjar utgöra en skaderisiko för kroppen finns, de mest konservativa säger att packvikten för damer bör vara under 15% av kroppsvikten, för herrar under 20%. De mer liberala säger upp till en tredjedel oavsett kön. I ditt fall alltså under 17 kg och ända ner till 7,5 kg!

Oavsett är det nog inte fel om du kan komma en bit under 20 kg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 10 centimeter høyere enn deg, for meg fungerer Viking II (Alpinist for kort rygg) godt.

Men det er på håret, så det kan være dine 10 centimetre er utslagsgivende negativt.

 

Føles som jeg har noe mer å gå på med Helsports Spitsbergen 95 i small, så den er verdt å prøve.

 

Volummessig bør du kunne klare deg med en sekk på 85-90 liter, 100+ er for de virkelig lange turene med 25 kg og tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :) jeg har i dag vært på prøvetur av sekker, og endte med fjellreven kajka 75w. Ingen andre som kunne justeres til å passe meg uten at det ble ubehagelig. Bergans var håpløst, arcteryx var helt jævlig å ha på ryggen osv.. Men kajka passet perfekt! :) der har jeg fortsatt litt å gå på når det gjelder justering også. Jeg kan ikke gå ned noe i vekt, da blir hoftereima for slakk. Men det var gjenganger på alle sekkene xD Så nå er det bare å trene seg opp til langtur til sommeren! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.