Gå til innhold
  • Bli medlem

Austre Kollebreen i Breheimen


NIH

Anbefalte innlegg

Er det nokon som kjenner forholda på Austre Kollebreen i Breheimen?  Ser på ei muleg rute sørover frå Sota sæter inn Tverrådalen og over breen mot Rausdalshalsane. Aktuell turtid er april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom  nokon er kjende i området vil eg tru dei veit om brefall, sprekkeområder o.l. ut frå eit generelt kjennskap til brepartiet.  

Spådomar om snømengder om 4 mnd må eg nok stå for sjølv  :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breen oppfører seg som en kan forvente, ikkje nået uvanlig eller overraskende her. Dog er bassenget sunket/nedsmeltet en del, og dermed er det blitt brattere opp av botnen. Bassenget henger bare sparsomt sammen med resten av breen oppe.

Et bra verktøy til å få en fornemmelse av breer er Norgeibilder.no, dette er tatt på høsten altså med minimalt med snø på breene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har gått ruta fra Sota-Tverrådalen-Østre Kollbre flere ganger rundt april/mai. Bratt, men greit opp fra Tverrådalen til vannet ved brefronten. Inn på breen i høyre lan og videre oppover Kollbreen.

Fra Kollbreen flott nedrenn til midt på Isvatnet.  Fra Isvatnet (i sydenden) noe sydøstover før du slipper deg slakt nedover mot høyde 1319 og Rausdalshalsane.

 

Vakkert skiområde i godvær.

 

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.