Gå til innhold
  • Bli medlem

Konservering av fisk


bopsahl

Anbefalte innlegg

Hei, her kommer et spørsmål fra nyfrelst fisker:

 

Jeg kan ha flaks å få for mye fisk enkelte dager, og ingen lykke dagen(e) etter. Hvordan konserverer/oppbevarer jeg fisken slik at jeg kan bruke den over flere dager?

 

Slik det er nå går de rett på bålet, og det er synd å stoppe fisket når man koser seg og får fler napp enn man strengt tatt trenger for middagen.

 

Hilsen rookie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salt er et av de beste konserveringsmidlene, så min umiddelbare tanke er å sløye og rense fisken, gni den godt inn med salt, og oppbevare den så kjølig som mulig. Det er sikkert lurt å skylle bort saltet før du skal bruke den for unngå at det smaker alt for salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om å legge den i ei myr, eller å henge den opp slik at en hinne danner seg som fluer ikke kommer gjennom.

Men hvor lenge kan den henge med hinne? Er ikke så glad i myrlandskap :)

 

Skulle gjerne sluppet å drasse på salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill, men jeg har ikke samvittighet til å fiske mer enn det jeg trenger. Men å gå flere dager uten fisk (som er vanlig for en grønnskolling)

er litt kjipt det også, om man plutselig har fiskelykke en av dagene. Som jeg har ca. 3 ganger i året, rundt regnet ;)

 

Fin blogg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om å legge den i ei myr, eller å henge den opp slik at en hinne danner seg som fluer ikke kommer gjennom.

Men hvor lenge kan den henge med hinne? Er ikke så glad i myrlandskap :)

 

Skulle gjerne sluppet å drasse på salt. 

Skal du oppbevare den i myr må du i hvert fall sørge for at den er helt tett innpakket.

Å henge den opp blir vel som å lage boknafisk - torsk som henger på hjell ei uke eller to, til den er halvtørr. Fantastisk mat. Men om det går med ferskvannsfisk vet jeg ikke.

Jeg har oppbevart fisk i et skyggefullt sted i rennende vann, men det er begrenset hvor lenge den kan ligge slik.

 

Du "drasser" ikke på salt - du tar det med deg fordi det er en essensiell del av turutstyret når du er på fisketur. Og siden du da kan ta vare på fisken slipper du å drasse på så mye mat... :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller så kan du kansje lage en egen liten dam av steiner i vannkanten som fisken kan svømme rundt i ??? så dersom du skal være på samme plass et par dager kan den vel svømme der så lenge...  så evt. sløye fisken og putte den i sekken samme dagen som du skal forflytte deg..  eller no.. kun en tanke..  ikke så snilt gjort med fisken sikkert men men.. ikke gjort dette selv , men bør jo funke (",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med grovsalt på tur. Hvis det er mulig å oppdrive snø er det helt klart å foretrekke som lagringsplass for fisken, da kan du bruke mindre salt. Myr er jo nevnt tidligere, salt fisken og pakk den helt tett før du begraver den i myra. 

 

Hvis du kun salter fisken og legger den rett i sekken så må du bruke veldig mye salt og den holder seg bare noen få dager. Da blir det som å spise spekefisk. Dette gjør jeg bare i nødstilfeller. 

 

Hvis du har med en god del salt og får lagret fisken tilfredsstillende så kan du fiske masse i mange dager og fylle opp frysern ;) Det er ingenting som er så flott når vinteren kommer som å en fryser full av sjølfisket ørret og røye!

 

 

Det var en smart tanke å lage en dam å ha fisken i. Ei ruse kan evt gjøre jobben! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen rett og slett koker fisken, renser ut fiskekjøttet og så lagrer det så kjølig som mulig. Gjerne i en tuppeware boks. Kokt fisk holder seg lengre enn rå fisk. Men jeg har ikke gjort dette selv. Jeg er ikke så bortskjemt med fantastisk fiskelykke at dette  har blitt ett problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om så store mengder salt. Jeg har ei saltbøsse med kanskje 100 gram i. Det er nok til en haug med fisk. Fisken blir også bedre hvis den har vært saltet og har ligget noen timer (saltet skylles av før tilberedning). Den blir fastere i kjøttet og får mer smak.

Jeg har med noen plastposer (brødposer). Jeg salter fisken og legger den i posen. Så oppbevarer jeg den så kjølig som jeg kan. Er det ei lita myr i nærheten så graver jeg et hull og putter den nedi (i pose). Er vannet ganske kaldt så kan jeg legge posen med fisken i vannet under en stein eller noe sånt.

Redigert: Jeg oppbevarer ikke fisk lenge på denne måten. Et par dager max, avhengig av temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du fisken i mose så må du ikke pakke den inn, det er nemlig stoffer i mosen som gjør mosen til et konserveringsmiddel (torvmose).

Det betyr også at du kan pakke fisken inn i mose, og stappe det hele inn i en pose og ta de med deg dersom du skal forflytte deg fra et sted til et annet.

 

Pakker du inn fisken kan du like godt grave den ned hvor som helst der du regner med det er kjøligst mulig, det trenger ikke nødvendigvis være i en myr.

 

Googler du "konservering i mose", så finner du ut mer.

 

Mose konserverer også "seg selv", jeg fjernet en gang mose fra plenen, dette la jeg i en haug, selv om jeg dekket haugen med gress og løv slik at mosen ble kapslet inn, tok det flere år før mosen råtnet og ble til jord (ca 5 år eller mer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke konservert fisk i mose, men det er svært viktig at fisken ikke kommer i kontakt med jord - i verste fall kan det utvikle botulisme, og det er en av de kraftigste giftene som finnes. Fun fact: ett milligram botulismegift kan ta livet av 3 millioner marsvin ( i følge wikipedia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke konservert fisk i mose, men det er svært viktig at fisken ikke kommer i kontakt med jord - i verste fall kan det utvikle botulisme, og det er en av de kraftigste giftene som finnes. Fun fact: ett milligram botulismegift kan ta livet av 3 millioner marsvin ( i følge wikipedia).

 

Botulinumtoksin, populært kalt Botox i en fortynnet løsning. Middag og rynkefjerning i ett    :w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myra er naturens kjøleskap. Den holder kjølig temperatur uansett om det er 30 grader ute. 

 

1. Sløy og rens fisken så fort som mulig

2. Kutt av hode og spord for mer praktisk lagring hvis det er snakk om over litt tid 

3. Pakk den så lufttett som mulig i blankposer (handleposer er siste sorterings resirkulert plast fullt av avfallsstoffer og dritt du ikke vil ha i deg) 

4. Hvis nødvendig for litt lengre lagring, strø litt salt i buken 

5. Grav ned under torvmyra, om nødvendig legg stein over for å forsikre at ikke reven kommer om natta

 

Alternativt kan du også bygge små igloer/depoter av stein/steinheller der du ikke har myr i nærheten. Dette fungerer veldig bra. Gjerne dekk sprekkene med lyng/mose. Holder temperaturen overraskende lav. Dette er et godt knep for lagring av både mat og fisk om du er i tørt fjellandskap. 

 

Får du mye fisk, er det vektbesparende å skjære filèter før du bærer hjem. 

 

HUSK: Grav ned/stein ned ALT av innvoller, hoder osv! Unngår at måker og andre fugler lar seg lokke innover fjellheimen for å drite og spre parasitter i vannene dine. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.