Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS med touch skjerm eller knapper


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal kjøpe meg ny GPS, og er interessert i innspill fra personer som har brukt både GPS med touchskjerm og GPS med knapper. Fordeler/ulemper og andre erfaringer mottas med stor takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå for knapper om du skal bruke den på vinteren med hansker.

 

Husk at store skjermer trekker mer batteri, så tenk over hvor stor skjerm du faktisk trenger. En stor skjerm er klart en fordel ved planlegging av ruta, men om ruta allerede ligger på gpsen så klarer du deg fint med de minste skjermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med trykk-skjerm, og det funger fint også om vinteren. Flere av kollegaene mine som og jobbe ute heile vinteren bruker disse uten problem (Garmin Oregon), både her i Norge og på Svalbard. Det er jo ikke en touchskjerm som på mobilen, men en skjerm som blir påvirket av trykk.

Til mitt bruk har jeg strøm like lenge med Oregon, som jeg hadde med GPSmap 62.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker absolutt med knapper, hovedgrunnen til det er muligheten for panorering i kart dersom du vil planlegge eller sjekke neste dags rute i teltet, Garmin-enhetene med touch er ikke gode på dette, og med et feiltrykk har du markert et punkt i stedet for å flytte på kartet og du må starte igjen dra scratch. Det er også mye enklere å bruke en med knapper når det er kaldt, og enhetene trekker mindre strøm ga mindre skjerm. Flere av enhetene  med knapper har også bedre antenne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg skal kjøpe meg ny GPS, og er interessert i innspill fra personer som har brukt både GPS med touchskjerm og GPS med knapper. Fordeler/ulemper og andre erfaringer mottas med stor takk.

Knappar är bäst.

 

Touchskärm har (bland annat) dessa nackdelar:

- Fungderar dåligt med handskar.

- Dålig "feedback" när man trycker. En bra knapp ger ett litet "knäpp" när man trycker på den.

- Skärmen på en GPS är ofta liten. Skall du trycka på något på skärmen så håller du handen i vägen för det du skall se på.

- Sitter man och fipplar med GPSen under rast och äter syltmunkar* eller vaniljgömmor** så är risken stor att man kladdar ned skärmen med sylt, socker eller annat man har på fingrarna.

 

Fördelearna med touhskräm:

- Enklare att bygga en fukttät GPS för tillverkare = billigare produkt.

- Färre mekaniska komponenter = mer kompakt produkt.

 

*Syltmunk kallas Doughnut i Norge, tydligen.

** Vaniljgömmor liknar Doughnut, men har aldrig torus-form, utan är som en bulle med hål inuti som är fyllt med vanilj. Man har flottyr och socker på utsidan. Mycket goda. Men kladdar som tusan på precis allt. Speciellt på GPSer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten knapper synes jeg er best og det er som tidligere påpekt ikke touch skjerm men en trykkfølsom skjerm.

Jeg padler og bruker den med den største letthet med kraftige neoprenhansker, har brukt gpsmap 62 men bruker i dag en Montana 600 og er superfornøyd.

Blir den griset til så skyller man den i vann, uansett om man liker Berlinerbolle (vaniljgommor) eller andre søtsaker.

Trykker man feil og markerer på kartet, så trenger man ikke begynne forfra, det er en enkel angreknapp, ala backspace  ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.