Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøretips(ski, ikke korrupsjon)


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år uten ski på beina har jeg nå investert i langrennsski. Innviet dem i Estenstadmarka(Trondheim) idag, men dårlig/ingen løypepreparering gjorde det til en heller dårlig skidag. 

Føret etter dager med regn, frost og atter regn og plussgrader var mildt sagt isete. Og skiene vekslet mellom å klabbe utenfor sporet og slippe hele tiden i sporet. Dagens smøring var swix universalklister i 1-3 plussgrader. 

 

Hva ville de som har peiling smurt med? Var det dårlig smørevalg av meg, eller er det vanskelig på slikt føre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Tror det er noe galt med driverne mine, jeg er visst ikke helt på nett :D

Kan være verdt å nevne at det finnes flere typer universalklister fra Swix. Men nå tør jeg nesten ikke gi mer råd, føler jeg er på dypt vann allerede. Eneste rådet jeg kan gi er; ikke gi opp ;) Når du har fått en grei gefülen for dette, vil du kunne nyte enhver skitur.

Og for de gangene du har bomma med festevoks, så kan det være hyggelig med et par Madshus Intelligrip kortfeller i sekken som sikkerhet. Da kommer du deg fram uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok vanskelig å gi spesifikke og detaljerte råd uten å selv ha sett og kjent på vær og føre. Har nå ihvertfall brukt klisterfjerner og fått bort hundebæsj og barnåler og lagt på et nytt lag universalklister til i morgen, samt strøket det inn med varmejern istedet for tommelen. Kanskje det gjør susen? Gikk ikke mer enn en drøy time fra påføring til jeg var ute i løypa idag... Spørsmålet nå er vel om jeg burde brukt festeklister først? For klisterfjerneren tok vel grunnvoksen også?  :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos for årets morsomste trådtittel!

 

Plussføre er alltid vanskelig å få til, men mye av kluet ligger i å velge riktig klister og i å få dette jevnt fordelt. Det siste kommer du langt med dersom du bruker brenner eller jern. Du bør for øvrig bruke festeklister og ikke festevoks når du smører med klister. Jeg antar at du har hatt en base-binder VG-35 e.l. under ut fra det du sier. Det funker særs dårlig i plussgrader, dette kan være noe av grunnen til at det har klabbet. Det er mulig det finnes fluorklister e.l. Som funker bedre til det føret du beskriver enn universal, men jeg sverger Tim universal som det eneste klosteret jeg bruker. Det hender jeg heller bruker kortfeller når føret er vanskelig.

 

Ellers er stalltipset å sjekke at du har riktig smøresone. Fikk du de som solgte deg skiene til å markere denne for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde nok festevoks, eller basebinder. Smøresone fikk jeg oppmålt og merket når jeg kjøpte skiene. En noe kortere sone ved plussgrader. Jeg prøvde nå å utvide denne sonen èn cm. i hver retning, så får vi se om det blir suksess :) Problemet nå er at snøen er borte.... det er det vel ingen her som har råd mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet nå er at snøen er borte.... det er det vel ingen her som har råd mot?

 

Rulleski :-) Sliter med samme problem her, lite snø og masse lyst til å gå på ski. Derfor ble det investering i rulleski for første gang i mitt 46 årige liv, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før. Beklager avsporingen..... :-)

 

Fluor er vel kanskje det neste du skal prøve. Har god erfaring med det selv.....og husk å få skikkelig trykk på festesonen når du sparker fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har vært ute på er vel noe av det vanskeligste føret som er å smøre for.. Det viktigste er innstillingen. Ikke bli irritert om man ikke får skiene perfekte. Det ødelegger bare skigleden. Det er ikke nødvendig å bruke baseklister for sånne små turer på en time eller to. Der er bare ekstra jobb. Jeg bruker bare det hvis smøringen skal få ekstra stor slitasje, eller om jeg skal gå skikkelig langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi konkrete smøretips uten å ha sett føret.

Men et par ting er vikig når man bruker klister.

Myke klister flytter seg på skiene så mn bør bruke grunnklister i bunn. For kaldt og isete føre er et grønt klister fint. For våte forhold er blått/violett klister fint. Violett kan variere litt mellom fabrikat hva som er hadrt nok. Av Swix sitt er det Violett special, evt blå.

 

Når det gjelder universalklister er det sjelden man smører bare med det. Som regel mikses det med et annen klister, og det blir og dekket med voks noen ganger. Voksdekning er mest aktuelt der det er fare for å treffe på finkornet snø. I tilfelle med finkornet snø så brukes ofte klister med sølv da de ikke iser like lett

 

For føre hvor det både er vår snø og isete vil en mix av blått/violett og universal være bra.

For føre hvor det er mest vått vil en blanding av rødt og universal være bra.

Blande klister er ikke så vanskelig som det høres ut. Legge fiskebeinsmønster med annenhver stripe med forskjellig klister og gni ut med smørejern på svak varme eller håndbakken. Fjern klister fra midtranden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde nok festevoks, eller basebinder. Smøresone fikk jeg oppmålt og merket når jeg kjøpte skiene. En noe kortere sone ved plussgrader. Jeg prøvde nå å utvide denne sonen èn cm. i hver retning, så får vi se om det blir suksess :) Problemet nå er at snøen er borte.... det er det vel ingen her som har råd mot?

 

Er det snøtomt i Bymarka å? Der pleier snøforholdene å være mye bedre enn i Estenstadmarka. Erfaringsmessig er løypene mye bedre i Bymarka enn i Estenstadmarka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.