Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på staver til Fjellskipakke


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe denne pakken i morgen http://www.gsport.no/produkt/5000361/madshus-voss-fjellskipakke-med-alfa-quest-core-stoevel

Men må jo også kjøper staver og disse http://www.gsport.no/produkt/537701/swix-mountain-reinforced-premium-fjellstav ser ok ut men hvor lange brude stavene være, står mye forskjellig på nett, Jeg er 182 høy. og skal gå med pulk og i terreng / fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gamledager var det alltid "staven under armen" lengde. De fleste anbefaler maks 90 grader på hånden mot staven, kommer hånden høyere risikerer du at vann renner nedover armen...

Personlig har jeg de lengste stavene 165, da jeg liker å kunne bruke dem mer aktivt. Så er jeg også over 190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 cm høy. Selv foretrekker litt kortere staver til fjellski (145 cm) enn til langrennski (150 cm). Dette gir staver som er bedre å bruke i motbakkene, men litt dårligere på flatene. Jeg vil tro at staver på 150 cm vil passe deg bra, men det er jo avhengig av din stil, preferanse og kroppsfasong. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Stig.

Jeg synes todelte regulerbare staver er toppers.  Når det er styggkaldt senker jeg stavene for ikke å fryse på henda.  Virker!  Flicklock låsesystem anbefales.  Gipron heter mine med stor trinse.  Overfornøyd med disse.  Har vært med meg på tur i en tre års tid nå og har ikke tenkt å bytte de :)

 

PS: Dette er sånne utenforsporetstaver- He-He

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Gipron 797 Rondane med lærtrinse, finnes i en modell som går opp til 155 og en ekstra lang som går opp til 165 (sistnevnte er det færre butikker som fører)

(du klarer å lure ca 158 ut av 155 staven før du kommer til STOP merket)

 

Jeg er 180, i langrennstaver for spor bruker jeg 1.50, det er også mine gamle fjellskistaver med fast lengde, det som er lett å glemme er at når du går i oppkjørte spor er sporene frest ca 4-5cm ned, noe som gjør at utenfor sporet trenger du egentlig 5cm lengre staver.

 

Bruker Gipron stavene satt til 155 når det er terreng med en del staking, da får jeg greit skyv, når det er mer "gåing" setter jeg de på 1.50, da må de ikke løftes for høyt og det er mer behagelig å gå. Er det bratt oppover bruker jeg de på 1.45 eller enda litt kortere. Vektfordelingen er også bra (balanse i staven). De gamle fjellskistavene mine med fast lengde får jeg en "blylodd i enden" følelse av, noe av det kan skyldes at de har en trinse som drar med seg en del snø opp, som også gir ekstra vekt. Lærtrinser drar ikke med seg snø i samme grad.

 

Til fjellskiformål bør du ikke ha en stav med mer enn to deler, Flicklock sytemet på Gipron stavene fungerer supert, de er lett å justere og ikke minst: de siger ikke.

Gipron stavene er litt tyngre enn en del andre staver, men vekten er brukt til å lage en sterk stav.

 

Har også et par Gipron 792 Sherpa 3 delt som jeg bruker alpinbakken, den går bare til 145, men 3 deler gjør at den ikke er like stiv som den 2 delte.

Til slutt har jeg et par Black Diamond Traverse (2 deler) i siste modell, de går også til 155, men er tynnner, de gjør de vesentlig lettere enn 797 stavene, men de er heller ikke like stive, plasttrinsen fungerer heller ikke like bra som lærtrinsen i mye løssnø selv om de kaller den "powder basket" (toppturstaver ved påsketider)

 

Så:

Du trenger staver med Lærtrinse, det er et must på fjellet når du lager dine egne spor.

Det kan være en fordel å kunne regulere lengden, det gjør stavene mer komfortable i varierende terreng selv om du veier litt mer.

Hvis du mot formodning velger fast lengde, tror jeg at jeg ville valgt 155.

Gipron 797 er stive, jeg ble faktisk overrasket over hvor stor forskjell det var i stivhet mellom de og BD Traverse, så velger du andre teleskopstaver vær obs på at selv om de beskrives som stive, så er den beskrivelsen relativ..

 

Gipron 797..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.