Gå til innhold
  • Bli medlem

Enormt sølvpapir


Hello

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å få en pakke med "random stasj", og inni den er det en pose med et enormt sølvpapir. Ikke noen bruksanvisning eller noe, og jeg aner ikke hva det er til. Lurte på om kanskje noen her kunne ha noen formening om hva det er og hva det brukes til? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo @Hello og velkommen til Fjellforum.

Tror nok det du refererer til her er et "reflektorteppe". Antar at det har rivestyrke? Nettopp hva aluminiumsfolie ikke har.

Dette brukes for å bevare samt øke kroppens temp. ved f.eks. ulykker o.l.

Takk for det! :) Det har rivestyrke, ja. Hm. Brukes den som et "teppe" da, eller til å pakke inn eventuelt skadet kroppsdel? Varmer den liksom via sola? Er det egentlig nyttig…? Ble litt spørsmål her, men klarte ikke å finne noe når jeg googlet "reflektorteppe". :) 
 

 

Spenn det over teltet hvis du ikke finner skygge sommerstid:)

Hmmmm….. 

1bae09fb2ecdd32e63311526238fb66456ffd699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke alle som er like begeistret for slike "space blankets", se

 

..og han har truleg mykje rett.

 

Må innrøma at eg har kjøpt eit for å ha i sekken, da det var både lett og billeg - men eg innser at  det ikkje erstattar verken  fjellduken eller ein plastsekk.

 

Nokon som har gode erfaringar med bruk av sølvpapiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en til som ikke er så happy med slike "space blanket"

 

 

Har ikke egen erfaring med disse utover at jeg også tidligere har gått med ett i sekken. Ute på det store nettet finner man likevel noen som finner praktisk nytte i slike, f.eks som lager gapahuk eller annen nødbiuvak - og klarer å feste dette "sølvpapiret"  på innsiden av taket slik at det reflekterer varmen fra bålet de har rigget til fremfor åpningen på gapahuken. Slik bruk antydes   også i denne videoen.   Ellers går det vel å bruke til andre formål,  f.eks nettopp som sølvpapir (pakke inn fiskefangsten eller annen mat i f.eks). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har limt en sånn spaceblanket til en liten tarp jeg bruker som vindskjerm ved bålet om vinteren. Samme tarp brukes til å dekke over Paris pulken.

I alle fall så får jeg reflektert litt varme til ryggen når jeg sitter ved bålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg har ganske visst et ekstra stor og sterkt (plastlaminert) space-blanket med om vinteren sammen med vindsekken for inne i den kan det hjelpe noe.

 

Ellers er jeg enig med skeptikerne. For en gang i urtiden, da space-blankets var ny og ble innført i ambulanser, hørte vår offiser i marinen om dem og sendte oss på flere dages tur med sådan teppe og en søppel sekk for at vi ikke skulle bli våte (meget omtenksomt!). Selv om det visst var i mai har jeg aldri frosset så mye. Ved hjemkomsten forklart vi ham også tydelig, at dette var meget dårlig  opplegg. 

 

Hilsen 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.